Annons

Första systemkameran budget runt 7 tusen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppande barn inomhus är besvärligt att ta fokus påt även för en DSLR med bra autofokus, ofta mycket som kommer i vägen hela tiden, utomhus går det bättre. Att filma barnen är en höjdare i många situationer, där har många DSLR kameror mycket långsam autofokus, fins ett fåtal dock som fått till det som Canon 70D, A6000 har en mycket bra filmfunktion, med bra autofokus, tillika en mycket bra stillbildskamera, en spegellös modell med EVF, och till bra pris. den har trots sin litenhet en APS-C sensor som gör att den klarar av att skruva upp Iso på.

Fins en uppsjö av bra kameror med fasta objektiv, som kan räcka långt, både ganska små och större varianter med kort och lite längre zoom, svårt i denna kameradjungel att peka ut vad som kan vara bäst. väljer man en bra kompaktare kamera med fast objektiv så låser man aldrig in sig i ett stort system som kräver lite mera eftertanke, man kanske aldrig köper på sig mera än medföljande kitobjektiv, Canons smidiga och lilla S120 har visserligen några år på nacken, men är en av dom bättre kompakterna för sin tid, Fast objektiv med zoom upp till 120mm.

//Bengt.

Har varit och klämt lite på kameror nu. Hittade en Nikon D5300 + 18-55 VR II. 5990:- på kampanj samt Nikon cashback 500:-
Är detta prisvärt och en bra kamera? Den låg väldigt bra i handen och inte alls så stor som jag trodde systemkameror var.
Plus och minus?
Vi kände även på Sony A6000 den kändes väl med trevlig.. Men blev lite kluven..

Har varit och klämt lite på kameror nu. Hittade en Nikon D5300 + 18-55 VR II. 5990:- på kampanj samt Nikon cashback 500:-
Är detta prisvärt och en bra kamera? Den låg väldigt bra i handen och inte alls så stor som jag trodde systemkameror var.
Plus och minus?
Vi kände även på Sony A6000 den kändes väl med trevlig.. Men blev lite kluven..

Du kommer bli nöjd med vilken som. Båda är väldigt bra kameror. Välj med känsla. Ta den som känns bäst i handen.

Nikon D5300 är en bra kamera, känner du dig sugen på den så blir det säkert bra. Det känns nog lite tryggt att välja en sådan välkänt märke, Vi har en erfaren duktigt fotograf på trådarna som har en D810 och en A7R, han köpte sig nyligen en D3200 ( en lilla syster till D5300 ) och tycker den fungera utmärkt.

A6000 går väl in i samma klass som D5300, jag tror att D5300 har ett lite bättre medföljande objektiv än vad A6000 har. filmfunktionen är nog ett strå vassare på A6000 med välfungerande autofokus, med D5300 får man använda manuell autofokus. en poäng här vad gäller filmning med en systemkamera är möjligheten till ett zoomobjektiv som du kanske köper senare, en telefon av i dag filmar oftast väldigt bra, men har inte någon zoom så du får gå ganska nära barnen när dom leker, med ett teleobjektiv på systemkameran behöver man aldrig krypa in på motiven, vilket också kan verka störande och barnen med vuxna agerar mera naturligt.

//Bengt.

Om man komplettera upp med något annat objektiv med en gång vad ska man kolla efter på mediamarkt. Blir där vi handlar kameran isf. Eller om man skaköpa begagnat objektiv? 👍

Båda typerna kompletterar varandra. Att kameran är liten gör den förstås lätt att ta med sig, men samtidigt har våra händer inte blivit mindre bara för att vi nu kan göra kamerorna mindre. Ska en kamera vara bekväm att fotografera med fordras viss storlek för att reglagen inte ska bli alltför pilliga att jobba med.

Nu måste jag protestera, först antyder du att batteriet bara räcker till 20 nattbilder och skrämmer skiten ur trådskaparen. Det måste vara något fel på den kamera du använt. Anledningen att batterierna bara klarar 200-300 bilder är att de är mycket mindre och billigare än stora feta dito. 2 små batterier kostar ung som ett stort och klarar lika många bilder, speciellt i kyla när det ena ligger i fickan. Batteriargumentet blir ännu löjligare när vi jämför med Sony som tillåter usb-laddning direkt från ett billigt bärbart extrabatteri.
Sedan hävdar du att händerna inte passar spegellösa kameror, det kanske ligger något pyttelitet i det argumentet, men det viktiga är att den mindre kameran blir med ut i livet, när tjockkameran ligger och samlar damm. Fråga alla som har bytt vad de tycker. Få tittar bakåt.
Någon annnan hävdar att spegellöst inte hänger med för barnfoto. BS.
De som försvarar gammeldags tjockkameror har nog samma ångest för förändring som de som fortfarande läser pappersböcker och spelar vinylskivor.
Mina händer har storlek elva (11) och min favoritkamera är Lumix GM5 som jag med någorlunda lätthet anbänder med hanskar på labbarna.
Den sämsta spegellösa kameran av idag klarar galant både trådskrivarens och många andras krav med råge.
Till syvende och sist handlar det mest om träning och ett mått av kunskap.

