Hej Malin!
Jag har erfarenhet av alla de tre stativ du väljer emellan. Mitt första Manfrotto-stativ var ett 190. Vikten var någorlunda OK, men stabiliteten var inte tillräcklig när jag zoomade ut till 2-300 mm, och det var mycket obekvämt att arbeta med pga av den låga användbara höjden - 122 cm (maxhöjd med nerskjuten mittpelare). Skaffade så småningom ett 055. Den version jag valde hade tillräcklig maxhöjd, och var märkbart stabilare. 055 är enligt min uppfattning det billigaste stativ man kan köpa som är tillräckligt stabilt för den genomsnittlige fotoentusiasten. Största nackdelen är dess vikt.
Innan jag hade skaffat 055:an trodde jag inte att ett halvt kg högre vikt skulle ha så väldigt stor betydelse - men det hade det! Det är hemskt att kånka på... Ett halvt kg mer på en kamera märker man inte så mycket, men på ett stativ är det något helt annat! Måhända för att en kamera och objektiv är punktmassor, medan man med ett långt stativ också får in ett vridmoment - stativet sliter och drar i en hela tiden så fort man rör sig. Mycket mera tröttande än samma vikt på en kamera eller ett objektiv. 055:an kommer med ut ibland - men inte alls lika ofta som 190:an gjorde. Väl ute på plats är dock 055:an mycket bättre, som sagt.
Har haft tillfälle att låna ett Velbon Sherpa Pro CF-630 ibland. Helt underbart! Till min stora överraskning var det avsevärt stabilare än 055, trots sin väsentligt lägre vikt. Hade trott att det skulle vara "degigare" än 055, men icke! Det var precis tvärtom. Speciellt stor skillnad var det när det gäller torsionsstabiliteten (som Anders Östberg nämner på första sidan i denna tråd). Jag ställde mitt uppfällda 055-stativ bredvid kompisens CF-630, och grabbade med båda händerna tag om stativet där de tre benen är infästa. I pricinp ett strypgrepp... Sedan tryckte jag neråt (för att få stadga) och vred stativet snärtigt åt höger och vänster, samtidigt som jag kikade längs det det ben som var längst fram - längst ut. Då är det mycket lätt att se hur mycket benet svajar vid vridbelastningar, som man ju får med ett teleobjektiv monterat.
Gjorde samma sak med Velbon-stativet. Benen svajade praktiskt taget inte alls! En subjektiv bedömning är att Velbonstativet är 4-5 gånger torsionsstabilare än vad Manfrotto 055 är.
Som du redan har sett så behöver du ju inte heller köpa en uppsättning spikfötter till Velbon-stativet, de följer med, det är bara att skruva fram dem. Vid kyla är det förstås också mycket behagligare att jobba med än ett metallstativ är (Manfrotto gör visserligen också kolfiberstativ, men de tycks inte alls behärska detta lika bra). Om jag inte minns fel så medföljer dessutom såväl stativväska som sandpåse till Sherpa Pro-stativen.
CF-630 har snabbvridlås av mufftyp, vilket jag personligen tycker är klart bäst. CF-635 är samma stativ fast med snäpplås. Jag är inte lika förtjust i dessa - de sticker ut och tenderar att fastna när man tar sig fram genom skog och snår. Ännu värre är att när stativet är uppställt och om man råkar svepa förbi lite för tätt så kan man riva omkull stativet med risk för mer eller mindre katastrofalt resultat när kamera och objektiv smäller i backen.
Det misstag som de flesta stativköpare gör (inkl. undertecknad) är att man börjar med ett billigt stativ, pga brist på sekiner. Man upptäcker att det är alldeles för svajigt. Köper ett NÅGOT dyrare. Fortfarande för svajigt. Osv. Till slut är man framme vid det stativ som man initialt tyckte var alldeles för dyrt. Då upptäcker man att det hela nu har kostat mycket mer än ifall man hade valt att köpa ett tillräckligt bra stativ direkt!
Så fort jag får tillräckligt med kulor över, så ämnar jag för egen del investera i ett CF-630.