Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran-hjälp, tack..

Produkter
(logga in för att koppla)

nexa79

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag är en tjej som börjat drömma om att ta fiiina bilder, inte bara de "vanliga" utan såna med lite "suddig" bakgrund (och knivskarp bild på det jag vill visa upp) som de duktiga fotograferna här.
Jag vill skaffa mig en digital systemkamera, en som inte kostar multum, jag och min sambo och sonen lever på en enda lön och har totalt ca 18000 kr i tillgångar per månad, och har dessutom både katt och hund samt att jag rider (mitt ALLRA största intresse) vilket kostar en del. Därför skulle jag vilja ha lite tips och råd för ett ekonomiskt alternativ på en förstakamera som tar bra kort, inte tar en kvart på sig innan man kan ta nästa kort (den vanliga digitalkamera jag har nu tar minst 30 sekunder) och som fokuserar så det blir sådär fint sudd *ler*
Jag kan INGENTING om slutare, ISO, eller något annat, jag har BARA fotat med billiga skräpkameror. Nu vill jag byta upp mig, och eftersom jag vill komma igång att lära mig saker ordentligt, så vill jag ha en kamera som jag inte "växer ifrån" på nolltid heller, mitt MÅL är att jag ska kunna ta betalt för att fota djur, något som jag visserligen gjort vid ett par tillfällen, men som jag inser att andra skulle gjort tusen ggr bättre.

Så.. för att utveckla mina kort, få bättre skärpa, ljus, bakgrunder och färger samt slippa "sudd" vid minsta rörelse hos motivet (som oftast är en häst eller hund)..Vad föreslår ni?
Ytterst tacksam för svar!!
Mvh
Sanna (Jessica) Eriksson
 
Det första du måste slå ur skallen är att foto är inte billigt...

Det dyra brukar inte vara det första inköpet utan snarare det man inte kan vara utan i framtiden... saker man bara måste ha. Du kommer snart inse att det du vill uppnå kräver ett objektiv som kostar från 5 000:- och uppåt.

Om du nu har bestämt dig så är det första du skall göra att ta reda på din budget och sedan vad du vill uppnå med fotograferingen. Vilka typer av bilder vill du ta och i vilka miljöer?

Utan att veta detta så är mitt råd att du tittar på en begagnad Canon 30D.

Räkna med mellan 4000-5000 för ett paket med ett objektiv. Räkna inte med något bra objektiv för det priset men du kommer igång ialla fall.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95486 <--- där har du ett hyggligt paket enligt mig.

Men för hästar och hundar kan jag tänka mig att priset för objektiv kommer landa på runt 10-15000:- om du undrar varör så finns det någrar tusen trådar i forumet som förklara detta...

Som slutord så vill jag återknyta till inledningen. Foto är dyrt. Enkelt att säga att bara jag får kameran så blir bilden bra, enkelt med fel. För att bilden skall bli bra krävs utrustning men framförallt Kunnande! den sista biten tar tid!

Lycka till
 
Det första du måste slå ur skallen är att foto är inte billigt...

Det dyra brukar inte vara det första inköpet utan snarare det man inte kan vara utan i framtiden... saker man bara måste ha. Du kommer snart inse att det du vill uppnå kräver ett objektiv som kostar från 5 000:- och uppåt.

Om du nu har bestämt dig så är det första du skall göra att ta reda på din budget och sedan vad du vill uppnå med fotograferingen. Vilka typer av bilder vill du ta och i vilka miljöer?

Utan att veta detta så är mitt råd att du tittar på en begagnad Canon 30D.

Räkna med mellan 4000-5000 för ett paket med ett objektiv. Räkna inte med något bra objektiv för det priset men du kommer igång ialla fall.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=95486 <--- där har du ett hyggligt paket enligt mig.

Men för hästar och hundar kan jag tänka mig att priset för objektiv kommer landa på runt 10-15000:- om du undrar varör så finns det någrar tusen trådar i forumet som förklara detta...

Som slutord så vill jag återknyta till inledningen. Foto är dyrt. Enkelt att säga att bara jag får kameran så blir bilden bra, enkelt med fel. För att bilden skall bli bra krävs utrustning men framförallt Kunnande! den sista biten tar tid!

Lycka till


Men, om man köper en begagnad Canon 300D för tusenlappen och sätter på ett Tamron 28-70 2,8 Xi, får man blurriga och fina hund/hästbilder. Då sätter inte utrustningen någon begränsning, åtminstone inte i bra ljus, jämfört med min 5D mkII och 70-200 2,8 IS. Detta vet även Kalle man jag vill bara uppmuntra dig till att komma igång.Med en gammal Canon och ett Tamron tar du porträtt motsvarande ca 100 mm, med exakt samma blurr.

Jag fotar inte djur så mycket längre men mina djurbilder är nog med den först nämda utrustningen.

www.ramonabach.com
 
Ramona har helt rätt i mycket och det var lite det jag var inne på med 30D paketet, visst kan man om man vill komma ner i pengar, problemet är bara att hålla sig kvar i den nivån!

Jag har en perfekt 20D kamera som aldrig bråkat och som inte har gått så många exponeringar trots att jag har haft den i flera år. En sådan kan man få för en spotstyver idag. Ett objektiv till den, kanske det som Ramona tipsade om, f2,8 är helt ok...

Men så kommer frågor som:

Hur får jag skarpa bilder på min häst i ridhuset? vill inte använda blixt.

Jag får bara suddiga bilder osv osv

Då blir det genast en dyr lösning. Att plåta hästar i mörka lokaler eller hundar är inte "normal" fotografering, allt som inte är normalt är svindyrt.
 
Jag hade också satsat på begagnat. D40x, D60, 450D är relativt moderna användarvänliga kameror, för att få den typen av bilder du nämner så ska du välja rätt objektiv. Det är det som ger skarpa bilder med fint sudd i bakgrunden. Räkna med att objektivet förmodligen kommer att kosta minst lika mycket som kameran.

Jag vill inte vara negativ men jag har en D300 och ett Nikon 70-200mm f2.8 som kostat cirka 35.000 och att fota just hästar i ridhus är inte så upplyftande. Jag får oftast lägga mig på ISO1600-2200 för att få tider helst kortare än 1/100dels. Det blir inga "vackra" bilder. Dock mycket bättre bilder än en kompaktkamera.. med detta sagt menar jag bara att det är tuffa krav för en kamera.

Hundar fotas med fördel utomhus en solig dag med vilken kamera som helst i stort sett för att få skarpa bilder. Suddet.. det kräver nog systemkamera med fint tele.

Lycka till, ..roligt kommer det att bli!
 
En begagnad semipro kamera får du för 5-6 tusen med en bra beg glugg med ljusstyrka 2,8 eller bättre, oavsett märke. Med detta klarar du dig mycket bra och kan ta fantastiska bilder när du har lärt dig. Kolla begagnat här på FS.
 
för att fota hästar inomhus i ett dåligt upplyst ridhus utan blixt ska man ha ett riktigt ljusstarkt objektiv det finns några fasta som inte är så där jätte dyra både nikon och canon har ett 85/1.8 som ger bra möjligheter att få bra bilder inomhus i ett ridhus tex sedan är det bra att ha en kamera som går att fota med högt iso värde av dom billigare kamerorna är det nog canon eos 1000D och 450D som är lämpligast
jag skulle där rekommendera 450D först vill man betala mer så är nikon D90 lilte bättre i på att få mindre brus i bilderna en 450D med en kit optik 18-55is och ett 85/1.8 så hamnar du på ca 10000 kr
och Nikon D90 med 18-105 fungerar bra utomhus i dagsljus och 85/1.8 blir det ungefär 14500 så du måste först bestämma vad det får kosta sedan går det ju att köpa beg framförallt hus är lätta att få tag på snabbt.
 
För att fota de där riktigt fantastiska bilderna, framför allt i ridhus, krävs DYR utrustning.
För att ta bilder som får den normale kompaktanvändaren att ramla av stolen räcker det med en Nikon D40 (3000 kr) och en 55-200 (2000 kr). Den kombon fungerar utmärkt till hästar så länge ljuset är bra, och till hundar så länge de inte kommer springande rakt mot kameran.
 
Min absoluta rekommendation är at köpa det "näst sista".
Mediamarkt hade ett erbjudande i mellandagarna på Nikon D80 och fast 50mm f/1,8 för 4990. Det var ett mycket bra startpaket och en kamera att växa i. Dessutom sväljer D80 äldre optik, som man kan ropa in på Tradera billigt, då den har autofokusmotorn i huset.

Jag har testat D80 med dyr optik, tex 70-200 f/2,8 och D80-huset kan verkligen prestera bra med sådan optik.

Alltså ett kamerahus att växa i.
 
Bra pris, fast 50/1,8 är ett ganska uselt val som första och enda optik på den kameran.

Då trådskaparen efterlyste bakgrundsoskärpa krävs ett ljusstarkt objektiv. Detta är det billigaste paketet på marknaden.
Med brännviddsförlängningen i D80 är 50mm lite för häftigt för inomhusbruk, det kan jag hålla med om. Annars är det ett väldigt raktecknande objektiv (jag använder det bla till repro). Zooma får man göra med fötterna.

Kittarna 18-55 och 55-200 ar billiga och underskattade gluggar man kan komplettera mad till hyfsad peng.
 
Oj oj OJ.. Ni är himla hjälpsamma allihop, och jag blir glad över att börja få en inblick i vad man kan tänkas behöva. Jag är som sagt ute efter bakgrundssudd och bättre skärpa, rena färger osv. Jag fotar inte just nu så mkt i ridhus, men det kan nog komma dit med en dag ;o)
Jag kan väl säga såhär, att jag tycker "några tusenlappar" låter skitdyrt det med, eftersom allt över EN tusenlapp är mycket med våran ekonomi just nu.. Men jag inser också att det är en investering att köpa en bättre kamera från start och växa in i den, än att köpa kanske tre sämre som man får "dåliga" bilder med.
Jag kör TYVÄRR med min kompakta digitalkamera som kostade typ 1300 kr nu som jag skulle vilja slänga åt fanders, av typ 70 kort som jag tog igår så blev ETT användbart EFTER REDIGERING, (Bifogad bild) Jag är inte heller superbra på redigering, även om jag börjar lära mig sakteliga, eftersom jag gör digitala scrapkit och scrappar (digital scrapbooking) så gott som dagligen.
Nej, det är ingen skärpa, tyglarna är suddiga (hästen klev framåt) och min sons ögon ser smått röda ut trots att de är redigerade, och bakgrundssudd, glöm det ;o)
Jag ska träna i mitt Cs3 program på redigering, och jag ska spara, och förstahandsvalet ligger nog på en 300 D eller 450 D enligt vissa rekommendationer både här och privat. (min faster vet visst en massa som jag inte hade en aning om..)
Det är bara att träla på med andra ord ;o)
Kolla gärna på min sida för lite fler kort och tips på om jag kan göra något vad gäller vinklar, och annat som inte nödvändigtvis har med själva kameran att göra. Miljöer osv..
Tusen tack för era tips!!
 

Bilagor

  • lucas och arja copy.jpg
    lucas och arja copy.jpg
    24.8 KB · Visningar: 458
Köp ett begagnat kamerahus. Det finns hysteriskt många som ska ha det senaste så det finns suveränt bra kameror,begagnade. Se upp bara så du inte blir lurad..
Med objektiv är det svårare att hitta något bra+billigt begagnat.
Köper du Canon så spara till ett nytt EF 85/1.8. Ett totalt suveränt objektiv. Med det kan du ta de bilder du drömmer om.. Kostar från 3500 nytt. Faktiskt väldigt billigt med tanke på kvaliten. Det lär du behålla hela livet.
 
Det ni säger att det måste kosta är inte sant, men vill man komma undan billigare med ljusstarka saker krävs mer kunskap/inlärning än med dyr utrustning.

Jag har bland annat ett Asahi (Pentax) Auto-Takumar 85mm/1.8 objektiv och ett Yashica ML 50mm/1.4 objektiv, båda är i mitt tycke fantastiska optiskt och de har inte kostat mig mer än en tusenlapp sammanlagt. De är dock manuella, ingen autofokus och ingen automatisk bländare, plus att jag måste ha en adapter till kameran.

Jag kan förstå om man vill ha så mycket automatik som möjligt när man börjar, men jag vill ändå nämna att det finns alternativ. Å andra sidan började jag själv tidigt med manuell utrustning och läste mig till all kunskap jag behövde (och testade förstås).

