Annons

Första stativ?! 055 el 190

Produkter
(logga in för att koppla)
Sist jag såg dom verkade SLIK vara ett budget/postordermärke som är billigt med kvalitet och styrka därefter.

Då är du nog inte helt uppdaterad. De är stora på stativ för video och många av deras stativ har fast monterat panoramahuvud.
Jag har ett Slik Master sedan 80-talet som har ett fiffigt panoramahuvud med roterande topplatta som ersätter en kulled i de flesta situationer och det är väldigt gediget gjort.
Här i Sverige har Molfo haft dem tidigare. Nu vet jag inte vem som säljer dem i Sverige.
Här är den amerikanska distributörens hemsida: http://www.thkphoto.com/
 
Modellfunderingar kring Velbonstativ

Hej!

...Startaren av tråden. Status: Ännu stativlös;)

Hur som haver så har jag en fundering nu igen. Ngn som har koll på detta? Vad är det som skiljer dessa 3 stativ åt? (Eller är två av dem så gott som samma produkt t o m ? Har fått en konstig känsla av att det skulle kunna vara så. Har försökt läsa mig till det, men stötte på lite problem eftersom det ena inte längre sälja... (Velbon el Carmagne 630)).


-Velbon Sherpa Pro CF-635

Velbon Sherpa Pro CF-630

-Velbon el Carmagne 630


Som vanligt - tacksam för hjälp m att reda ut detta:)

/MB
 
630 = skruvlås och tredelat
635 = snäpplås och tredelat

640 = skruvlås och fyrdelat
645 = snäpplås och fyrdelat

el carmagne 635 = sherpa pro 635 (bara ett annat namn på samma stativ)
neo carmagne 630= sherpa pro 630 (bara ett annat namn på samma stativ)

Allt går att läsa ut här->http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pdf/VELBON%202009.pdf

Således. Första siffran berättar vilken modell/nivå/storlek etc. Andra siffran hur många delningar benen består (3 lr 4) av och sista siffra berättar om det är skruvlås (0) eller snäpplås(5).

Svaret på din fråga vad som skiljer dina tre alternativ åt är således:

Velbon Sherpa Pro CF-635 har snäpplås medan Velbon Sherpa Pro CF-630 har skruvlås.

El carmagne 630 finns inte eg utan är en felaktig ihopblandning av el carmagne 635 och neo carmagne 630.


Hälsar Jerka som är nöjd användare av neo carmagne 630...
 
Senast ändrad:
Sist jag såg dom verkade SLIK vara ett budget/postordermärke som är billigt med kvalitet och styrka därefter.

Dåliga och dåliga... Jag har ett Slik 35SP som idag iofs mest bär blixtar och liknande, men det fungerar utmärkt även efter över 20 år bruk - då inte är de varken helt nya eller har dålig kvallité direkt.
 
630 = skruvlås och tredelat
635 = snäpplås och tredelat

640 = skruvlås och fyrdelat
645 = snäpplås och fyrdelat

el carmagne 635 = sherpa pro 635 (bara ett annat namn på samma stativ)
neo carmagne 630= sherpa pro 630 (bara ett annat namn på samma stativ)

Allt går att läsa ut här->http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pdf/VELBON%202009.pdf

Således. Första siffran berättar vilken modell/nivå/storlek etc. Andra siffran hur många delningar benen består (3 lr 4) av och sista siffra berättar om det är skruvlås (0) eller snäpplås(5).

Hälsar Jerka som är nöjd användare av neo carmagne 630...


Åh, perfekt!!! (Precis vad jag ville höra!) Då får jag bara hoppas att det begagnade stativ som jag tänkte köpa är i så bra skick som det är sagt:) Tack för hjälpen!
/MB
 
Jag köpte ett 055 PROB med 488RC2 huvud.

Stabilt och rejält men åbäket står hemma och dammar då det är för otympligt att släpa runt. Skulle jag köpa igen så skulle det bli ett lättare stativ och ett huvud utan snabbkoppling, jag använder så sällan stativ att snabbkopplingsplattan ändå inte sitter på kameran normalt.

Tänk inte bara på vad som är stabilast och bäst på papperet, tänk också på hur du vill använda det (så gjorde inte jag). Det är faktiskt ingen katastrof att höja mittpelaren någon dm ibland även om man kan få det intrycket i vissa diskussioner.

EDIT/
Insåg när jag skrev detta att jag borde sälja det, finns nu till salu i annonsmarknaden här för 1500:-.
 
Senast ändrad:
Jag köpte ett 055 PROB med 488RC2 huvud.

Stabilt och rejält men åbäket står hemma och dammar då det är för otympligt att släpa runt. Skulle jag köpa igen så skulle det bli ett lättare stativ och ett huvud utan snabbkoppling, jag använder så sällan stativ att snabbkopplingsplattan ändå inte sitter på kameran normalt.

Tänk inte bara på vad som är stabilast och bäst på papperet, tänk också på hur du vill använda det (så gjorde inte jag). Det är faktiskt ingen katastrof att höja mittpelaren någon dm ibland även om man kan få det intrycket i vissa diskussioner.

EDIT/
Insåg när jag skrev detta att jag borde sälja det, finns nu till salu i annonsmarknaden här för 1500:-.



Hej Björn!

Jo, insåg det där m användningsområde och vikt ganska snabbt;) (Var ju fr början ute e 055:an (trodde jag), men har nu släppt den. Tack för att du delar m dig av tänkvärda erfarenheter!
/MB
 
Det var stor efterfrågan på mitt stativ, säljer det och köper ett litet och lätt i stället.

Tar hellre olägenheten att böja mig lite just när jag tar bilden än att släpa extra kilon.
 
Det var stor efterfrågan på mitt stativ, säljer det och köper ett litet och lätt i stället.

Tar hellre olägenheten att böja mig lite just när jag tar bilden än att släpa extra kilon.
Vinkelsökare eller vridbar live-view gör att behovet att behöva böja sig när man använder ett "för lågt" stativ mycket mindre. Dessutom blir det inte alls lika obekvämt om man ändå måste böja sig lite.

Olle
 
Visste inte att det fanns ännu en foto/video butik här i Umeå den måste besökas :p

Jag är också ute efter ett stativ troligtvis då ett i kolfiber och med snäppfästen eftersom jag tycker det är smidigare än skruvlåsning.
Men om och när det blir vet jag inte :)
Man vill ju ha ett lätt stativ som man orkar bära på ryggen t.ex dra fast i ryggsäcken eller använda en stativryggsäck.

Som många andra här fastnade jag för Manfrotto 055XPROB men insåg senare i denna tråd att det stativet är relativt tungt och drygt att släpa med sig. Vilket där kolfiber kommer in :)
 
Visste inte att det fanns ännu en foto/video butik här i Umeå den måste besökas :p

Jag är också ute efter ett stativ troligtvis då ett i kolfiber och med snäppfästen eftersom jag tycker det är smidigare än skruvlåsning.
Men om och när det blir vet jag inte :)
Man vill ju ha ett lätt stativ som man orkar bära på ryggen t.ex dra fast i ryggsäcken eller använda en stativryggsäck.

Som många andra här fastnade jag för Manfrotto 055XPROB men insåg senare i denna tråd att det stativet är relativt tungt och drygt att släpa med sig. Vilket där kolfiber kommer in :)
Om du menar Fotohörnan/Swefo är det inte mycket att hänga i julgranen. Handla bara där om det du behöver inte finns någon annanstans.
Kolla gärna de omdömen de fått på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=1493
Tror att de var bättre förr, de borde verkligen skärpa sig.
 
Det viktigaste är att köpa det dyraste, alltid. Hur skulle det annars se ut liksom:)

Seriöst, jag tycker lätt blir lite hysteri. Det här med att spontan-ta-med stativet tror jag inte mycket på. Antingen går man ut för att fotografera eller så har man kameran med sig "utifall att" och då har man inte med sig stativ. Så tänker i alla fall jag. Men alla är olika.

När jag väl bestämt mig för att sticka ut och fota så bestämmer jag mig om det är något speciellt jag vill fota samt i vilka förhållanden, dvs mitt på dagen i solljus, kväll, natt, oväder. Utifrån det avgör jag om stativ behövs.

Så jag tycker alltså, fundera på hur mycket du tror du kommer använda stativet och hur. Tar du bilen och sen promenerar ut nån timme i naturen kan man stå ut med ett lite tyngre stativ. Ska man vara ute länge eller kanske ha med på fjällvandring. Självklart är det då värt att lägga extra pengar på ett lättare.

TS påstår sig vara nybörjare. Jag vet inte vilken utrusting TS har. Men jag skulle MYCKET hellre lägga pengarn på fler objektiv, blixt(ar) eller bildbehandlingsprogram. Jag tycker det gör mycket mer för fotograferingen, roligare och mer varierande. De flesta har begränsad ekonomi (speciellt om man har flickvän:)). 055 är ett UTMÄRKT första stativ även om det väger en del. Man får väl inte vara lat heller:)

Nä, mitt råd är: Lägg inte massa tusen på ett första stativ, 055 duger gott och kostar även det en hel del.
 
Nä, mitt råd är: Lägg inte massa tusen på ett första stativ, 055 duger gott och kostar även det en hel del.

Men det finns andra stativ i samma prisklass som är lättare, likaså finns det kulleder i samma prisklass som Manfrottos som är smidigare och faktiskt bättre.

Som ersättning för mitt 055 och 488 köpte jag ett kolfiberstativ och Cullman kulled (25 NM) från Photax för samma peng som ett 055 XPROB + 488 RC2 kostar. Fick hem det härom dagen och blev speciellt imponerad av känslan i kulleden jämfört med den 488 jag hade innan. En smidigare utrustning som passar mig bättre, ändå kraftigt nog för ganska tung utrustning.

Bra att tänka till innan man köper så man slipper köpa igen, det blir alltid dyrare.
 
Men det finns andra stativ i samma prisklass som är lättare, likaså finns det kulleder i samma prisklass som Manfrottos som är smidigare och faktiskt bättre.

Som ersättning för mitt 055 och 488 köpte jag ett kolfiberstativ och Cullman kulled (25 NM) från Photax för samma peng som ett 055 XPROB + 488 RC2 kostar. Fick hem det härom dagen och blev speciellt imponerad av känslan i kulleden jämfört med den 488 jag hade innan. En smidigare utrustning som passar mig bättre, ändå kraftigt nog för ganska tung utrustning.

Bra att tänka till innan man köper så man slipper köpa igen, det blir alltid dyrare.

Jo men det är ju en helt annan sak. Det är ju jättebra. Det jag har invändningar emot är när folk skriver "lägg till 1000:- på stativet" och "lägg till 1000:- på kulleden" så blir det mycket bättre. Jag anser att det finns många snobbar. I detta fall verkar TS inte ha så gott om pengar efter som TS ännu inte köpt ett stativ. Jag skulle utan problem kunna springa iväg o köpa ett stativ för 12.000:- men jag kan inte berättiga det. Lägger hellre dom pengarna på t ex en resa.

Jag tycker....jag vet inte. Vissa skriver ganska skrattretande saker. Läste i en annan tråd om nån som bytt upp sig från en D80 till en D300 och "kvalitetsskillnaden var enorm, D80:an kändes plastig och billig i jämförelse". Det är ju bara löjligt. Jag har kännt på dessa och även många andra av Nikons kameror. Och anledningen till att folk tycker att ex D300 andas mer kvalitet än D80 är tyngden. Men det verkar dom inte fatta. Jag kan inte säga att jag märker nån kvalitesskillnad i bygget mellan D40, D80, D300 och D3x.

Bla bla bla. Det jag vill ha sagt är. Gå till en butik med bra utbud. Känn på prylarna, oavsett om det gäller kamerahus eller stativ, och bilda dig själv en uppfattning. Ta alla råd på FS med en stor nypa salt. Ett råd behöver inte vara bra bara för att det kommer från någon med mer än 3000 inlägg.
 
När jag väl bestämt mig för att sticka ut och fota så bestämmer jag mig om det är något speciellt jag vill fota samt i vilka förhållanden, dvs mitt på dagen i solljus, kväll, natt, oväder. Utifrån det avgör jag om stativ behövs.

Så jag tycker alltså, fundera på hur mycket du tror du kommer använda stativet och hur. Tar du bilen och sen promenerar ut nån timme i naturen kan man stå ut med ett lite tyngre stativ. Ska man vara ute länge eller kanske ha med på fjällvandring. Självklart är det då värt att lägga extra pengar på ett lättare.

Då tänker vi likadant. Jag funderar alltid först, om jag har planerat att gå ut och fotografera, ifall jag har användning för stativet eller ej. Det varierar ju såklart om jag tar med stativet eftersom att jag inte alltid fotograferar samma sak ;)
Jag har ännu inget körkort, så därför valde jag ett kolfiberstativ, ett Velbon Sherpa Pro CF-630 och en Cullmann 30 kulled. Jag är riktigt nöjd med stativet och kulleden, lätt att bära med sig. Det är en fördel om man ska släpa med sig det på bussar och i naturen. Min tanke när jag köpte stativet var att jag tjänade på att köpa ett bra stativ från början så att jag slipper byta upp mig snart igen. Jag får nog säga att jag är hyffsat lat, så därför prioriterade jag ett lättare stativ framför ett tungt. Jag har även lite planer på att resa norrut i Sverige och vandra en del och då tror jag att jag kommer vara glad över de kilon som jag slipper bära med mig.

Men fundera på vad du kommer använda det till och vad du tror att du gör med fotograferingen i framtiden. Själv kommer jag nog alltid ha det som hobby, så därför tyckte jag att det var värt att investera i ett bra stativ som jag kan använda under många år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.