Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkamera: EOS 500, 550 eller 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga.

Har kollat runt lite och förstår att L-objektiv är något att satsa på. Undrar dock om det går att använda ett L-objektiv på en 550D eller om det krävs minst en 60D? Jag tyckte nämligen att jag någonstans här såg att L-objektiven inte är kompatibla med 550D... Varför?

Tack!

Alla Canonobjektiv EF och EF-S passar, inkl. alla L-objektiv. EOS 550D har samma sensor som 60D och 7D och drar nytta av skarpa objektiv precis på samma sätt som dessa hus.
 
Hmm, okej. Ja. då ser jag inget som motiverar att jag köper en 60D eller en 7D. Väljer nämligen mellan att köra 550D + 24-105/4 L alternativt 7D + Sigma 17-70/2.8-4 DC...

Det blir ungefär lika dyrt. Tanken var att jag kunde köpa till ett objektiv senare men att 7D var "mer att bygga på". Fast om 550D är kompatibel med alla objektiv på samma sätt som 7D så kan jag lika gärna slå till på ett stabilare objektiv med en gång. Vad tycker ni? Vilken kombo bör jag köra på till att börja med? Bättre hus eller bättre objektiv?
 
Hmm, okej. Ja. då ser jag inget som motiverar att jag köper en 60D eller en 7D.
Har du tittat på 550D, 60D och 7D i verkligheten och jämfört dem, eller har du bara läst? Det är större skillnad på dem irl än det kan verka när man går efter siffrorna. T ex har 7D en väldigt bra sökare, 60D har en bra sökare och 550D har ... tja ... en sökare.
 
Hmm, okej. Ja. då ser jag inget som motiverar att jag köper en 60D eller en 7D. Väljer nämligen mellan att köra 550D + 24-105/4 L alternativt 7D + Sigma 17-70/2.8-4 DC...

Det blir ungefär lika dyrt. Tanken var att jag kunde köpa till ett objektiv senare men att 7D var "mer att bygga på". Fast om 550D är kompatibel med alla objektiv på samma sätt som 7D så kan jag lika gärna slå till på ett stabilare objektiv med en gång. Vad tycker ni? Vilken kombo bör jag köra på till att börja med? Bättre hus eller bättre objektiv?

Helt klart 550D + bättre objektiv.
 
Har du tittat på 550D, 60D och 7D i verkligheten och jämfört dem, eller har du bara läst? Det är större skillnad på dem irl än det kan verka när man går efter siffrorna. T ex har 7D en väldigt bra sökare, 60D har en bra sökare och 550D har ... tja ... en sökare.

Jag har bara läst, och jag kommer bara att läsa. En majoritet brukar sällan ha fel. Era råd vägleder mig. :)

Nästa punkt är väl då att jag behöver förstå vikten av en bra sökare. Frågan är om jag har användning för en grym sökare, eller om det jag kommer att fotografera blir lika knivskarpt med en medioker sökare. Så hur viktigt är det med sökare? Påverkar den bildkvaliteten avsevärt?

Rent instinktivt låter "sökare" som något värdefullt när man kanske inte har så gott om tid på sig. Rätt?
 
Jag har bara läst, och jag kommer bara att läsa. En majoritet brukar sällan ha fel. Era råd vägleder mig. :)

Nästa punkt är väl då att jag behöver förstå vikten av en bra sökare. Frågan är om jag har användning för en grym sökare, eller om det jag kommer att fotografera blir lika knivskarpt med en medioker sökare. Så hur viktigt är det med sökare? Påverkar den bildkvaliteten avsevärt?

Nej, sökaren påverkar inte bildkvalitén, men däremot blir det lättare att få till kompositionen bra. Sökaren på 550D är knappast medioker, men den visar dig bara 95% av motivet, och är dessutom mindre än den på 60D och 7D. Sökaren på 7D är fantastisk i jämförelse, och är f.ö. den enda av de tre som visar dig 100%.

Om du har möjlighet till det så borde du verkligen klämma på husen i verkliga livet. Kolla sökaren på samma gång. Det kommer definitivt hjälpa dig att bestämma dig.
 
Sökaren har inget med bildkvaliteten att göra, utan det dom menar är att bilden du ser i sökaren är mycket större på 7Dn än vad det tex är på 550Dn, och på 550in så ser du inte riktigt hela bilden i sökaren, men ifall du aldrig haft systemkamera innan så spelar det helt enkelt ingen roll för dig för du har kan inte relatera till någon annan, jag har en 500D, som jag visserligen växt ur, men jag är ändå riktigt nöjd med den, visst, kollar man i sökaren på mediamarkt så är ju en 7D mkt bättre, men jag är ju "van" vid min...
 
Jag har bara läst, och jag kommer bara att läsa. En majoritet brukar sällan ha fel. Era råd vägleder mig. :)

Nästa punkt är väl då att jag behöver förstå vikten av en bra sökare. Frågan är om jag har användning för en grym sökare, eller om det jag kommer att fotografera blir lika knivskarpt med en medioker sökare. Så hur viktigt är det med sökare? Påverkar den bildkvaliteten avsevärt?

Rent instinktivt låter "sökare" som något värdefullt när man kanske inte har så gott om tid på sig. Rätt?

Sökaren är det du tittar i. Anledningen till att de jämför modellernas olika sökare är (vad jag tror) för att de täcker olika mycket. En större sökare som täcker mer (nära 100%) är självklart bättre då du ser mer av hur bilden blir. Med en sökare som täcker 100% ser du alltså hur hela bilden kommer se ut i slutändan, plus att det är bekvämare för ögat då sökaren är större. Med en mindre blir det du kollar på mindre och den slutgiltliga bilden blir större än vad du ser. Med en större sökare kan du även manuellt sätta fokus lättare. Orkar tyvärr inte skriva mer, sitter lite dragen på förfest och skriver från iphonen :)
 
Jävla fin respons man får har. Tack ska ni ha - och drejjan: fortsätt festa du.. :)

Läste nyss en tråd där någon stod i exakt samma valkval som jag nu gör. Är mer och mer inne på att inleda mitt fotointresse med en 550D, eller som någon uttryckte sig "7D är fördelaktig id flygande fågel eller snabb sport". Jag är visserligen intresserad av snabb sport, men den flygande fågeln får gärna fortsätta att flyga. Tror helt enkelt inte att jag har någon användning för en snabbare kamera, om nu bildkvaliteten är i det närmaste identisk. Så det lutar mot 550D och en go jävla glugg, för att om intresse finns sedan byta upp mig till fullformat.

Vädertätad ar den ju visserligen, 7D, men jag kommer inte att ge mig ut i skitväder. Men huset måste ju helst klara kyla. Inga problem för 550D i kylan hoppas jag?
 
Hmm, okej. Ja. då ser jag inget som motiverar att jag köper en 60D eller en 7D. Väljer nämligen mellan att köra 550D + 24-105/4 L alternativt 7D + Sigma 17-70/2.8-4 DC...

Det blir ungefär lika dyrt. Tanken var att jag kunde köpa till ett objektiv senare men att 7D var "mer att bygga på". Fast om 550D är kompatibel med alla objektiv på samma sätt som 7D så kan jag lika gärna slå till på ett stabilare objektiv med en gång. Vad tycker ni? Vilken kombo bör jag köra på till att börja med? Bättre hus eller bättre objektiv?

EOS 550D + EF-S 17-55/2.8 IS USM är i mitt tycke en bättre kombo än med 24-105/4L IS. Brännvidden är mera normal/användbar, skärpan är densamma och den första är ett helt steg snabbare med f/2.8 mot f/4. Komplettera sedan med 70-200/4L IS eller 70-200/2.8L IS II så är du klar.

Förutom att sökaren är bättre på 7D är de stora skillnaderna bättre AF (fler sensorer, bättre känslighet, snabbare, fler valmöjligheter), att den plåtar dubbelt så många bilder/sekund, trådlös blixtstyrning, rejälare att hålla i och bättre skydd mot regn och rusk. Med mera...
 
EOS 550D + EF-S 17-55/2.8 IS USM är i mitt tycke en bättre kombo än med 24-105/4L IS. Brännvidden är mera normal/användbar, skärpan är densamma och den första är ett helt steg snabbare med f/2.8 mot f/4. Komplettera sedan med 70-200/4L IS eller 70-200/2.8L IS II så är du klar.

Förutom att sökaren är bättre på 7D är de stora skillnaderna bättre AF (fler sensorer, bättre känslighet, snabbare, fler valmöjligheter), att den plåtar dubbelt så många bilder/sekund, trådlös blixtstyrning, rejälare att hålla i och bättre skydd mot regn och rusk. Med mera...

Känner att jag ändrar mig hela tiden. Ett hus av bästa kvalitet känns ändock som den bästa grunden. En 7D + instegsglugg, alltså, och där något i stil med Tamron 17-50/2.8 känns som ett helt okej förstaglas. Lär mig använda kameran och köper sedan ett par rejäla och kompletterande objektiv om ett par månader. Så får det nog bli. Nu satsar jag på ett redigt hus först.
 
Om du vill ha ett billigare alternativ till Canons 17-55 så kolla på Tamron 17-50 f/2.8. Du förlorar bildstabilisatorn och får lite långsammare AF, men sparar 5000:-.

En 550D med Canon-objektivet kostar ungefär lika mycket som en 7D med Tamron.
 
Om du vill ha ett billigare alternativ till Canons 17-55 så kolla på Tamron 17-50 f/2.8. Du förlorar bildstabilisatorn och får lite långsammare AF, men sparar 5000:-.

Det där är intressant. 550D + Canon 17-55 VS 7D + Tamron 17-50. Den första kombon har en bättre AF i objektivet, och den andra kombon en bättre AF i kameran. Inte sant? Det borde ungefär ta ut varandra, anser min spontana matematik. Således borde kombon med ett snabbare och mer robust hus vara det bättre köpet. Lättare att bygga på med bättre optik, alltså. Bra resonemang?
 
Det där är intressant. 550D + Canon 17-55 VS 7D + Tamron 17-50. Den första kombon har en bättre AF i objektivet, och den andra kombon en bättre AF i kameran. Inte sant? Det borde ungefär ta ut varandra, anser min spontana matematik. Således borde kombon med ett snabbare och mer robust hus vara det bättre köpet. Lättare att bygga på med bättre optik, alltså. Bra resonemang?

Canon-gluggen kommer fokusera snabbare oavsett vilket hus du sätter den på, och framförallt tystare. Om det + IS är värt 5000:- extra är upp till vad man ska fota förstås, men för mig är det långt ifrån värt det :)
 
Jag har bara läst, och jag kommer bara att läsa. En majoritet brukar sällan ha fel. Era råd vägleder mig. :)

Nästa punkt är väl då att jag behöver förstå vikten av en bra sökare. Frågan är om jag har användning för en grym sökare, eller om det jag kommer att fotografera blir lika knivskarpt med en medioker sökare. Så hur viktigt är det med sökare? Påverkar den bildkvaliteten avsevärt?

Rent instinktivt låter "sökare" som något värdefullt när man kanske inte har så gott om tid på sig. Rätt?
1. Det bästa rådet någon kan ge dig har du redan fått -- av mig och av andra: Gå till en butik och jämför kamerorna i verkligheten innan du bestämmer dig.

2. Alla som är intresserade av att använda sin kamera till att fotografera med har användning av en "grym" sökare. Om man har gott om tid på sig eller inte spelar inte så stor roll. Möjligen skulle man kunna påstå att en bra sökare är viktig om man har gott om tid och kan lägga ner mycket arbete på komposition. Eller så skulle man kunna påstå att en bra sökare är viktig om man har bråttom, om man plåtar sådant som rör på sig snabbt och måste fångas i flykten. Om du tittar på kamerorna i verkligheten kommer du nog att förstå.

Anledningen till att de jämför modellernas olika sökare är (vad jag tror) för att de täcker olika mycket. En större sökare som täcker mer (nära 100%) är självklart bättre då du ser mer av hur bilden blir.
Nja, visserligen är det en klar fördel att se hela bilden i sökaren, men den största skillnaden är nog att sökaren i lite billigare kameror (t ex 550D) är både liten och mörk jämfört med de lite dyrare kamerahusens sökare.

Canon-gluggen kommer fokusera snabbare oavsett vilket hus du sätter den på...
Å andra sidan kan gluggen inte fokusera öht förrän kamerahusets AF-system satt skärpan. Och det gör t ex 60D och 7D både snabbare och säkrare än t ex 550D. Om man bara plåtar stillastående motiv i fullt dagsljus kan man nog bortse från den skillnaden, men så fort det handlar om saker som rör på sig eller lite svagare ljus kan det bli avgörande.
 
Senast ändrad:
Äsch. Pallar inte pallra mig iväg till någon butik. Tid är som bekant pengar, så då slår jag hellre till på kvaliteten med en gång. Det finns trots allt de som är nöjda med sin 7D. :)

Blir en Tamron 17-50 till att börja med. Ska bli intressant att se skillnaden mot någon L IS om några månader.

Tack för hjälpen.
 
Hmmm. Hur gör du när du köper skor? Eller bil?

Du skulle bara veta hur bekväm jag är av mig. Nätet är guds gåva till människan (läs: mannen). Det är shopping utan att behöva shoppa. Canon, helt enkelt.

Jag har t.o.m. provat att handlat mat över nätet, fast det tar lite för lång tid om man är hungrig.

Dessutom: "Det man inte vet lider man inte av". Jag kommer inte att ha något att jämföra med, utan helt enkelt bara kunna vara nöjd med mitt köp. Eller missnöjd. Fast då är sannolikheten som sagt större att jag blir missnöjd med en 550D än med en 7D. För när allt kommer omkring handlar det om socialpsykologisk sannolikhet. Om alla andra är nöjda med en sak så får jag svårare att motivera mitt missnöje. Eftersom jag inte har några kunskaper i ämnet lär jag inte ens försöka. Rent matematiskt kommer jag alltså att bli nöjd med mitt köp. Faktum är att jag som människa redan känner mig nöjd över att ha bestämt mig. Jag har valt sida - prylförälskelsen är ett faktum - och jag söker, medvetet eller omedvetet, redan bekräftelse för att jag har valt rätt. I själva verket har jag redan förblindats av de positiva egenskaperna.
Alltså: Oddsen för att jag blir missnöjd är mer eller mindre obefintliga.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.