ANNONS
Annons

Första stativ?! 055 el 190

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns ju som att man inte kommer att bli missnöjd med en Velbon Sherpa Pro CF-630 då! Tackar för alla tips och förslag, tar gärna emot ännu fler :)

utvärdering av kolfiberstativ från Ebay

Har följt tråden lite, funderade själv på ett nytt stativ, ett manfrotto 055 plus en kula.

Men jag förr för denna:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130240853532&ssPageName=ADME:X:BOCOR:US:1123

Kanske är en chansning, men det blev med stativet och 2 st paraply/blixtfästen samt frakt strax över 2000kr

Får återkomma med en liten utvärdering när det har dykt upp.

Satsade på stativet med bara 3 bensektioner som gick högst samt att det tålde en del vikt.

Skulle återkomma med en utvärdering så här kommer den.

Kulleden, stor och bra gummiklädda reglage som inte kräver mycket för att låsa kulan på något sätt.
Lite avigt att föra in plattan från sidan ist för att klicka i uppifrån.
Låsskruv för plattan samt säkerhetsspärr

Mittstolpen är i alu och inte kolfiber.
Benvärmarna sitter inte fast, går att dra upp och ner om man "vill"
Benen fälls ut till första stopp utan handgrepp, sen finns 2 hack till.
Ofta räcker första hacket, men vill man ha extra stadigt så hoppar man ut ett till.
Sista hacket så kommer man riktigt långt ner.
Det skulle jag inte rekommendera med tung utrustning och benen helt utdragna då det sviktar lite då. är ganska nära spagat då.
Finns en knapp på sidan av benen som man trycker in och flyttar till nästa hack.
Inget lås för att fälla ihop, bara dra in benen (på gott och ont?)

Mittstolpen har en krok för att hänga extra vikt på, går att skruva bort och vända på mittstolpen om man vill plåta neråt.
Gummifötter på benen.

Testat lite att ha D700 på och lite olika gluggar och kika i sökaren och panorera runt och låsa kulan lite då och då.
Den nyper direkt och håller stumt på plats.

Kostade drygt 1800 inkl frakt. fick ingen till, gick som brev eller nåt kanske.

Betyg... Jag är iaf supernöjd och rekommenderar detta stativ.
Tror att det är svårslaget för under 2000 med en så stor kula, så högt och stadigt stativ.

Förvirrar väl er ännu mer nu, men jag haft faktiskt börjat tänka om nu när det inte är så stor chans att jag får sommarjobb att jag har råd att köpa ett stativ för 3500kr.
Så ett alternativ för mig (som iaf är lite billigare) är att köpa ett Manfrotto 055X PROB + Manfrotto kulled + ngn väska och även ett enbensstativ som jag använder när jag går omkring ute och inte vill släpa på något stort och tungt. Det andra använder till tex. kvällsfoto och att fota hemma.
Jag undrar om jag ändå orkar ta ut ett trebensstativ spontant... blir nog nästan bättre för mig med ett enbensstativ + ett tyngre, billigare trebens.

Ville bara skriva, så att ni vet vad som händer. Jag måste ändå spara ett tag för att ha råd med detta, fast inte lika länge.

Eller tror ni att jag ångrar mig senare när man uppdaterar till tyngre optik + kamera att man inte från början köpte ett ordentligt trebensstativ?

Eller tror ni att jag ångrar mig senare när man uppdaterar till tyngre optik + kamera att man inte från början köpte ett ordentligt trebensstativ?

Tror att 055an och en kula klarar rätt skaplig optik så det behöver du nog inte vara rädd för.

Tänk bara igenom ditt köp noga, så du inte behöver bli besviken längre fram och behöver uppgradera.

Den snåle får betala 2 ggr, jag vet ;)

Tänk också på att så detaljer kan vara avgörande, handhavande osv.
Är stativet lite krångligt att ha att göra med så drar du dig kanske för att ta med det ut.
Bara en tanke.

Lycka till

Förvirrar väl er ännu mer nu, men jag haft faktiskt börjat tänka om nu när det inte är så stor chans att jag får sommarjobb att jag har råd att köpa ett stativ för 3500kr.
Så ett alternativ för mig (som iaf är lite billigare) är att köpa ett Manfrotto 055X PROB + Manfrotto kulled + ngn väska och även ett enbensstativ som jag använder när jag går omkring ute och inte vill släpa på något stort och tungt. Det andra använder till tex. kvällsfoto och att fota hemma.
Jag undrar om jag ändå orkar ta ut ett trebensstativ spontant... blir nog nästan bättre för mig med ett enbensstativ + ett tyngre, billigare trebens.

Ville bara skriva, så att ni vet vad som händer. Jag måste ändå spara ett tag för att ha råd med detta, fast inte lika länge.

Fast allt det där borde ju bli så du nästan kan köpa dig något i kolfiber? Jag köpte ett 055XPROB + 486RC2, grymt stativ helt klart, stabilt och suveränt med den fällbara mittpelaren. Men det är helt enkelt för tungt, blir väldigt sällan så att man tar det med sig. Så nu har jag bestämt mig för att försöka få tag på något lättare...