Tja!

Skulle vilja köpa en bra kamera nu när man blivit farsa så man kan spara bra å fina bilder på dottern :) Kameran kommer även följa med på fisketurer, bilträffar samt skogen och försöka ta lite nattfoton på tex blixtar :) . Så kommer ta bilder på det mesta som alla andra nybörjare :p

Så vilka är dem bättre kamerorna med ett bra allround objektiv i 7000kr klassen?

Mvh Joakim

Mitt tips är att börja med att fundera på vilka objektiv du vill använda och kika runt vad som finns. När man väl har köpt ett hus och några objektiv är man ganska fast i det systemet.

Alla tillverkare har schyssta hus idag, men det är ganska stor skillnad i utbudet av objektiven.

Rent generellt skulle jag säga att Nikon är det säkraste valet för bra hus och objektiv idag.

Om man vill fotografera nattbilder med stort skärpedjup så är det stativet som är avgörande, inte objektivet. Annars om man fotograferar lite mer rörelse i mörka miljöer kommer bakgrunden ändå vara dunkel så då spelar skärpedjupet inte så stor roll.

Nu måste jag protestera, först antyder du att batteriet bara räcker till 20 nattbilder och skrämmer skiten ur trådskaparen. Det måste vara något fel på den kamera du använt. Anledningen att batterierna bara klarar 200-300 bilder är att de är mycket mindre och billigare än stora feta dito. 2 små batterier kostar ung som ett stort och klarar lika många bilder, speciellt i kyla när det ena ligger i fickan. Batteriargumentet blir ännu löjligare när vi jämför med Sony som tillåter usb-laddning direkt från ett billigt bärbart extrabatteri.
Sedan hävdar du att händerna inte passar spegellösa kameror, det kanske ligger något pyttelitet i det argumentet, men det viktiga är att den mindre kameran blir med ut i livet, när tjockkameran ligger och samlar damm. Fråga alla som har bytt vad de tycker. Få tittar bakåt.
Någon annnan hävdar att spegellöst inte hänger med för barnfoto. BS.
De som försvarar gammeldags tjockkameror har nog samma ångest för förändring som de som fortfarande läser pappersböcker och spelar vinylskivor.
Mina händer har storlek elva (11) och min favoritkamera är Lumix GM5 som jag med någorlunda lätthet anbänder med hanskar på labbarna.
Den sämsta spegellösa kameran av idag klarar galant både trådskrivarens och många andras krav med råge.
Till syvende och sist handlar det mest om träning och ett mått av kunskap.

Nja, nu var det inte jag utan Patrik Carlsson som påstod att man bara kunde ta 20 nattbilder, Hur många långa exponeringar man får ut ur en a6000 har jag ingen aning om men vi kan nog lungt utgå från att det är betydligt lägre än de drygt 310 bilder som CIPA anger att den ska klara vid allmän fotografering med EVF. Den verkliga strömtjuven är dock vanligtvis inte långa slutartider utan sökaren, och den drar ström vare sig det är dag eller nattfoto man sysslar med.

Oavsett om man köper usb batteripackar eller kör med orginalbatterier är det extra prylar att bära på. Att fotografera med en sladd mellan kamera och usbladdpack är väl heller inte någon optimal användarupplevelse.

Man ska inte heller glömma att moderna "tjockkameror" inte behöver vara speciellt tunga. T.ex. är A6000 faktiskt aningen tyngre än t.ex. "tjockkameran" Nikon D5300.

Tror att litenhetsargumentet för att kameran ska komma med ut är starkt överdrivet. Visst, är det troligarare att en kamera som går ned i skjortfickan oftare är med, Men här jämför vi modeller som är för stora för det och som sannolikt bärs i en rem runt halsen, och då spelar några millimeter hit eller dit inte så stor roll.

Den verkliga strömtjuven är dock vanligtvis inte långa slutartider utan sökaren, och den drar ström vare sig det är dag eller nattfoto man sysslar med..

Sökaren i min A6000 är helt avstängd under långtidsexponeringar, så den drar inte ström alls under den tiden. En del DSLR har displayen aktiv också under långtidsexponeringar, och då blir det förstås annorlunda.

