Annons

Förstora 300% i PS7

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag söker ett lätt sätt att förstora en del av en bild och få en ny av denna förstoring.

Ex. Jar har en bild där jag förstorar upp en del till tex 300%. Hur får jag den delen jag ser att bli en ny bild i den storleken(300% förstoring) utan att ta en skärmdump som jag måste göra idag.
 
Förstoring med hjälp av skärmdump låter jobbigt... :)

I den engelska versionen heter funktionerna i menyn "image size" för att förstora. Vill du sedan ta en del av bilden markerar du den delen och väljer "crop". Spara sedan bilden med "save as..." så du inte förstör ditt orginal.

Annars kan man klippa ut den del av bilden man vill ha (genom att markera och trycka Control+C) och välja "new" så föreslår programmet ett bildformat som motsvarar det man klippt ut.
 
*host* *host*

Ja, det är inte ofta man får sådana frågor av folk som faktiskt lagt pengar på att köpa photoshop..

Okej, enkelt sätt:
Markera området du ska förstora.
Ctrl-C (eller kopiera, samma sak)
File > New (Där är dimensionerna av det urklippta området redan ifyllda automagiskt av PS)
Ctrl-V (eller klista in, samma sak)
Image > Image Size (Byt till procent i dialogrutan och skriv in 300 där)

That should do it.. För övrigt, så är att ta skärmdumpar av PS inte att rekommendera, då kvaliteten ofta försämras på det sättet.. Metoden ovan ska inte ge någon kvalitetsförsämring.

/James
 
Ett tips för att förbättra kvaliten

Är att göra förstoringen i steg om 110% tillsdess man kommer upp i önskad storlek. Jag läste tipset i en bok som jag har (hemma så jag minns inte vad den heter nu när jag är på jobbet:). PS interpolation lär fungera väldigt bra om man gör det i steg om 110%. Risken med att förstora upp till 300% på en gång är väl att interpolationen blir mindre optimal

--jalle

slowcoder skrev:
*host* *host*

Image > Image Size (Byt till procent i dialogrutan och skriv in 300 där)

That should do it.. För övrigt, så är att ta skärmdumpar av PS inte att rekommendera, då kvaliteten ofta försämras på det sättet.. Metoden ovan ska inte ge någon kvalitetsförsämring.

/James
 
Re: Ett tips för att förbättra kvaliten

JalleS skrev:
PS interpolation lär fungera väldigt bra om man gör det i steg om 110%. Risken med att förstora upp till 300% på en gång är väl att interpolationen blir mindre optimal

--jalle

Precis, man kan lite förenklat beskriva det som att dra ut en seg kola eller något, gör man det sakta så håller den, men gör man det för fort eller allt på en gång så spricker den, samma med en bild.

Sjynda långsamt ger bäst resultat.
 
jag gjorde just ett ovetenskapligt test i Photoshop på att förstora 300%, först i ett steg och sedan i steg om 110%, och jag tycker att det i ett steg blev bättre, åtminstånde blev det mera skärpt.
 
slowcoder skrev:
Okej, enkelt sätt:
Markera området du ska förstora.
Ctrl-C (eller kopiera, samma sak)
File > New (Där är dimensionerna av det urklippta området redan ifyllda automagiskt av PS)
Ctrl-V (eller klista in, samma sak)
Image > Image Size (Byt till procent i dialogrutan och skriv in 300 där)

Jo självklart kan man göra så det vet väll jag med!
Men jag vill ha PRECIS som när jag förstorar upp grundbilden 300%, dvs med pixelrutor osv. Kär jag imagesize så smetar han ju ut bilden och det är det jag inte vill ja, därför jag använt prt scr.
 
Du borde testa att avmakera "Resample Image" i "Image size"-rutan. Då kan du ändra storleken utan att ändra totala antalet pixlar, dvs. Print Size ändras. Jag vet inte om det är detta som du är ute efter.

/ Per
 
moose skrev:
Men jag vill ha PRECIS som när jag förstorar upp grundbilden 300%, dvs med pixelrutor osv. Kär jag imagesize så smetar han ju ut bilden och det är det jag inte vill ja, därför jag använt prt scr.
Välj "Nearest neighbor" som interpolationsmetod i bildskalningsdialogen så får du det resultatet.
 
Re: Ett tips för att förbättra kvaliten

JalleS skrev:
Är att göra förstoringen i steg om 110% tillsdess man kommer upp i önskad storlek. Jag läste tipset i en bok som jag har (hemma så jag minns inte vad den heter nu när jag är på jobbet:). PS interpolation lär fungera väldigt bra om man gör det i steg om 110%. Risken med att förstora upp till 300% på en gång är väl att interpolationen blir mindre optimal

Egentligen så handlar ju interpolation om att försöka peta dit information som inte finns där från start genom att titta på närliggande områden. Om du gör det i flera steg eller inte borde inte spela någon roll. Gör du det i flera steg baseras ju nästkommande steg på den påhittade information från föregående steg. Beroende på hur algoritmen ser ut kan det bli olika resultat beroende på om du gör i flera steg eller ej. Myten om 110%-förstoringssteg är seglivad, kanske för att många tycker att det verkar se bättre ut, men få bevis för eller mot har producerats. Enligt anhängare fungerar inte 109% och inte heller 111%. Det låter lite väl ovetenskapligt för min del.

Personligen skulle jag inte bry mig utan köra 300% direkt. Än bättre vore att från första stund plåta/skanna med högre upplösning.

Photo.Net har en diskussion om det hela: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=005d5j
 
Re: Re: Ett tips för att förbättra kvaliten

Faran med att lita på böcker:) Jag hittade tipset första gången i Scott Kelbys The Photoshop Book for digital photographers.

Innan jag läste ditt inlägg så hade jag inte provat det själv, så jag satte igång och gjorde en jämförelse, och...

Nej, jag ser ingen skillnad på mitt provfoto. Eller rättare sagt, jag ser en liten subtil skillnad, men jag kan inte avgöra vilken som är bättre...

--jalle

maxzomborszki skrev:
Egentligen så handlar ju interpolation om att försöka peta dit information som inte finns där från start genom att titta på närliggande områden. Om du gör det i flera steg eller inte borde inte spela någon roll. Gör du det i flera steg baseras ju nästkommande steg på den påhittade information från föregående steg. Beroende på hur algoritmen ser ut kan det bli olika resultat beroende på om du gör i flera steg eller ej. Myten om 110%-förstoringssteg är seglivad, kanske för att många tycker att det verkar se bättre ut, men få bevis för eller mot har producerats. Enligt anhängare fungerar inte 109% och inte heller 111%. Det låter lite väl ovetenskapligt för min del.

Personligen skulle jag inte bry mig utan köra 300% direkt. Än bättre vore att från första stund plåta/skanna med högre upplösning.

Photo.Net har en diskussion om det hela: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=005d5j
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.