Annons

Första systemkameran budget runt 7 tusen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke945

Medlem
Tja!

Skulle vilja köpa en bra kamera nu när man blivit farsa så man kan spara bra å fina bilder på dottern :) Kameran kommer även följa med på fisketurer, bilträffar samt skogen och försöka ta lite nattfoton på tex blixtar :) . Så kommer ta bilder på det mesta som alla andra nybörjare :p

Så vilka är dem bättre kamerorna med ett bra allround objektiv i 7000kr klassen?

Mvh Joakim

Jag har kollat lite på kompakta systemkameror eller vad det heter innan jag började fundera på riktig systemkamera

Om det finns något bland dem som är vasst :)

mvh

Om jag ska köpa system kamera har jag kollat på D5100 med 18-105 objektiv eller en 700d med liknande objektiv. En polare har en D5100 och han får ju redigt läckra bilder både dag som natt :)

Kompakt kameror jag kollat på ( sökt lite här i forumet) så är det dessa som kommit upp här

Canon g7x, Sony rx100, a6000, fujifilm x-t10, Panasonic fz1000, gx7, gm5

Vilken man än väljer lär ju vara bra men är det någon som slår dem system kamerorna på fingrarna? :)

Tja!

Skulle vilja köpa en bra kamera nu när man blivit farsa så man kan spara bra å fina bilder på dottern :) Kameran kommer även följa med på fisketurer, bilträffar samt skogen och försöka ta lite nattfoton på tex blixtar :) . Så kommer ta bilder på det mesta som alla andra nybörjare :p

Så vilka är dem bättre kamerorna med ett bra allround objektiv i 7000kr klassen?

Mvh Joakim

Det ligger en Nikon D7000 med ett 18-200 och lite andra saker på blocket Bleking. Jag känner ägaren och vet att prylarna är i utmärkt skick
Ulf O

Tja sakerna är helt säkert jätte fina. Men jag personligen är väldigt nojjig vad gäller att köpa begagnad elektronik. Vill gärna ha lite garanti. :)

Mvh Jocke

När det gäller att visa för sina barn o barnbarn historia så är film väldigt kraftfullt.
Panasonic FZ-1000 kan väl filma i 4K. Det hade jag tyckt varit trevligt.

Tipset är att en liten kamera följer med oftare än en stor.

Anledningen till att jag bytte från DSLR till spellöst.

I princip nej. Det finns bättre och sämre men i stort ger de minst samma bildkvalitet och har i tillägg massor av unika funktioner som inte finns på DSLR. Det du säljer är vikt, storlek, ibland sökare och ibland en sämre AF för snabba motiv, men det finns de som har extremt snabb autofokus också. Gillar du att filma är det överlägset med spegellöst.

Jag var i läget att byta upp mig från min stora Nikon D300s och hela väskan med gluggar. Den får sällan följa med nuförtiden så jag gick andra vägen och köpte en liten m43-kamera med kitglugg för inga pengar alls. Bildresultatet går inte att klaga på och objektivutbudet är stort för framtiden.

Storleken är löjligt liten och den går ned i byxfickan = följer med = blir fotograferat.

Nikons 3000 eller 5000 serie med ett 18-140 objektiv. Komplettera med ett 50 mm 1,8 så kan du fotografera i riktigt dåligt ljus. Med 5 bilder i sekunden hinner du få bilder på barn som skuttar omkring. Tror du att foto kommer att bli ett riktigt intresse är det värt att gå upp till 7000 serien som ger mer känsla i kapparna mm. Bilderna kommer dock att bli ungefär lika bra med alla kamerorna.

Personligen gillar jag inte alls kameror utan optisk sökare och skulle inte rekommendera dessa för snabbt rörliga motiv. Men jag har ingen kunskap om de allra senaste spegellösa.

Eftersom du är intresserad av nattfoto skulle jag välja något med större sensor än m43 eftersom en stor sensor kan fånga mera ljus och ger lägre brus.

Eftersom du verkar vara mycket ute i naturen kan kanske vädertätning vara bra att ha.

Vad det gäller spegellösa tänk på att de drar mycket ström, och att man behöver många extrabatterier om man t.ex. vill göra någon flerdagstur utan tillgång till ström.