Om man komplettera upp med något annat objektiv med en gång vad ska man kolla efter på mediamarkt. Blir där vi handlar kameran isf. Eller om man skaköpa begagnat objektiv? 👍
Det beror på vad man är ute efter. Ett zoomobjektiv för 3000 kr är knappt lönt att köpa utan garanti. Fasta har mindre antal delar som kan strula.
Begagnat är alltid billigare, säljbart med minimal förlust, mer riskfyllt.

Okej tack för alla svar. Anledningen till nikon D5300 är att jag blev grymt förvånad när jag såg hur liten 5200 va ( elgiganten hade inte 5300 uppställd utan bara ett demokratiskt nerpackad i kartong. Då vi kollade runt lite så vi att media markt hade den tull bättre pris samt nya [emoji14] Så vi ska iväg snart och känna och klämma lite till :)

Okej tack för alla svar. Anledningen till nikon D5300 är att jag blev grymt förvånad när jag såg hur liten 5200 va ( elgiganten hade inte 5300 uppställd utan bara ett demokratiskt nerpackad i kartong. Då vi kollade runt lite så vi att media markt hade den tull bättre pris samt nya [emoji14] Så vi ska iväg snart och känna och klämma lite till :)

Den stora skillnaden mellan tex den Nikon du pratar om och en micro 4/3 kamera är inte storleken på kamerahuset, utan på objektiv och andra tillbehör.

De flesta m43 objektiv är mycket mindre och billigare än motsvarande tjockkamera, eller andra APS-sensorkameror.

Ett exempel: Lumix 35-100 f/2.8 (som motsvarar 70-200 på stor sensor) väger 360 gram. Canons 70-200 f/2,8 väger 1400 gram. Den är dessutom nästan exakt dubbelt så dyr.
Vill du senare köpa till filter, så blir dessa också dyrare ju större diameter de har.

Det är idag 60 år sedan jag köpte min första kamera. Sedan dess har jag jobbat med de flesta märken och de flesta system. 1999 blev jag digital och idag är jag spegellös.
Saknar jag något av tjockkamerorna?
Det skulle i så fall vara imponatoreffekten som fanns tidigare när man kom vandrande med en stor Canon med batteripack och stora vita L-gluggar. Långtidseffekten av tjockkameraperioden är ständigt värkande axlar.

Idag vandrar jag ofta i fjällen och har en Lumix GM1 och en GM5, samt 15 mm f/1,7+ fisheye+ 45-175. Total vikt inklusive polfilter extra batteri och väskan, 1,3 kilo. I rest my case.

Nja, nu var det inte jag utan Patrik Carlsson som påstod att man bara kunde ta 20 nattbilder, Hur många långa exponeringar man får ut ur en a6000 har jag ingen aning om men vi kan nog lungt utgå från att det är betydligt lägre än de drygt 310 bilder som CIPA anger att den ska klara vid allmän fotografering med EVF. Den verkliga strömtjuven är dock vanligtvis inte långa slutartider utan sökaren, och den drar ström vare sig det är dag eller nattfoto man sysslar med.

Oavsett om man köper usb batteripackar eller kör med orginalbatterier är det extra prylar att bära på. Att fotografera med en sladd mellan kamera och usbladdpack är väl heller inte någon optimal användarupplevelse.

Man ska inte heller glömma att moderna "tjockkameror" inte behöver vara speciellt tunga. T.ex. är A6000 faktiskt aningen tyngre än t.ex. "tjockkameran" Nikon D5300.

Tror att litenhetsargumentet för att kameran ska komma med ut är starkt överdrivet. Visst, är det troligarare att en kamera som går ned i skjortfickan oftare är med, Men här jämför vi modeller som är för stora för det och som sannolikt bärs i en rem runt halsen, och då spelar några millimeter hit eller dit inte så stor roll.

Inte är väl A6000 tyngre?

Nikon 5300 = 480 g utan batteri
Sony A6000 = 344 g inkl batteri och minneskort

I varje fall enligt CyberPhoto

Inte är väl A6000 tyngre?

Nikon 5300 = 480 g utan batteri
Sony A6000 = 344 g inkl batteri och minneskort

I varje fall enligt CyberPhoto

Ja DPR uppger samma vikter, men att D5300 också inkluderar med batteri. Andra sajter uppger 530 gram för D5300, och det kan stämma bättre, bara för att när den nyligen släppta D5500 skall vara den första i serien som kommer under 500 gram, D5500 har fått smalare huskropp med större grepp, så Nikon har jobbat lite extra med den för att minska vikten.

