Annons

Förvara kameran i frysen

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
En lite konstig idé jag fick för ett tag sedan. Bruset brukar minska när man fotar när det är kallt ute. Jag har dock ingen aning hur mycket. Det är säkert beroende på vilken modell man använder.

Är det någon som har provat kyla ned sin kamera i frysen och jämfört hur mycket mindre brus det blir vid höga ISO?

Jag har inte tänkt prova själv (har inget behov, är mest nyfiken). Dessutom bör man inte lägga batteriet eller objektivet där.
 
Om du vill ha en kall sensor så måste du använda kameran direkt ur frysen, dvs inte alls vad man vill göra för att undvika kondens. Valet blir alltså kall sensor med kondens eller varm sensor utan kondens. Jag skulle valt utan kondens då jag tvivlar på att den, i sammanhanget, lilla temperatursänkningen inte kommer att påverka brusnivån så mycket att det är värt att få problem med kondens.
 
Du får väl skaffa en hink flytande kväve och prova, glöm inte handskarna bara, kvävets kokpunkt är -196c. Och det är ju rätt kallt.
 
ogren skrev:
En lite konstig idé jag fick för ett tag sedan. Bruset brukar minska när man fotar när det är kallt ute. Jag har dock ingen aning hur mycket. Det är säkert beroende på vilken modell man använder.

Är det någon som har provat kyla ned sin kamera i frysen och jämfört hur mycket mindre brus det blir vid höga ISO?

Jag har inte tänkt prova själv (har inget behov, är mest nyfiken). Dessutom bör man inte lägga batteriet eller objektivet där.
1
He,he. Teknik-jaget tar sine underligste krumspring. Menar du alvar så måsste du starta med macro foto av djupfryst; i frysen :-D
Erik J
 
Men blir det inte lite trista bilder? Fryspåsar med oidentifierbart innehåll, glass och lite ärter är vad jag har i frysen i alla fall...
 
vore kanske intressant att se för vem vet vad torskblocken och
mormors bullar egentligen gör när man stängt dörren... :)

det som slog mig när jag såg rubriken var nog mer åt att
förvara den filmbaserade kameran i frysen, jag menar
det kan ju ta ett tag att göra över med en rulle film numer,
när man kör mest digitalt... fast bekymret med kondens kvarstår ju...
 
Det var någon som gjorde detta experiment med sin Minolta kamera för ett tag sedan och skrev i det en nån tråd så det funkar definitift.

Jag märkte även det en gång jag var ute och fotade stjärnspår mitt i vintern med min gamla kamera.
Längsta slutartid var 30s så jag körde flera exponeringar för att sedan lägga ihop dessa.

Jag blev först högst förvånad över att ju senare bilden var tagen destå lägre brusnivå, men det är ju rätt logiskt eftersom de -20 graderna kylde kameran och sensorn efterhand, (den hade legat rätt varm i väskan).

Dumt blev sen med mina manuella dark-frame-brusreducerings bilder som inte funkade alls eftersom bruset var totalt annorlunda.
 
gitte edelman skrev:
Men blir det inte lite trista bilder? Fryspåsar med oidentifierbart innehåll, glass och lite ärter är vad jag har i frysen i alla fall...
Uffda da Birgitta. Släng det ut og giv rom for kamran
mvh Erik J
Men du har vel noe bettre i kylen....?
 
Frysvara??

Det ryktas att ICA överväger att sålja kamror i Kvantum...(kolla frysdiskarna, höger sida om pizzorna)
Smaklig måltid Erik J; som tycker det är OK at inte vara alvarlig varje dag....
 
Nej, det halva lammet är just slut, Fujicanon. (En stekbit har jag sparat till påsken, men den är inte så fotogen.)
Lite gammal akvavit och vodka har jag slängande, men ingen vill ha sånt här. Huvva, skriker dom (fast på engelska), har du inget drickbart?! Det där är ju för ryssar!
 
Meny..

Hei Birgitta. Utroligt vad man kan uträtta med en slant akvavit. En papp rödvin och lite Single Malt kan jag vel bidraga med, men inga djupfrysta objektiv.......
mvh Erik J
 
Amatörlösning för kall film

Jag använde en gång i tiden en IR-kamera som kylde sensorn elektroniskt. Det drog en del ström men med stort batteri funkade det rätt bra. Ingen kondens, troligen var sensorn inkapslad i någon termosbetonad anordning.

Har läst om astrofotoamatörer som kylt filmen. Kondensproblemet gick att trassla sig förbi genom att ha en tjock akrylplastskiva mellan filmen och uteluften, det funkade ett tag innan det blev kondens.

"Kameran i frysen" funkar kanske om det är tillräckligt kallt o torrt ute då man tar fram den, men batteri, elektronik mm gillar nog inte minus 18 grader. Min favvosite efter FS är http://www.atoptics.co.uk/, där finns sanslöst snygga bilder och dom från Sydpolen är nog tagna med kall utrustning.
 
ogren skrev:
En lite konstig idé jag fick för ett tag sedan. Bruset brukar minska när man fotar när det är kallt ute. Jag har dock ingen aning hur mycket. Det är säkert beroende på vilken modell man använder.

Är det någon som har provat kyla ned sin kamera i frysen och jämfört hur mycket mindre brus det blir vid höga ISO?

Jag har inte tänkt prova själv (har inget behov, är mest nyfiken). Dessutom bör man inte lägga batteriet eller objektivet där.

/En stilla undran.

Börjar inte problematiken med ev: problem eller brist på konstgjort tillverkade problem med dagens digitalakameror lindrikt sagt gå till överdrift, lägga kameran i frysen !!!

Bara tanken är horribel, varför i hela friden lägga kaneran i frysen.

En kamera är tillför att fotografera och produsera bilder med och inget annat.
I frysen lägger man tex: fiskpinnar eller oxfilé
inte kameror.
/Thomas..
 
Re: Re: Förvara kameran i frysen

ThomK skrev:
/En stilla undran.

Börjar inte problematiken med ev: problem eller brist på konstgjort tillverkade problem med dagens digitalakameror lindrikt sagt gå till överdrift, lägga kameran i frysen !!!

Bara tanken är horribel, varför i hela friden lägga kaneran i frysen.

En kamera är tillför att fotografera och produsera bilder med och inget annat.
I frysen lägger man tex: fiskpinnar eller oxfilé
inte kameror.
/Thomas..
He,he. jag skall sända kjäringen till Afrika nu. Hört att dom blir bättre med lite uppvärmning. Bara det holder sig till hom kommer hem
mvh Erik J; som är tväksam :))
 
gitte edelman skrev:
Lite gammal akvavit och vodka har jag slängande, men ingen vill ha sånt här. Huvva, skriker dom (fast på engelska), har du inget drickbart?! Det där är ju för ryssar!

Ska de säga som käkar kidneypie och puddingar och gud vet vad. I den jämförelsen föredrar jag T-Blå on the rocks serverad i glas "frostat" med bikarbonat, en s.k. Blue Dream.

Säger de så om vårt brännvin ska de vara utan! Så de så!
 
On The rocks?

Arne S skrev:
Ska de säga som käkar kidneypie och puddingar och gud vet vad. I den jämförelsen föredrar jag T-Blå on the rocks serverad i glas "frostat" med bikarbonat, en s.k. Blue Dream.

Säger de så om vårt brännvin ska de vara utan! Så de så!
On the rocks??? Lungt Birgitta; en till som ska ned i frysen. Dit valg, Arne, använder jag i fotogenlampan.
Se ljuset! Erik J
 
Re: Amatörlösning för kall film

Måns H skrev:
Jag använde en gång i tiden en IR-kamera som kylde sensorn elektroniskt. Det drog en del ström men med stort batteri funkade det rätt bra. Ingen kondens, troligen var sensorn inkapslad i någon termosbetonad anordning.
Ofta används ju peltierelement för att kyla av saker, från baksidan då. Men elementet och allt runtomkring brukar vara inpackat i skum eller annan isolering som fungerar som buffer mellan de varma och kalla delarna.

Peltier element fungerar ju åt båda hållen, men en krafig input så flyttar du värme från ena sidan till den andra. Men jag har för mig att det även fungerar baklänges, att du kan generera ström genom att flytta värmen mellan de olika plattorna/sidorna. Används ofta för astrografikameror har jag sett.
 
jag har sett bilder på nätet på ombygda 10D's där dom har monterat kopparbleck mot sensorns baksida, som sedan "tittar ut" på undersidan av kameran, där de har ett par stackade peltierelement och kylfläkt. De kamerorna användes för astrofotografi.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.