Väljer du spegellöst, se till att du väljer något med riktig sökare (EVF), Det är mycket lättare att se vad man gör med en sådan om solen ligger på. Dessutom brukar EVF sökare ha dioptrijustering så att man kan korrigera för eventuella synfel. Håller man kameran till ögat när man fotograferar kan man dessutom ta stöd mot huvudet och få mindre risk för skakningsoskärpa.

Ett bra val för dig skulle kunna vara Pentax K-50 som har vädertätning i proffsklass, är ganska liten för att vara DSLR. Dessutom ovanligt välbyggd och finnessrik för att vara en instegskamera och bra användargränssnitt och sökare.

Dessutom lär du kunna få tag på en K-50 med kit optik för runt 5000 kr vilket ger dig 2000 kr över till ett halvbra stativ för dina nattbilder.

Med tanke på liveview i spegelreflexer vilket borde vara samma sak som spegellösa kameror så testade jag detta igår. Lyckades bara ta 20 bilder på natten innan batteriet var slut. Jag tar normalt mellan 1000 och 1500 bilder i normalt spegelläge innan jag byter batteri. Nu var det visserligen nattbilder med 2-15 sekunders slutartid jag testade men tänk i alla fall på detta med strömförbrukning.

Ofan det är sån skillnad på m43 och vanlig system ändå trodde det m skulle vara betydligt närmare varandra i batteri tid

Lite att tänka på. Vill man resa med liten packning och ha kameran i alla miljöer och ha kameran med sig i fickan alltid så är det en kompakt eller annan spegellös kamera som gäller. Vill man å andra sidan fånga flygande fåglar, snabbt springande barn eller hundar med bästa tänkbara skärpa så slår ingen en riktig systemkamera idag. Jag har bytat fram och tillbaka många gånger i mitt liv beroende på vad jag varit ute efter.

Ofan det är sån skillnad på m43 och vanlig system ändå trodde det m skulle vara betydligt närmare varandra i batteri tid

m43 har inte så mycket med saken att göra, batteriförbrukningen är ett resultat av att spegellösa drar ström varenda gång man tittar i sökaren, förutom när man faktiskt tar bilder. Använder man långa exponeringstider går det förstås åt mycket ström oavsett om det är spegellöst eller ej.

Ska man köra spegellöst gör man bäst i att alltid ha några extrabatterier och laddare med sig i ryggsäcken, medan en DSLR ofta klarar sig på en laddning för weekend tripp om man inte fotograferar vansinnigt mycket.

Med tanke på liveview i spegelreflexer vilket borde vara samma sak som spegellösa kameror så testade jag detta igår. Lyckades bara ta 20 bilder på natten innan batteriet var slut. Jag tar normalt mellan 1000 och 1500 bilder i normalt spegelläge innan jag byter batteri. Nu var det visserligen nattbilder med 2-15 sekunders slutartid jag testade men tänk i alla fall på detta med strömförbrukning.

I så fall är det långt ifrån samma sak. Jag kan utan problem ta några hundra bilder med min a6000 (med mer normal slutartid) utan att batteriet tar slut. Längre exponeringar har jag som mest tagit drygt 50 på en dag (runt 15-30 sekunder per bild), men batteriet var inte i närheten av att ta slut.

Antingen drar din DSLR mycket mer ström i live view än en spegellös (kanske för att hålla uppe spegeln, vad vet jag) eller så har den helt enkelt mycket vekare batteri. Hur som helst är det inte jämförbart.

Lite att tänka på. Vill man resa med liten packning och ha kameran i alla miljöer och ha kameran med sig i fickan alltid så är det en kompakt eller annan spegellös kamera som gäller. Vill man å andra sidan fånga flygande fåglar, snabbt springande barn eller hundar med bästa tänkbara skärpa så slår ingen en riktig systemkamera idag. Jag har bytat fram och tillbaka många gånger i mitt liv beroende på vad jag varit ute efter.

Båda typerna kompletterar varandra. Att kameran är liten gör den förstås lätt att ta med sig, men samtidigt har våra händer inte blivit mindre bara för att vi nu kan göra kamerorna mindre. Ska en kamera vara bekväm att fotografera med fordras viss storlek för att reglagen inte ska bli alltför pilliga att jobba med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar