eighteenlives
Aktiv medlem
Är kanske Velbon Sherpa 535 ett värdigt stativ? Någon som har provat det?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ifall det besitter någon form av "värdighet" vet jag inte, men jag förmodar att du frågar efter ifall det är ett stativ värt att överväga.Är kanske Velbon Sherpa 535 ett värdigt stativ? Någon som har provat det?
Tack för info och länken Malin.
Men vad nu??? CF-630 är bort från Cyberphoto! Enda butiken enligt prisjakt som har haft den, iaf senaste tiden.
/Johan
Jag tror att du tänker på stativ från Benro. Kan bara hålla med om att det är stativ som man gör bäst i att undvika. Det handlar om asiatiska kopior av Gitzo, fast kvaliteten ligger mellan dålig och undermålig.
Benbo, däremot, är ett USA-tillverkat stativ, med en något udda konstruktion. Namnet har det fått efter den speciella centrallåsningen med en "BENt BOlt". Det kan "knycklas ner" till ett makroobjektiv.
Se http://www.photax.se/sttv/bnb/bnb.htm
Folk verkar vara tämligen nöjda med detta pga dess unika egenskaper, även om det knappast lär vara lika stabilt som t.ex. CF-630.
Namnen Benbo och Benro är ju så intill förväxling lika, att alla riskerar att blanda ihop dem i början. Det är ju inte alls ovanligt att asiatiska (och andra) tillverkare av skräpkopior gärna väljer något namn som är snarlikt något annat namn, som har god status.
Fråga CyberPhoto om dom kan beställa hem till dig, jag tror inte att det är några problem för dom. Jag har för mig att CyberPhoto från första gången tog hem CF-630 för att någon/några här på FS frågade dem.
Sedan finns ju också Scandinavian Photo med kit, fast CF-635 istället. De borde också kunna ta hem CF-630 och sätta ihop ett kit till dig.
https://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5580404
Jo... Tack. Men nu verkar det ju lite så som om de har slutat tillverkas & om det då är slut på alla ställen så...! Gör en sökning på prisjakt.se så får du se
/MB
Att det inte finns på prisjakt är inte så konstigt...Det gjorde det inte för ett halvår sedan heller. Kärt barn har många namn heter det ju. Just Velbonstativen verkar vara kära grejor för varje modell tycks ha en hel rad olika benämningar. Från början tror jag att det egentligen bara är två olika namn för varje stativ. Ett för Europa och ett annat för asien, eller något i den stilen iallafall. Men i folkmun har sedan dessa båda namn blandats till en hel rad med olika kombinationer. Bara kolla recensionssidorna här på FS tex. Om jag inte missminner mig så står el carmagne för knäpplås medan neo carmagne står för vridlås. Men idag har det alltså blivit en salig röra på namngivningen och även många butiker har blandat ihop namnen så det gäller att kolla så det verkligen är rätt grejor man beställer. 3 eller 4 delat. Vrid eller knäpplås.
Jag valde iallafall till slut att beställa mitt från KG-Hobbie på eBay. Jag sparade ganska många kr, men då stod dollarn i ung 6 kronor förstås. Att tänka på om du beställar härifrån är att det tillkommer moms på grejorna. Kommer inte ihåg om det även tillkom tull, men den avgiften var isåfall ganska låg. Men momspåslag på 25% märks ju på slutsumman....