Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förtvivlad, inga bra bröllopsbilder.
- Trådstartare sissily
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Hon kanske inte bara TYCKER att bilderna är skit - Dom ÄR kanske dåliga? Utifrån vad jag läst i tråden, så är bilderna inte så bra om man börjar att utgå från de tekniska förutsättningarna.
Samtidigt kan du ju ställa dig frågan:
Vilket är viktigast i det här fallet, fotografens självkänsla eller brudparets ambition kring att bevara en händelse som inte går att återskapa?
Jag skulle rösta på brudparet i det här fallet.
Förlåt mig, "fotografens självkänsla", du menar fotografens rätt till sina egna bilder. Sk. upphovsrätt?
stoltz
Aktiv medlem
Magnuz skrev:
Jag har ca 700 Bröloppsbilder från ett tillfälle (har gallrat från över 1000 bilder) som ni kan få ta er ann också ni som verkar ha så mycket tid över .
Du kanske skulle ta och gallra ett par gånger till? ;-)
Jag hade, som betraktare, orkat titta på 700 bilder från ett och samma bröllop.
(Stoltz känner kalla kårar när det dyker upp flashbacks från situationer som innefattar släktträff, diaprojektor samt en MASSA semesterbilder från Kanarieholmarna.)
stoltz
Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Förlåt mig, "fotografens självkänsla", du menar fotografens rätt till sina egna bilder. Sk. upphovsrätt?
Den här diskussionen handlar ju inte om upphovsrätt. Som innefattar andra komplexa saker som framställning av egna exemplar, verkshöjd m.m.
Dessutom vet du ju inte om hon har fotogfarens tillåtelse, eller hur? Det kanske hon har eftersom dom är vänner?
Så du är förlåten...
Dajo
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Den här diskussionen handlar ju inte om upphovsrätt. Som innefattar andra komplexa saker som framställning av egna exemplar, verkshöjd m.m.
Dessutom vet du ju inte om hon har fotogfarens tillåtelse, eller hur? Det kanske hon har eftersom dom är vänner?
Så du är förlåten...
Dessutom är ju inga bilder publicerade.
Det är väl först då som upphovsrätten ställer till det.
Eveningstar
Aktiv medlem
Ja, den här "gnällspiken" hade iaf tagit _väldigt_ illa upp, men jag vet ju som sagt inte vad bruden och fotografen har avtalat.
Dajo
Aktiv medlem
sissily skrev:
Kristoffer, som jag skrev i mitt första inlägg så var det ingen fotograf, utan en vän till mej som fotade. Han har känt sig lite dum över att bilderna inte blev så bra så det vore väl bara bra för oss båda om skadan gick att reparera så här?
Mvh
//C
Att det inte var en riktig fotograf har ju delar av oss sett.
MEN faktum är att det inte spelar någon roll om man är proffessionell, amatör eller bara en bekant med en kamera.
Fotografen (den som tagit kortet) har samma rättigheter i alla fall.
I ditt fall är det säkerligen inga problem emn att fråga/säga till är ju aldrig fel.
Speciellt innan man publicerar bilderna någonstans.
cmgo
Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Ja, den här "gnällspiken" hade iaf tagit _väldigt_ illa upp, men jag vet ju som sagt inte vad bruden och fotografen har avtalat.
Jag blir ivart fall glad när folk hjälper mig.
Oavsett om det är o reparera ett foto eller min bil.
mange78
Aktiv medlem
Vad folk försöker tala om här är väl ändå inte enbart att betrakta som gnäll? Nu blir jag lite förvånad över resonemanget faktiskt.
Det vore väl kanske inte så konstigt om cecilia (inget personoligt) inte har några större kunskaper gällande upphovsrätt när det gäller bilder?
Att då skicka dem vidare till höger och vänster i högupplöst form, kan ju faktiskt tas illa upp av den som fotograferat. Det är ett högst tänkbart scenario!
Nu framkommer ju inte vad som överenskommits i detta fall men jag kan lätt tänka mig in i situationen som "fotografen" i detta fall sätts i.
Mvh Magnus
Det vore väl kanske inte så konstigt om cecilia (inget personoligt) inte har några större kunskaper gällande upphovsrätt när det gäller bilder?
Att då skicka dem vidare till höger och vänster i högupplöst form, kan ju faktiskt tas illa upp av den som fotograferat. Det är ett högst tänkbart scenario!
Nu framkommer ju inte vad som överenskommits i detta fall men jag kan lätt tänka mig in i situationen som "fotografen" i detta fall sätts i.
Mvh Magnus
sissily
Medlem
Tack så mycket för all hjälp. Så många har hört av sig och vill hjälpa att jag är alldeles överväldigad. Det var inte min mening att vara okunnig om upphovsrättlagar o dyl. Hade inte ens en tanke på detta. Tackar nu för all hjälp och sänder en tanke till alla som jobbat/jobbar på bilderna. Tack så mycket alla!
Mvh
Cecilia
Mvh
Cecilia
Pongu
Aktiv medlem
En liten tröst i sammanhanget kan kanske vara att du sannolikt fått någon som läst tråden på andra tankar, dvs fått dem att anlita en erfaren bröllopsfotograf! Har du överhuvudtaget möjlighet skulle jag anlitat Christel Eldrim direkt för efterfotografering. Det är inte fel även om de första bilderna hade blivit bra! ;-)
/Pontus
/Pontus