ANNONS
Annons

Första systemkameran - vilken djungel

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Johnny, då är det bara och kontrollera vilka brännvidder du har använt med Sonykameran.

Tänk bara på att Sony kameran har mindre sensor. Så TS behöver multiplicera brännviddsvärdet från Sonyn med ungefär 1.8 för att få den brännvidd som bildutsnittsmässigt matchar det han såg på sin RX100 för en APS-C kamera.

För att få reda på vilken brännvidd som använts i gamla bilder, titta på bildernas EXIF data. De syns om man gör visa info på mac. Skulle gissa att Windows har någon liknande funktion. De brukar även gå att få fram med många bildbehandlingsprogram.

...
Om man siktar mot djurfotografering ska man nog snegla mot Canon ifall man är på en begränsad budget. De har en 300mm 4L IS USM och en 400L 5.6 IS USM för en prisvärd summa. Nikon har inte de alternativet, ALLS. Inte i den prisklassen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=lokal_rank&m=s186680758

Nu fanns det juh en hel del att välja på som passar till Nikon, vad är det du saknar?

Jag kulle tipsa Tamron AF SP 150-600/5,0-6,3 Di VC USD, om det handlade om den prisklassen och det teleomfånget, då slipper man var _bunden/låst_ till en viss fattning när man går till nästa val av att välja fattning på kamerahuset.

Michael - Väljer fler -

Kortfattat råd: En begagnad Canon 7D (finns måååååånga bra där ute), 1st 50mm 1,8 nytt för under tusingen. Komplettera med ett begagnat 70-200 mm (så stor bländare du har råd med).

Jag har själv precis köpt min första systemkamera med...
Jag köpte en Nikon D3200 med 18-55mm och 55-200mm objektiv (netonnet) och jag är jättenöjd med köpet.
Lycka till med ditt kameraköp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar