Advertisement

Annons

Första systemkameran-hjälp, tack..

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympuskameran är ingen systemkamera. Med superzoom 7-70 mm (38-380) ser den ut att vara motsatsen till det du söker, alltså en usel porträttkamera. I dagens mått är den helt utan värde och den tar inte bättre bilder än den kamera du har idag. Att den kostade 12000 kr år 2000 säger ingenting. Den står inte att jämföra med en systemkamera. Jag törs inte ens skriva vad en digital systemkamera kostade år 2000.

Någon annan läsare får även kommentera denna kamera:
http://www.steves-digicams.com/c2100.html

Canon 350 D var en milstolpe i utvecklingen. Den var lite bättre på allt jämfört med 300D och andra instegsmodeller då, och är idag fortfarande en mycket duglig systemkamera, även i dagens hysteriska prestandajakt. Den var en av de första prismässigt överkomliga digitala systemkameror med bra ISO omfång, fin display, supermånga pixlar mm.

För att göra det enkelt för dig bör du följa Bengt och mitt förslag, med en liten reservation för att 50 mm 1,8 är begränsande, men du kan då ta lika bra bilder som proffsen här på fotosidan. Och det är enkelt! Kameran startar blixtsnabbt, kör på automatik, eller ställ bländaren på tex 2,8 och du får knivskarpa bilder med ett härligt blurr!
 
Okej, då kör jag på det Ramona. Jag litar på er ;o) Tusen tack för tipsen och all vägledning. Det är alltid trevligt när folk tar sig tid att förklara, inte alla gör det, men jag tycker mig ha fått en del frågetecken uträtade.
Nu har jag ett mål. 350 D. Sen får det ta den tid det tar ;o)
Mvh
Sanna
 
Det blir nog bra, jag har Canon EOS 350D och hade Canon EF 50mm/1.8 II. Bra kombination att starta med tror jag. Har gjort stora förstoringar ca 75x50cm i bra kvalitet. Jag använder fortfarande 350D men har sålt mitt 50mm/1.8, men det är bra objektiv om än lite plastigt.

Lycka till :)
 
Knepig sits det här, då kraven för att ofta få till bra bilder i den miljön är ganska höga. Det baserar jag på ett enda besök i ett ridhus i modern tid, men där var det i alla fall inte särskilt bra belyst. Dessutom antar jag att hästar inte gillar blixtar.

Jag skulle nog testa med att köpa Nikon D90 och ett 85mm/1.8 till att börja med. D90n klarar höga ISO galant och 85an är väldigt skarp och har väldigt fin bakgrundsoskärpa (suddet). Om det sedan känns kort eller långt efter en tids användande kan du komplettera med ett fast objektiv till eller någon bra f2.8-zoom (t.ex. 17-50/2.8 eller 70-200/2.8 beroende på ditt behov).

Ifall det paketet är för dyrt, kolla på begagnad Nikon D80 och begagnad 85mm. Då borde man kunna komma ner till 5-6K. (3-3,5K för D80 och 2-2,5K för 85mm).
 
Något du nästan måste räkna med i budgeten är en telezoom. Jag tycker att 55-200 är ett perfekt omfång för hästfoto, dessutom krävs inte så hög ljusstyrka för att bakgrunden ska bli lugn och fin. Redan bländare 5.6 ger oskarp bakgrund om man är van vid kompaktkamera.. ;)

Vet inte om länken funkar, men den här bilden är tagen med mitt ljussvaga 55-200mm objektiv:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.