Nej det skiljer ju inte jättemycket, men jag tror att jag kommer använda ett enbensstativ mer spontant än ett flera gånger tyngre trebensstativ.
Får verkligen tänka ordentligt så att man inte gör bort sig och ångrar sig bara ett tag senare...
Kommer nog ändå att vilja ha ett stabilt och lätt trebens senare när man ska ut o fota med "tyngre" grejer, så frågan är om det bara blir löjligt att kanske behöva byta upp sig en gång till senare.

Drar upp denna tråden lite igen.
Med tanke på begränsad ekonomi, så har jag haft funderingar på att köpa ett "fejk"-märke istället för Velbon, ex. Giottos, Benro eller Feiso. Jag vet att inte tycker att det är en dålig idé och det tar jag ändå åt mig i mitt bedömmande. Men samtidigt kommer jag att få spara i evigheter innan jag ska få råd med ett Velbon Sherpa Pro 630 med kulled.
Så om man måste välja mellan Giottos, Benro och Feisol, vilket är bäst (rent generellt) och varför tycker du det?
Jag har läst lite recensioner här på FS, men hittar inte mycket om just dessa märken. Ett kriterium är att det ska vara lätt, dvs kolfiber. Gärna får det passa till mig som är ungefär 180cm lång också så att man slipper stå krökt och dessutom klara utrustning som väger upp emot 3-4kg.

Och sedan om man jämför Velbon 630 med "fejken" du valde, ungefär hur länge kan man räkna med att vardera stativ kommer att hålla om man inte använder dem allt för ofta?

055XPROB finns ju i kolfiber också.
Nån som testat det?
Har inte testat det själv, men jag har sett andra som köpt Manfrottos kolfiberstativ. Manfrotto är inte bra när det gäller plast - deras verkar åldras väldigt fort - benen blir pulvriga. Har aldrig sett något sådant när det gäller Velbon eller Gitzo. Har själv råkat ut för att plastknäpplåsen på Manfrottos Digi-stativ höll bara en enda dag(!) Riktigt tillverkade stativ håller i en livstid.

Senast ändrad:
...
Och sedan om man jämför Velbon 630 med "fejken" du valde, ungefär hur länge kan man räkna med att vardera stativ kommer att hålla om man inte använder dem allt för ofta?
Stativ som är tillverkade på "gammaldags" vis håller normalt under hela ens liv. När det gäller stativ från färska och oerfarna tillverkare i Kina, Taiwan etc. som Feisol m.fl. kan man förstås inte räkna med detta. En del av dessa är trasiga redan när man plockar upp dem ur kartongen, har det rapporterats...

Senast ändrad:
Okej, så eftersom att priset ändå inte blir så väldigt mycket lägre om man köper ett Feisol jämfört med ett Velbon 630 från Scandinavian Photo som ligger bara en bit bort hemifrån så kommer priset inte att skilja så mycket ändå.
Då får det väl bli ett riktigt stativ ändå ;)

Det normala är ju att man tycker att de riktigt bra stativen är alldeles för dyra, så man börjar med ett betydligt billigare. Man upptäcker svagheterna och köper ett lite bättre. Fortfarande inte tillfredsställande, och man köper kanske ännu ett - något bättre. Som inte heller detta är stabilt och lätt nog (nu kan det antingen vara tillräckligt stabilt, ELLER tillräckligt lätt, men inte båda). Då börjar man kanske i bästa fall att titta på det lätta, stabila och väl tillverkade stativ som man först tyckte var alldeles för dyrt. Det är bara det att den väg jag beskrivit (säkerligen den allra vanligaste...) också är den ALLRA DYRASTE vägen att landa med ett stativ som man är nöjd med, och som därefter kan bli ens livskamrat...

Så du tänker rätt nu. Finns ju ingen anledning att upprepa samma onödiga misstag som jag - och massor av andra - redan har gjort... :-(

Och du har rätt i att priset initialt inte blir så värst mycket lägre för ett Feisol eller motsvarande. Och sedan, i slutändan, när du finner att du inte är nöjd med det, eller att någonting har blivit glappt eller rasat helt, så är du uppe i högre kostnader än ifall du direkt från början hade köpt ett kvalitetsstativ från en erkänd stativtillverkare, som varit med såpass länge att det finns möjlighet att bedöma sådant som längden på stativets brukstid.

Senast ändrad:
Såg ett för mig nytt märke på fotomässan i Göteborg som heter SLIK, är det något ni har hört talas om? Deras stativ kändes helt schyssta faktiskt och kostade inte särskillt mycket heller... vilket ändå känns lite oroväckande.
Jag har ju aldrig kännt på ett Velbon-stativ, får göra det nu snart.

Sist jag såg dom verkade SLIK vara ett budget/postordermärke som är billigt med kvalitet och styrka därefter.

Fick tag på ett Velbon CF-630, var och hämtade den idag. Första intrycket är mycket bra, både lätt och stabilt. Även arbetshöjden verkar passa mig perfekt. Får först kulleden om någon dag men testat med min telezoom och dess stativfäste med önskvärt resultat.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar