Annons

Första systemkamera: EOS 500, 550 eller 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Å andra sidan kan gluggen inte fokusera öht förrän kamerahusets AF-system satt skärpan. Och det gör t ex 60D och 7D både snabbare och säkrare än t ex 550D. Om man bara plåtar stillastående motiv i fullt dagsljus kan man nog bortse från den skillnaden, men så fort det handlar om saker som rör på sig eller lite svagare ljus kan det bli avgörande.

Håller med. Än så länge är jag själv tyvärr en större begränsning för hur mina bilder blir än AF-systemet på min 550D, så jag kände att det var lite pärlor för svin med en 7D för mig just nu :)

Sådär. Nu har jag slagit till på mitt livs första kamera. Valde med plånboken när det kom till kritan så det fick bli en 550D. Fick ett EF 50/1.8 på köpet från Cyberphoto så jag slog till på det. Vill börja med en halvmedioker glugg ett par månader och lära mig kamerans inställningar, för att sedan kunna byta upp mig till en grym normalzoom. Så fick det bli.

Delad kunskap är dubbel kunskap - Tack ska ni ha, och tack tomten.

Nja, visserligen är det en klar fördel att se hela bilden i sökaren, men den största skillnaden är nog att sökaren i lite billigare kameror (t ex 550D) är både liten och mörk jämfört med de lite dyrare kamerahusens sökare.

Att den är mörk, har inte det lite att göra med sensorn och sökaren? (jag har ingen aning, har bara för mig att jag läst det) Eller har jag bara inbillat mig det för att sökaren i FF-hus i regel alltid är ljusare?

Att den är mörk, har inte det lite att göra med sensorn och sökaren?
Nu har ju alla tre kamerorna samma storlek på sensor, så det är inte där skillnaden sitter. Det är helt enkelt enklare och billigare att tillverka en dålig (liten och mörk) sökare än en bra (ljus och stor).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar