Leonard91
Aktiv medlem
Giottos, hur är dom generellt?
Intressanta på deras hemsida www.giottos.com iaf...
Intressanta på deras hemsida www.giottos.com iaf...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har följt tråden lite, funderade själv på ett nytt stativ, ett manfrotto 055 plus en kula.
Men jag förr för denna:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130240853532&ssPageName=ADME:X:BOCOR:US:1123
Kanske är en chansning, men det blev med stativet och 2 st paraply/blixtfästen samt frakt strax över 2000kr
Får återkomma med en liten utvärdering när det har dykt upp.
Satsade på stativet med bara 3 bensektioner som gick högst samt att det tålde en del vikt.
Eller tror ni att jag ångrar mig senare när man uppdaterar till tyngre optik + kamera att man inte från början köpte ett ordentligt trebensstativ?
Förvirrar väl er ännu mer nu, men jag haft faktiskt börjat tänka om nu när det inte är så stor chans att jag får sommarjobb att jag har råd att köpa ett stativ för 3500kr.
Så ett alternativ för mig (som iaf är lite billigare) är att köpa ett Manfrotto 055X PROB + Manfrotto kulled + ngn väska och även ett enbensstativ som jag använder när jag går omkring ute och inte vill släpa på något stort och tungt. Det andra använder till tex. kvällsfoto och att fota hemma.
Jag undrar om jag ändå orkar ta ut ett trebensstativ spontant... blir nog nästan bättre för mig med ett enbensstativ + ett tyngre, billigare trebens.
Ville bara skriva, så att ni vet vad som händer. Jag måste ändå spara ett tag för att ha råd med detta, fast inte lika länge.
Har inte testat det själv, men jag har sett andra som köpt Manfrottos kolfiberstativ. Manfrotto är inte bra när det gäller plast - deras verkar åldras väldigt fort - benen blir pulvriga. Har aldrig sett något sådant när det gäller Velbon eller Gitzo. Har själv råkat ut för att plastknäpplåsen på Manfrottos Digi-stativ höll bara en enda dag(!) Riktigt tillverkade stativ håller i en livstid.055XPROB finns ju i kolfiber också.
Nån som testat det?
Stativ som är tillverkade på "gammaldags" vis håller normalt under hela ens liv. När det gäller stativ från färska och oerfarna tillverkare i Kina, Taiwan etc. som Feisol m.fl. kan man förstås inte räkna med detta. En del av dessa är trasiga redan när man plockar upp dem ur kartongen, har det rapporterats......
Och sedan om man jämför Velbon 630 med "fejken" du valde, ungefär hur länge kan man räkna med att vardera stativ kommer att hålla om man inte använder dem allt för ofta?