Annons

Föslag till den onödigaste funktionen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
micro skrev:

Mest värdelösa funktionen jag stött på sitter på min gamla olympus my 35mm. Det är en panoramaknapp på bakstycket som helt enkelt maskar av över och underdelen av neggen, så man får ett panorama negativ. Lämnar man till snabblabb blir bilderna helt enkelt svarta i under och överkant.

Säger du till att det finns panoramabilder på rullen när du lämnar in den så får du panoramabilder som är 10x25 cm a la APS. Alla snabblabb som har någorlunda moderna maskiner klarar av detta. :rolleyes:

Walkerboh skrev:
Digital kamera med mp3spelare

why oh why

För pryltoken som har allt..och som inte är intresserad av fotografering..har själv inte fattat vad man ska ha bärbara mp3 spelare till alls..ska det vara någon poäng, så ska man ju ha flera gb i minne..äh..bättre med MD då ;)

Sen kommer de väl stoppa in en massa annat onödigt skräp i digitalkamerorna..termometer..tv-mottagare..men en liten digitalkamera i mobiltelefonen kanske kan vara kul? :rolleyes:

Absolut mest feltänkt måste vara Pentax (?) automatzoom i början på 90-talet. Kameran "räknade" själv ut vilket utsnitt som var mest lämpat. Den extremt irriterande antifinessen försvann snabbt

Onödig funktion på min kamera???

hmm.
Spegeluppfällning - Nej
skärpedjupsknapp - Nej
Avtagbar sökare - Nej
Utbytbar sökarskiva - Nej
Manuell filmframmatning - Nej (har ju supermotor till :D)
Dubellexponeringsmöjlighet - Nej
Batterioberoende - Nej
Isoställning mellan 6-6400 - Nej
Självutlösare (som är sammankopplad med T-läget) - Nej
Donkstorlek - Nej :D
Koraste slutartid (1/2000s) - Nej
Byggd i stål, mässing och aluminium - Nej
Ridåslutare i titanfolie - Nej...eller jag vet inte :D
Battericheck - Nej
Stort tillbehörsutbud _ Nej
Ljusstark sökare- Nej

Damn it's good!
Funktionerna som finns är super... Det är snarare så att alla "onödiga" funktioner som Autofikus och automatik saknas :p.
Jo, spotmätning saknas kanske ibland...

En sak kom jag på som kan vara negativt men som jag inte känner mig begränsad av är synktiden på 1/80s.

Det finns faktiskt ett elektroniskt bakstycke med Palm-funktioner såsom kalender/adressbok etc!

(Okejdå, det var _egentligen_ en Palm-kopia som hade inbyggd digitalkamera som tillbehör)! :)

/Fredrik

Vad sägs om kodaks hybridkamera APS och Digital då? se sidan 49, FOTO nr6/2002 :eek:

SinusLinus skrev:
Onödig funktion på min kamera???

Nä, det är tveklöst en mycket fin kamera :)

kortare slutartid, AF, lättare, Programautomatik är dock saker jag skulle sakna jämfört med en modern kamera (digital eller analog) :p

Jag har en digitalkamera med optisk zoom upp till motsvarande 600 mm. Det är onödigt.

jimh skrev:
Jag har en digitalkamera med optisk zoom upp till motsvarande 600 mm. Det är onödigt.

varför??? :confused: vilken kamera kan det vara?? :confused:

om du hade skrivit digital zoom så är vi varit helt överens..använder aldrig den digitala zoomen ;)

Senast ändrad:
Tja, kombinera brännvidden med 450 kilopixlar och inbyggd blixt med typ ledtal 6,14 eller nåt så förstår ni att det varken är en kamera värd att sätta på stativ och inte heller för dokumentationsbilder med blixt. Den funkar för att ta bilder på bilen om jag skulle få för mig att sälja den men inte mycket mer. Förbaskat synd att den inte har svartvitt läge, då skulle jag kunna använda den som visualiseringsverktyg. Nån som vill köpa? Den kostade ca 20 kkr exkl moms och är nog inte äldre än typ 1996 om jag inte minns fel :)

Om du är vid sydligare bredgrader..vid kanarieöarna och liknande ställen så lovar jag att du har stor glädje av snabbare slutartid ;)

Terje använder 1/16000s på några av hans fågelbilder..så visst kan det vara till stor nytta :)

Senast ändrad:
obs! Denna diskussion blir snart: ;)

Jag stänger återigen en diskussion i detta ämne.

Jag är innerligt trött på denna debatten och vill inte att vi skall föra fler i detta ämne, eftersom nivån är alldeles för låg. Den skrämmer bara bort nya besökare som undrar vad detta är för en konstig klubb. Allt är redan sagt och det verkar vara omöjligt att komma någon vart.

Mao så fort jag ser en diskussion som tenderar att leda mot digitalt vs analogt så kommer jag direkt att stänga den och hänvisa til de tidigare trådarna som är ypperliga exempel på meningslösa diskussioner.

De som har några synpunker får gärna maila mig ([email protected])

jimh skrev:
Tja, kombinera brännvidden med 450 kilopixlar och inbyggd blixt med typ ledtal 6,14 eller nåt så förstår ni att det varken är en kamera värd att sätta på stativ och inte heller för dokumentationsbilder med blixt. Den funkar för att ta bilder på bilen om jag skulle få för mig att sälja den men inte mycket mer. Förbaskat synd att den inte har svartvitt läge, då skulle jag kunna använda den som visualiseringsverktyg. Nån som vill köpa? Den kostade ca 20 kkr exkl moms och är nog inte äldre än typ 1996 om jag inte minns fel :)

jaja..gamla digitalkameror från 96 är ju inget att ha :rolleyes:

men den tolkningen var omöjlig att dra från ditt första inlägg :eek:

Senast ändrad:
Kameror med automatisk blixtuppfällning. Oerhört irreterande, nu har jag tack och lov ingen egen sådan men jag har lånat vid nått tillfälle.

Elektriska zoomar, förekommer väl mest på videokameror antar jag. Drar bara batterier i onödan.

Mvh
Maverick

froderberg skrev:
Absolut mest feltänkt måste vara Pentax (?) automatzoom i början på 90-talet. Kameran "räknade" själv ut vilket utsnitt som var mest lämpat. Den extremt irriterande antifinessen försvann snabbt

nej, nej... inte Pentax.. Minolta var det.. man kunde som tur var stänga av skräpet som man uttryckte det vid test i tidningen Foto (tror jag det var)

mvh
Johan
www.motljus.com

Både Minolta och Pentax hade väl motorzoom (urk). Men den där "kompositionsautomatiken" vet jag inget om. Däremot vet jag att Pentax hade en motivföljande zoomning som behöll huvudmotivet lika stort hela tiden om det rörde sig, t ex om man fotograferade ett vildsvin som kom springande mot sig. Det kanske är den funktionen ni menar, eller är det verkligen så att det har funnits en motorzoom med konstnärlig ådra? :)

Motorzoom är väl iofs användbart till en sak och det är om man skall ha zoomeffekt under lång exponering. Kanske därför Gunte kör Minolta? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar