ANNONS
Annons

Första stativ?! 055 el 190

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk också på att "snabblås" till benjusteringen kan fastna i grenar o.dyl. om du ska vara mycket i skogen.
Då kan faktiskt skruvlåsen vara bättre, något som många tycker ändå pga. att det tydligen skall bli lite stabilare.

Nu brukar ju lite finare stativs snabblås gå att justera, så jag vet inte hur relevant detta är.

Det låter som en plan. :)

Vet du, jag tror faktiskt jag kör på den;) Känns som om det vart lite 50-50 här bland svaren, möjligen m ett knappt övertag för 055:an... Men det känns inte som om det skulle bli nåt dåligt val iaf! Nu ska jag bara leta reda på det billigaste erbjudandet...

...Om nu inte ngn vill hindra mig fr att köpa en 055:)
/MB

Det är lite en smaksak, och lite beroende på vad man ska ha stativet till, men själv är jag inte så förtjust i den typen av huvud. Det är oftast mer lättjobbat med en kulled tycker jag.

Om du sa att du var 164cm lång så borde ju ett 190X PROB räcka. Det har maxhäjden 146cm och sedan ska du ha något slags huvud ´(+10cm) och sedan ska du sätta dit kameran och titta igenom sökaren som sitter längst upp på kameran (+10cm). Då har du alltså sökaren ungefär 166cm över marken... Och då väger detta kit mer än 0.5kg mindre än med 055X PROB. Jag tänker bara på mig själv nu och jag står i samma val, så jag hade valt det lättare eftersom att det nog finns en ganska stor risk för mig att det blir liggande hemma om det väger för mycket. Jag skulle gissa på att jag är rätt lat, men det beror ju helt på hur man är som person =) Samtidigt så är 055 stabilare, men fråga är hur mycket du kommer uttnyttja det...
För mig som står i ungefär samma val som du gör (första stativet) så har jag nog bestämmt mig för det dyrare Velbon Sherpa Pro CF-630 som väger mindre än 055, men som är ungefär lika stabilt/stabilare?

Det är lite en smaksak, och lite beroende på vad man ska ha stativet till, men själv är jag inte så förtjust i den typen av huvud. Det är oftast mer lättjobbat med en kulled tycker jag.

Jamen, jag ska ju såklart INTE ta det erbjudandet!!! Kollade slarvigt innan jag skrev här. Känns ju liksom onödigt att ta det när jag ändå vet att jag vill ha en kulled. Då kan man ju lika gärna köra på det fr början, så slipper man byta sen. Även om priset ju lät rätt trevligt;) TACK!!!
/MB

Du kan ju höra med dom om dom inte kan ge dig ett liknande erbjudande med ett annat huvud, dom är nog inte omöjliga.

Om du sa att du var 164cm lång så borde ju ett 190X PROB räcka. Det har maxhäjden 146cm och sedan ska du ha något slags huvud ´(+10cm) och sedan ska du sätta dit kameran och titta igenom sökaren som sitter längst upp på kameran (+10cm). Då har du alltså sökaren ungefär 166cm över marken... Och då väger detta kit mer än 0.5kg mindre än med 055X PROB. Jag tänker bara på mig själv nu och jag står i samma val, så jag hade valt det lättare eftersom att det nog finns en ganska stor risk för mig att det blir liggande hemma om det väger för mycket. Jag skulle gissa på att jag är rätt lat, men det beror ju helt på hur man är som person =) Samtidigt så är 055 stabilare, men fråga är hur mycket du kommer uttnyttja det...
För mig som står i ungefär samma val som du gör (första stativet) så har jag nog bestämmt mig för det dyrare Velbon Sherpa Pro CF-630 som väger mindre än 055, men som är ungefär lika stabilt/stabilare?

Jadu, Carl! Vad trevligt att höra att det finns fler i samma situation:) Tack för en grundlig beskrivning ang min längd kontra stativets längd - & där var jag inte ironisk!! Jo i det avseendet så funkar ju 190:an bra. Dessutom såklart trevligare m ett lättare stativ, jag känner att det får räcka m det vanliga gymtränandet - alt. blir ju till å ta låånga fototurer varje dag istället;) ...Så du har kollat på 630:an. Jo. Måste erkänna att e att ha varit bombsäker - nästan iaf - på 190:an el 055:an så har jag oxå börjat kika mer på velbons alt. nu. De verkar ju onekligen rätt så trevliga, iaf om man bortser fr priset! Vi får se vart det landar, men ett velbon m en hyfsad "semibra" kulled lutar det kanske ändå mest åt. Då slipper man ju oxå det här tjafset m benvärmare & spikfötter & det samtidigt som man kanske inte - förhoppningsvis - känner att man bara måste byta upp sig allt för snart... Tack för din kommentar! (& lycka till m ditt eget investerande!)
/MB

Senast ändrad:
Om du sa att du var 164cm lång så borde ju ett 190X PROB räcka. Det har maxhäjden 146cm och sedan ska du ha något slags huvud ´(+10cm) och sedan ska du sätta dit kameran och titta igenom sökaren som sitter längst upp på kameran (+10cm). Då har du alltså sökaren ungefär 166cm över marken...
Nej, Manfrotto 190 är i praktikten obekvämt kort. Maxhöjden 146 cm uppnår man bara om man drar upp mittpelaren i sitt allra högsta läge. Något man aldrig ska göra - det blir väldigt svajigt. Man kan göra en smärre justering, men undvik att höja mittpelaren mer än kanske 8 cm.

...
Ett förträffligt val. CF-630 är inte bara klart stabilare än Manfrotto 055, det är dessutom samtidigt betydligt lättare än 190, och därmed givetvis MYCKET lättare än 055!

Nej, Manfrotto 190 är i praktikten obekvämt kort. Maxhöjden 146 cm uppnår man bara om man drar upp mittpelaren i sitt allra högsta läge. Något man aldrig ska göra - det blir väldigt svajigt. Man kan göra en smärre justering, men undvik att höja mittpelaren mer än kanske 8 cm.

Aha, trodde att det var utan mittpelare =)

Jag tycker att denna kulled verkar väldigt bra:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac
Alla som skriver något om den gillar den. Återkommer när jag inhandlat den.
(Har en vanlig kulled idag som jag behöver komplettera med en som har kompatibel snabbplatta, nämligen 484RC2. Jag tänker använda den gamla för mastfoto och den nya på vanliga 055-stativet)

Ja, återkom gärna. Men du... Är det verkligen nödvändigt att ha två... Du vill möjligtvis inte bli av m den gamla;) Närå, skämt åsido, vilken modell har du nu?
/MB

Ett förträffligt val. CF-630 är inte bara klart stabilare än Manfrotto 055, det är dessutom samtidigt betydligt lättare än 190, och därmed givetvis MYCKET lättare än 055!

Aha, kanon. Men då är det väl givet. Ett velbon får det väl bli då. Frågan är vilket. Det är så lätt att rucka på sina egna prisgränser. Jag menar "om jag ändå ska strunta i den & ta ett sånt istället så skiljer det ju inte så mkt i pris om jag tar den lite bättre istället & då kan jag ju lika gärna ta en ännu bättre..." Viktigt att minnas att man trots allt bara är en sketen nybörjare än så länge här, tror jag;)
/MB

Hej Malin!

Jag har erfarenhet av alla de tre stativ du väljer emellan. Mitt första Manfrotto-stativ var ett 190. Vikten var någorlunda OK, men stabiliteten var inte tillräcklig när jag zoomade ut till 2-300 mm, och det var mycket obekvämt att arbeta med pga av den låga användbara höjden - 122 cm (maxhöjd med nerskjuten mittpelare). Skaffade så småningom ett 055. Den version jag valde hade tillräcklig maxhöjd, och var märkbart stabilare. 055 är enligt min uppfattning det billigaste stativ man kan köpa som är tillräckligt stabilt för den genomsnittlige fotoentusiasten. Största nackdelen är dess vikt.

Innan jag hade skaffat 055:an trodde jag inte att ett halvt kg högre vikt skulle ha så väldigt stor betydelse - men det hade det! Det är hemskt att kånka på... Ett halvt kg mer på en kamera märker man inte så mycket, men på ett stativ är det något helt annat! Måhända för att en kamera och objektiv är punktmassor, medan man med ett långt stativ också får in ett vridmoment - stativet sliter och drar i en hela tiden så fort man rör sig. Mycket mera tröttande än samma vikt på en kamera eller ett objektiv. 055:an kommer med ut ibland - men inte alls lika ofta som 190:an gjorde. Väl ute på plats är dock 055:an mycket bättre, som sagt.

Har haft tillfälle att låna ett Velbon Sherpa Pro CF-630 ibland. Helt underbart! Till min stora överraskning var det avsevärt stabilare än 055, trots sin väsentligt lägre vikt. Hade trott att det skulle vara "degigare" än 055, men icke! Det var precis tvärtom. Speciellt stor skillnad var det när det gäller torsionsstabiliteten (som Anders Östberg nämner på första sidan i denna tråd). Jag ställde mitt uppfällda 055-stativ bredvid kompisens CF-630, och grabbade med båda händerna tag om stativet där de tre benen är infästa. I pricinp ett strypgrepp... Sedan tryckte jag neråt (för att få stadga) och vred stativet snärtigt åt höger och vänster, samtidigt som jag kikade längs det det ben som var längst fram - längst ut. Då är det mycket lätt att se hur mycket benet svajar vid vridbelastningar, som man ju får med ett teleobjektiv monterat.

Gjorde samma sak med Velbon-stativet. Benen svajade praktiskt taget inte alls! En subjektiv bedömning är att Velbonstativet är 4-5 gånger torsionsstabilare än vad Manfrotto 055 är.

Som du redan har sett så behöver du ju inte heller köpa en uppsättning spikfötter till Velbon-stativet, de följer med, det är bara att skruva fram dem. Vid kyla är det förstås också mycket behagligare att jobba med än ett metallstativ är (Manfrotto gör visserligen också kolfiberstativ, men de tycks inte alls behärska detta lika bra). Om jag inte minns fel så medföljer dessutom såväl stativväska som sandpåse till Sherpa Pro-stativen.

CF-630 har snabbvridlås av mufftyp, vilket jag personligen tycker är klart bäst. CF-635 är samma stativ fast med snäpplås. Jag är inte lika förtjust i dessa - de sticker ut och tenderar att fastna när man tar sig fram genom skog och snår. Ännu värre är att när stativet är uppställt och om man råkar svepa förbi lite för tätt så kan man riva omkull stativet med risk för mer eller mindre katastrofalt resultat när kamera och objektiv smäller i backen.

Det misstag som de flesta stativköpare gör (inkl. undertecknad) är att man börjar med ett billigt stativ, pga brist på sekiner. Man upptäcker att det är alldeles för svajigt. Köper ett NÅGOT dyrare. Fortfarande för svajigt. Osv. Till slut är man framme vid det stativ som man initialt tyckte var alldeles för dyrt. Då upptäcker man att det hela nu har kostat mycket mer än ifall man hade valt att köpa ett tillräckligt bra stativ direkt!

Så fort jag får tillräckligt med kulor över, så ämnar jag för egen del investera i ett CF-630.

Aha, kanon. Men då är det väl givet. Ett velbon får det väl bli då. Frågan är vilket. Det är så lätt att rucka på sina egna prisgränser. Jag menar "om jag ändå ska strunta i den & ta ett sånt istället så skiljer det ju inte så mkt i pris om jag tar den lite bättre istället & då kan jag ju lika gärna ta en ännu bättre..." Viktigt att minnas att man trots allt bara är en sketen nybörjare än så länge här, tror jag;)
/MB
När det gäller Velbon är det inte så svårt. Deras nästa serie ovan är CF-730/CF-740. Dessa är visserligen betydligt stabilare, Men de blir klart dyrare och väger ungefär lika mycket som Manfrottos 055. Nästa serie är CF-830/CF-840, vilken förstås är ännu maffigare och dyrare.

Med CF-630 har du ett stativ som har ett mycket gynnsamt prestanda/prisförhållande, och det kommer att duga alldeles utmärkt också i framtiden, även om du skulle råka komma att utvecklas till att bli en krävande fotoentusiast...

Alternativ till CF-630 från andra fabrikat brukar antingen vara väsentligt dyrare, eller inte lika bra, av vad jag har haft möjlighet att jämföra.

055

Helt klart: O55 ProB.Har jag själv(gamla versionen).Har klämmt på 190 någon gång:Ingen jamförelse.
Tänk på att du någon gång skaffa lite längre tele.Då vill jag inte köpa ett nytt stativ.Och nu prata jag inte om 500/f1,4 men om en 300/4 tele med TC.När det blåsa är även 055 inte så stadig med full utdragna ben.
Mina 2 öre A.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar