Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förtvivlad, inga bra bröllopsbilder.
- Trådstartare sissily
- Start datum
sissily
Medlem
andreasc89
Avslutat medlemskap
sissily skrev:
Fast det är väl en systemkamera?
Nope, fast de liknar en...
För att förtydliga...
Nikon 8800VR har en sensor som är 2/3". Det betyder att den har en diagonal på 11mm. En systemkamera (med fullformat) har en sensor/film med en diagonal på 43mm. Det gör en hel del skillnad i skärpedjup.
Du får gärna maila bilderna till [email protected] så ska jag se om jag kan fixa till dom något.
Senast ändrad:
D Gulliksson
Aktiv medlem
sissily skrev:
Fast det är väl en systemkamera?
Coolpix 8800 är inte en digital systemkamera, coolpixen har fast optik dvs att man inte kan byta objektiv på den. Den har 2/3" sensor vilket innebär en storlek på ca 8x8mm (En Nikon D70 är en digital systemkamera och har en sensor på cirka 23x16mm)
Den må se stor och maffig ut men det är ingen DSLR tyvär.
Dajo
Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Ni som fått bilder får gärna göra ett utlåtande.
3264*2448, Stort skärpedjup, mycket brus, inbyggd blixt, dålig skärpa, underexponerad.
En typisk bild från en digitalkompakt på frihand alltså.
Synd att det inte var en systemkamera med RAW-format.
Då hade det funnits mer att jobba med.
"min" bild känns lite felkomponerad också alternativt beskuren.
MEN försök att få ut några bilder på papper. Ofta ser dom bättre ut där om man håller sig till lite mindre storlekar.
Linmajon
Aktiv medlem
Precis. Det finns huvudsakligen TVÅ typer av digitalkameror, de med små sensorer och de med stora. Idag har ALLA kameror med utbytbar optik stor sensor. Nästan alla med icke utbytbar optik har pytteliten sensor. Det enda undantaget idag är Sonys DSC-R1. Det är jag helt säker på, ödmjuk som jag ärD Nilsson skrev:
Coolpix 8800 är inte en digital systemkamera, coolpixen har fast optik dvs att man inte kan byta objektiv på den. Den har 2/3" sensor vilket innebär en storlek på ca 8x8mm (En Nikon D70 är en digital systemkamera och har en sensor på cirka 23x16mm)
Den må se stor och maffig ut men det är ingen DSLR tyvär.
h_pia
Aktiv medlem
hej Behöver du mer hjälp med dina bilder så försöker jag gärna att göra något vid dom i Ps.!
[email protected]
mvh pia
[email protected]
mvh pia
sissily
Medlem
Pia, all hjälp mottages väldigt tacksamt!
Jag är medveten om bildernas låga kvalitet och att bakgrunden är dessutom många gånger väldigt rörig och skulle egentligen behövas suddas bort. Många av bilderna skulle nog göra sig bäst svartvita pga märklig färg...
Som sagt var, all hjälp mottages med stor tacksamhet och en stjärna i himlen till er!
//Cecilia
Jag är medveten om bildernas låga kvalitet och att bakgrunden är dessutom många gånger väldigt rörig och skulle egentligen behövas suddas bort. Många av bilderna skulle nog göra sig bäst svartvita pga märklig färg...
Som sagt var, all hjälp mottages med stor tacksamhet och en stjärna i himlen till er!
//Cecilia
Photoborn
Medlem
Oskarpt!!
Det är lite klurigt pga att fotografen använt en så lång slutartid som 1.11s.
På tok för lång för att fotografera folk med. Det hade till och med blivit bättre om ha brännt på full inbyggd blixt. Det hade i alla fall blivit skarpt, även om man fått ocharmiga skuggor. Jobbar dock på den och ska se vad som kan göras.
Det är lite klurigt pga att fotografen använt en så lång slutartid som 1.11s.
På tok för lång för att fotografera folk med. Det hade till och med blivit bättre om ha brännt på full inbyggd blixt. Det hade i alla fall blivit skarpt, även om man fått ocharmiga skuggor. Jobbar dock på den och ska se vad som kan göras.
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Hej,
Synd med bilderna men maila till mig om du fortfarande behöver hjälp: [email protected]
Ligger (sitter) hemma och är sjuk så jag har tid... Mvh/Fabian Fogelberg
Synd med bilderna men maila till mig om du fortfarande behöver hjälp: [email protected]
Ligger (sitter) hemma och är sjuk så jag har tid... Mvh/Fabian Fogelberg
Thunderbird
Aktiv medlem
sissily skrev:
Pia, all hjälp mottages väldigt tacksamt!
//Cecilia
Kan åxå försöka hjälpa till, om du vill. Har tid över imorgon för detta.
[email protected]
Mvh
Lasse
Estethia
Aktiv medlem
om jag var du skulle jag spara ihop så vi kunde klä upp oss och fixa frisyrer och blommor och ta om åtminstone porträttbilderna och kanske lite kyrkbilder (fast utan prästen då kanske).
även om mycket kan göras i efterhand, så kommer ni inte få särskilt många bra bilder.
det ska fixas brus, skärpedjup, färger och annat, av vad jag hört här i tråden.
det låter som för många fel för att det någonsin ska bli bra nog för att få bilder att fylla ett album eller sättas i ram samt ges bort.
jag vet flera bröllopsfotografer som åttagit sig att "rädda" brudpars fotoalbum genom att plåta nya bilder i efterhand.
även om mycket kan göras i efterhand, så kommer ni inte få särskilt många bra bilder.
det ska fixas brus, skärpedjup, färger och annat, av vad jag hört här i tråden.
det låter som för många fel för att det någonsin ska bli bra nog för att få bilder att fylla ett album eller sättas i ram samt ges bort.
jag vet flera bröllopsfotografer som åttagit sig att "rädda" brudpars fotoalbum genom att plåta nya bilder i efterhand.
gitte edelman
Aktiv medlem
Sissily - anställ Christel Eldrim omedelbums och fota om! (Och behåll de gamla bilderna som en rolig historia! Och alla på FS som så vänligt ställer upp för att hjälpa dig är väl ett fantastiskt trevligt minne och fin bröllopspresent!)
Jag skulle kunna överväga att gifta om mig bara för att få Christel att fota evenemanget!
(Mitt första bröllop har jag inga foton alls ifrån, men det har hållit i cirka 30 år ändå...
Lycka till - nu och i fortsättningen!
/Gitte
Jag skulle kunna överväga att gifta om mig bara för att få Christel att fota evenemanget!
(Mitt första bröllop har jag inga foton alls ifrån, men det har hållit i cirka 30 år ändå...
Lycka till - nu och i fortsättningen!
/Gitte
Grimmer
Aktiv medlem
Cecilia:
Om du vill kan jag göra ett försök, men skicka då gärna bilderna till min jobbadress för hemma har jag bara modem. Jag går hem 16.00
Till jobbet
Jag har helgen fri...
Mvh
Magnus
Om du vill kan jag göra ett försök, men skicka då gärna bilderna till min jobbadress för hemma har jag bara modem. Jag går hem 16.00
Till jobbet
Jag har helgen fri...
Mvh
Magnus
Eveningstar
Aktiv medlem
Hade ni viljat att bruden skickat runt era bilder till all sveriges folk ifall hon tyckt att de bilder ni tagit varit sämre än skit?
Dajo
Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Hade ni viljat att bruden skickat runt era bilder till all sveriges folk ifall hon tyckt att de bilder ni tagit varit sämre än skit?
Ja, om hon inte talade om vem jag var...
Magnuz
Aktiv medlem
Jag har ca 700 Bröloppsbilder från ett tillfälle (har gallrat från över 1000 bilder) som ni kan få ta er ann också ni som verkar ha så mycket tid över , har verkligen problem att få tiden att räcka till till detta, att gallra ur bilderna är ju det som tar mest tid, tycker jag om man bortser från att redigera upp varje enskild bild som man valt ut.
/Magnus
/Magnus
stoltz
Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Hon kanske inte bara TYCKER att bilderna är skit - Dom ÄR kanske dåliga? Utifrån vad jag läst i tråden, så är bilderna inte så bra om man börjar att utgå från de tekniska förutsättningarna.
Samtidigt kan du ju ställa dig frågan:
Vilket är viktigast i det här fallet, fotografens självkänsla eller brudparets ambition kring att bevara en händelse som inte går att återskapa?
Jag skulle rösta på brudparet i det här fallet.