Jag har skrivit ner mina tankar på ämnet här och några efterföljande artiklar:
http://www.retrocamera.net/2008/12/manual-lenses/
Visserligen på engelska men ändå.

Hoppas jag gav lite hopp eller tankar i alla fall och lycka till med fotandet :)

Tillägg: digital systemkamera kostar ju lite dock, svårt att komma undan med. Själv har jag Canon men Pentax ger mycket för pengarna tycker jag det verkar som.
 
Suddig bakgrund (kort skärpedjup) bestäms mest av hur stor sensorn är. Alla systemkameror ger kort skärpdjup, för dom har alla en stor sensor jämfört med en kompaktkamera.
Sen bestäms det också av bländaren. Stor bländare (litet tal, tex f2,8) ger kortare skärpedjup än f5,6, men det är inga jätteskillnader.
I ditt fall vill du ha en stor bländare för att det ger en kort slutartid, vilket behövs när det är ont om ljus.

Har du begränsad ekonomi är det bättre att köpa "dyr" optik och "billig" kamera, för det är optiken som är det viktiga. Speciellt gäller detta om du vill fota i ridhuset.

Här är tre ljusstarka och ganska billiga objektiv. Dom är fasta (ingen zoom), så du får flytta på dig om du kommer för nära eller för långt bort
EF100/2,0. kostar 4300kr nytt.
EF85/1.8. Kostar 3500kr nytt.
EF50/1,8, men det är lite väl kort om du ska fota i ridhus. Kostar 1100kr nytt.


Exempelvis (avstånden baserade på att du har en 300D, 350D, 400D, mfl).
Avståndet som ryms på bild är långsidan av bilden.
Med 100/2,0:
Står du 10 meter från motivet kommer det rymmas 2,2m på bilden.
---------20------------------------------------------------4,5m-----
---------30------------------------------------------------6,7m-----
En häst är väl ca 2m lång, så på 10meters avstånd får du en helkroppsbild på hästen, osv.
Borde väl gå bra i ett mindre ridhus om du får stå nära.


Med 85/1,8:
Står du 10 meter från motivet kommer det rymmas 2,6m på bilden.
---------20------------------------------------------------5,3m-----
---------30------------------------------------------------7,9m-----
Inte så stor skillnad mot 100/2,0.

Med 50/1,8:
Står du 10 meter från motivet kommer det rymmas 4,5m på bilden.
---------20------------------------------------------------9,0m-----
---------30------------------------------------------------13,5m----
På 10m avstånd rymmer hästen halva bilden. Det blir nog lite kort.


En begagnad 350D kostar kring 2000kr här på annonsmarknaden, och är än idag en väldigt bra kamera. Det är många som har en sådan som extrakamera.

Här har du ett väldigt billigt paket som borde passa dig bra, om du kan hålla dig någorlunda nära.
 
Senast ändrad:
Hej.
Jag är en tjej som börjat drömma om att ta fiiina bilder, inte bara de "vanliga" utan såna med lite "suddig" bakgrund (och knivskarp bild på det jag vill visa upp) som de duktiga fotograferna här.
Jag vill skaffa mig en digital systemkamera, en som inte kostar multum, jag och min sambo och sonen lever på en enda lön och har totalt ca 18000 kr i tillgångar per månad, och har dessutom både katt och hund samt att jag rider (mitt ALLRA största intresse) vilket kostar en del. Därför skulle jag vilja ha lite tips och råd för ett ekonomiskt alternativ på en förstakamera som tar bra kort, inte tar en kvart på sig innan man kan ta nästa kort (den vanliga digitalkamera jag har nu tar minst 30 sekunder) och som fokuserar så det blir sådär fint sudd *ler*
Jag kan INGENTING om slutare, ISO, eller något annat, jag har BARA fotat med billiga skräpkameror. Nu vill jag byta upp mig, och eftersom jag vill komma igång att lära mig saker ordentligt, så vill jag ha en kamera som jag inte "växer ifrån" på nolltid heller, mitt MÅL är att jag ska kunna ta betalt för att fota djur, något som jag visserligen gjort vid ett par tillfällen, men som jag inser att andra skulle gjort tusen ggr bättre.

Så.. för att utveckla mina kort, få bättre skärpa, ljus, bakgrunder och färger samt slippa "sudd" vid minsta rörelse hos motivet (som oftast är en häst eller hund)..Vad föreslår ni?
Ytterst tacksam för svar!!
Mvh
Sanna (Jessica) Eriksson


Välkommen till en rolig och intressamt hobby som består enbart av möjligheter.


Några tips att komma igång är att:

1. Skaffa kunskap om hur en bild blir till. En lämplig bok jag själv har haft glädje av är Per Lundqvists "Foto min hobby". Den finns garanterat i flera exemplar på varje bibliotek. Boken går igenom grunderna.
Här en artikelserie om fototeknik
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm.htm


2. Funderar på vilka dina huvudsakliga motiv är och stäm av metoderna att fota dem, med vilken utrustning som krävs.

3. Fundera på vilken budget du har och få in det du absolut behöver inom den budgeten. Ett råd är att hellre köpa ett eller flera bra och rätt objektiv än en dyr kamera. Alla kameror på marknaden kommer lösa det du vill uppnå. Det är objektiven som gör skillnad.


Hur som helst är det enkelt att ge råd när man själv inte behöver stå för fiolerna.


En jämförelse mellan en kompaktkamera och en systemkamera är att systemkameran kommer att kunna prestera tekniskt bättre bilder i sämre ljus. Bilderna kan även lättare fås att bli suddiga i bakgrunden. Det som styr om bakgrunden ska bli suddig och motivet skarpt är dels bländaröppningen, avståndet och brännvidden. Hur ljus eller mörk bilden ska bli styrs av hur mycket ljus som kommer in i kameran vilket styrs av storleken på valdbländare och vald slutartiden.

Det går att göra underverk med en kamera med objektiv 18-55/3,55-6 och ett 70-300/4-5,6 om utrustningen används rätt och en viss medvetenhet om att vissa bilder inte kan tas. Den här typen av utrustning kostar nytt 5-6000:-. Jag såg att det finns Canon EOS 1000D med ett 18-55/4-5,6 för 3500-4000:- hos de stora kedjorna och vissa postorderförsäljare. Motsvarande paket finns även från Sony, Nikon och Pentax. Priset på objektiv styrs av dess brännvidd och dess största bländaröppning. Stor bländaröppning kan ge kortare skärpedjup och användas i svagare ljus.

Ett annat råd är att komplettera i lugn takt varefter intresset och behovet utvecklas. Bjud in till en fototräff eller stadsvandring där ni likasinnade erfarna och inte fullt lika erfarna träffas och utbyter erfarenheter. Fotografer brukar gärna berätta om hur de lyckades med sina mästerverk och förklarar gärna hur deras pinaler fungerar.

Slutligen, tänk på att det är fotografen som bestämmer hur bilden ska bli, kameran är verktyget.
 
Oj oj OJ.. Ni är himla hjälpsamma allihop, och jag blir glad över att börja få en inblick i vad man kan tänkas behöva. Jag är som sagt ute efter bakgrundssudd och bättre skärpa, rena färger osv. Jag fotar inte just nu så mkt i ridhus, men det kan nog komma dit med en dag ;o)
Jag kan väl säga såhär, att jag tycker "några tusenlappar" låter skitdyrt det med, eftersom allt över EN tusenlapp är mycket med våran ekonomi just nu.. Men jag inser också att det är en investering att köpa en bättre kamera från start och växa in i den, än att köpa kanske tre sämre som man får "dåliga" bilder med.
Jag kör TYVÄRR med min kompakta digitalkamera som kostade typ 1300 kr nu som jag skulle vilja slänga åt fanders, av typ 70 kort som jag tog igår så blev ETT användbart EFTER REDIGERING, (Bifogad bild) Jag är inte heller superbra på redigering, även om jag börjar lära mig sakteliga, eftersom jag gör digitala scrapkit och scrappar (digital scrapbooking) så gott som dagligen.
Nej, det är ingen skärpa, tyglarna är suddiga (hästen klev framåt) och min sons ögon ser smått röda ut trots att de är redigerade, och bakgrundssudd, glöm det ;o)
Jag ska träna i mitt Cs3 program på redigering, och jag ska spara, och förstahandsvalet ligger nog på en 300 D eller 450 D enligt vissa rekommendationer både här och privat. (min faster vet visst en massa som jag inte hade en aning om..)
Det är bara att träla på med andra ord ;o)
Kolla gärna på min sida för lite fler kort och tips på om jag kan göra något vad gäller vinklar, och annat som inte nödvändigtvis har med själva kameran att göra. Miljöer osv..
Tusen tack för era tips!!

OK
F att jag inte har något att sälja till dig.
Du behöver en ny kamera. Har du kommit så långt att du laddar upp bilder på fotosidan och begränsas av din nuvarande kamera är du värd en bättre. Sök på blocket efter Canon 300D,eller 350D. Den senare är bättre men 500-1000 kr dyrare.
Kitobjektivet eller 50 1,8 kostar under tusenlappen begagnat.
300D med ett av dessa objektiv skall inte kosta mer än 2000 kr. Personligen hade jag valt 350D med 50 mm 1,8 som budgetstart eftersom det objektivet kan du behålla för alltid. Sen är jag rädd för att du inte får det "blurr" du är ute efter med kitobjektivet 18-55. Om du inte får sålt din gamla kamera kan du använda den till vidvinkelbilder där man ändå inte är ute efter "blurret".

Lycka till
 
Tack igen, ni hjälpsamma ,o)
Jag har kollat på Blocket litegrann, och visst inser jag att det måste få kosta lite, men jag hittade en sak som jag kanske kan vara intresserad av att testa om ni tycker det är värt det, jag måste som regel ändå minska storleken på mina bilder så jag behöver inte massor av megapixlar, iallafall inte till en början, och det är någon som säljer en Olympus C-2100 där för bara fem hundra.. Är det värt att köpa den och testa lite, eller är den aningen för gammal? Den ska ha kostat omkring 12 000 när den kom för sju år sedan, men jag inser ju att tekniken är stenålders jämfört med idag..*ler*

För att besvara det informativa inlägget som Roland M skrev, så ska jag springa till biblioteket snarast och kolla mer efter böcker där. Har beställt lite, men det var kö.
Jag fotar i första hand hundar katter och hästar i relativt lugna situationer, mycket porträtt, men jag skulle vilja lära mig att ta bättre "actionbilder" med, t ex i hage osv. Min fyraårige son är också någon som hamnar på korten rätt ofta, och det är både med och utan fart i bilderna.

Väntar med stort intresse på att någon eller några ska ha synpunkter på ifall det är värt att köpa den där Olympuskameran som testkamera eller om jag ska ta någon annan istället..
 
Canon 350D får du för 1800 beg, 50mm f/1.8 kan man få för en 500. 350D är inte alls någon dålig kamera och börjar bli billig också.

http://farm4.static.flickr.com/3101/3106330709_3222389894_b.jpg
Camera: Canon EOS 350D Digital
Exposure: 0.025 sec (1/40)
Aperture: f/1.6
Focal Length: 50 mm
ISO Speed: 200
Exposure Bias: -1/3 EV
Flash: Flash did not fire


mörkt inne, ingen blixt, och suddig för och bakgrund. Tagen med 350D och canon 50mm (fast 1,4 istället för 1,8).Visst finns det bättre hus än 350D (har ett bättre i samma väska..), men den är för den sakens skull inte dålig. Du skulle ha glädje av ett hus med vassare af, men blir en annan prislapp tyvärr då.
 
Senast ändrad:
om pengarna begränsar vad det får kosta så skulle jag titta på 350D dom billigaste kostar 2200 utan optik bara ca 200kr mer än den billigaste 300D på blocket men den är en mycket bättre kamera har du råd kan du ju gå på 400D ännu lite bättre ett annat alternativ är Nikon D70 dom ligger i ungefär samma pris och ungefär samma bildkvalitet. Glöm långzoomen du länkade till ten har samma problem som din kompakt långsam autofokus så do riskerar att missa vad fotar och inte speciellt ljustark spara istället och köp en riktig system kamera du kommer inte att ångra dig.
skulle även tipsa dig om en kurs då du försöker lära dig cs3
http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs/index.php
sök till höstens omgång en jätte rolig och lärorik kurs som inte tar så mycket tid man hinner på kvälls tid .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.