Senast ändrad:
Ett exempel: Lumix 35-100 f/2.8 (som motsvarar 70-200 på stor sensor) väger 360 gram. Canons 70-200 f/2,8 väger 1400 gram. Den är dessutom nästan exakt dubbelt så dyr.

För att vara petig så motsvarar 35-100 f/2,8 på micro 4/3 70-200 f/5,6 på en 35 mm kamera. Då kanske det är mer rättvist att jämföra den med Nikon 55-200 som väger och kostar marginellt mer.

För att vara petig så motsvarar 35-100 f/2,8 på micro 4/3 70-200 f/5,6 på en 35 mm kamera. Då kanske det är mer rättvist att jämföra den med Nikon 55-200 som väger och kostar marginellt mer.

Nja, om man ska vara petig så är ju 35-100mm på m43 lika som 35-100mm på en 35mm kamera?

Men i alla fall.
Exponeringsexempel
Med f/2,8 och en slutartid 1/500s skulle med f/5,6 ge en slutartid på 1/125s såvida inte ljuset blir bättre eller ISO höjs.

Bländaröppningen
100/2,8 = 35,7
200/2,8 = 71,4
- 71,4/2=35,7

100/5,6 =17,8
200/5,6 = 35,7
- 35,7/2=17,8

Objektivet är 35-100 f/2,8

Så det beror på, är det likadan exponeringen eller likadan DoF som man är ute efter när man enkelt fördubblar brännvidden. (Sen går det kanske att bli ännu mer nördig genom att jämföra brus (heter det signal to noise?)?

Om en vill få både fisken och kompisen skarp så kan det ju krävas att man måste gå ned i bländaröppning lite beroende på vilket format som används. Jaja, 35mm ger mindre brus på högre ISO medans m43 kan få samma större skärpedjup på lägre ISO. Alternativt med olika slutartid istället för ISO men det ger andra förutsättningar för t.ex. skakningsoskärpa.

Bruskillnaden märks när man detaljgranskar.

Senast ändrad:
Nu är det gjort. Köpte en D5300 med 18-105 objektiv. Låg bättre i handen tyckte jag samt s var denna sambons förstaval [emoji14] 👍

Nja, om man ska vara petig så är ju 35-100mm på m43 lika som 35-100mm på en 35mm kamera?

Ja, men det motsvarar 70-200mm, precis som f/2,8 motsvarar f/5,6 och ISO 100 motsvarar ISO 400. Du får alltså samma effekt om du fotar ett motiv med 100mm, f/2,8 och ISO 100 på M43 som om du fotar det med 200mm, f/5,6 och ISO 400 på småbild. Det gäller såväl exponeringstid som skärpedjup och brus.

Det innebär naturligtvis inte att ett zoomobjektiv på 35-100mm med en maximal bländare på f/2,8 är någonting annat än just det, bara att siffrorna inte säger någonting användbart om man inte tar med sensorstorleken i beräkningen.

Jag är väldigt nöjd med min Pentax K-S2. Snabb och säker autofokus, även i väldigt lågt ljus, utmärkta bilder även vid hög ISO. Liveview, video (som jag dock knappt använder) och en utmärkt sökare som visar 100 procent. Men det bästa är nog vädertätningen, jag tänker att du ska ju använda kameran vid fisketurer etc. Den kommer med vädertätad standardzoom också. Klarar definitivt vattenstänk när man är i kanoten, klarar även regnskurar och går utmärkt med att ta med sig in i duschen (varför man nu ska göra det, men vem vet alla har vi våra böjelser :) )...

Finns dessutom i en massa snygga färger, min är i grönt - forest green - och det passar ju utmärkt med lite "kamoflagefärg" när man är ute i naturen. Lätt att använda, väldigt många inställningar och lätt att anpassa efter egna behov. Smarta scenlägen och fullständiga manuella funktioner. Plus högklassig optik. Inbyggd skakreducering i huset som fungerar med alla objektiv. Tillhör de mer kompakta husen.

Fin-fin i JPEG men visst är RAW (DNG) bäst. Kameran saknar antialias-filter vilket gör att med högupplöst fast optik blir bilderna så skarpa att det kan vara värt att skruva ner den inbyggda uppskärpningen i JPEG-läget. :)

Jag gillar hanteringen, två rattar för inställningar och HyperProgram - ett P läge som byter till tids- och bländarförval när du justerar bländaren eller tiden.

Väldigt trivsam kamera. Jag är mycket nöjd.

Pentax har det största utbudet av APS-C objektiv av alla tillverkare. Både Canon och Nikon satsar mer på 24x36 objektiv vilka visserligen fungerar på APS-C men de blir onödigt tunga och stora. Plus att många av Pentax objektiv är värdertätade också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto