Advertisement

Annons

Förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Occe

Aktiv medlem
Hej, jag sitter här och ska göra en förstoring på en bild som jag knäpp.
Jag gick in på Fujidirekt och ville beställe en bild med måttet 50*75 men icke!
Det står att det är för låg upplösning för att framkallas.
Jag andvänder en Nikon D300 med 12,3 megapixel, borde inte det gå att göre en förstoring på 50*75 då??
40*60 fungerar inte heller utan max är 30*45.

Det kommer att fungera utmärkt. En 6 M (3000x2000) pixlars bild fungerar bra att göra 60x40 cm med. Labben smetar ut bilden på fotopappret och gör det tillräckligt bra. Maskinerna de använder skriver med en täthet av 10 pixlar per milimeter.

Kan det vara så att du av misstag har använt en på tok för liten kopia av bilden, t ex 600x400 pixlar stor, som du normalt använder som webbild?

Det ska gå fint, jag har provat att förstora en D2x-fil (12 Mpix) till 150x80cm med 150 dpi upplösning - blev kanonbra.

Tack för svaren, gjorde en förstoring på 50*75 så vi får se hur resultatet blir om några dagar, de blir säkert bra:)

Jag fick precis hem en 50x75 som jag gjorde från ett foto taget med min D40, alltså 6.1 Mpixlar. Den blev svinbra.

Jag förstorade dock först upp bilden i photoshop så att den blev i rätt format redan där och gjorde den i 200ppi. Jag använde "bikubisk mjukare" som uppskalningsmetod.

Du borde få fint resultat med tanke på att du utgår från ett ännu större orginal sett till pixelantal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar