ANNONS
Annons

Första stativ?! 055 el 190

Produkter
(logga in för att koppla)
Det misstag som de flesta stativköpare gör (inkl. undertecknad) är att man börjar med ett billigt stativ, pga brist på sekiner. Man upptäcker att det är alldeles för svajigt. Köper ett NÅGOT dyrare. Fortfarande för svajigt. Osv. Till slut är man framme vid det stativ som man initialt tyckte var alldeles för dyrt. Då upptäcker man att det hela nu har kostat mycket mer än ifall man hade valt att köpa ett tillräckligt bra stativ direkt!

Så fort jag får tillräckligt med kulor över, så ämnar jag för egen del investera i ett CF-630.

Hur mkt tur kan man ha på en & samma gång egentligen?!
Hej Malin!
Jag har erfarenhet av alla de tre stativ du väljer emellan..
Tack så mkt, Gunnar, för ditt långa svar m både bra fakta & konkreta tips. Mkt användbart! Nu är bara frågan om även jag bör vänta lite innan stativköp eller om jag ska strunta i att vänta & leva lite knapert ett tag därefter istället:) Tack tack tack!
/MB

Senast ändrad:
Hejsan igen!

Ville bara passa på att tacka alla er som har orkat dela m er av era stativerfarenheter & gett mig så himla många bra tips & köpråd!!

...Även om jag emellanåt har känt mig mer eller mindre totalförvirrad då den ena säger 'gör si' samtidigt som den andre säger 'gör så' & jag har definitivt ändrat uppfattning om saker & ting både en & två ggr...

Tror dock att jag har lärt mig minst nån grej av er alla! Om jag hade vetat att en tråd som denna skulle ge så här mkt (& snabbt) gensvar så hade jag startat den för länge länge sen - & frågan är hur många inlägg vi skulle varit uppe i vid denna tid isåfall;) Hoppas att även ni själva har snappat upp ett & annat användbart bland alla inlägg!!!

Tusen tack!
/MB

...& för den som undrar vartåt mitt köp lutar så är tipset att checka in sidan 3:) Tror att det framgår någorlunda klart där!

Gunnar, du blev just min favoritfotolärare;) Hur mkt tur kan man ha på en & samma gång egentligen?!

Tack så hemskt mkt för ditt långa svar m både bra fakta & konkreta tips. Hjälpte mkt. Nu är bara frågan om även jag bör vänta lite innan stativköp eller om jag ska strunta i att vänta & leva lite knapert ett tag därefter istället:) Tack tack tack!
/MB
Väl bekomme - det är alltid roligt att se att ens orerande uppskattas, det är ju det som gör att man fortsätter att svara här i mån av tid! Men jag är ibland orolig över att mina inlägg ofta tenderar att bli väl långrandiga, fast så länge ingen klagar, så...

När det gäller din sista fråga är jag rädd att det är ett område där min kompetens är tämligen medioker - jag är ofta själv i precis samma situation... :)

Det kan dock finnas ett starkt skäl till att inte vänta. De finansvalpar som i dessa tider har fått helt fria händer att spela roulette med hela världens kapital har ju ställt till det så att alla tydligen nu flyr från "osäkra" placeringar och till "säkra". Enligt deras högre visdom innebär detta tydligen att man säljer sina investeringar i små valutor (som den svenska), och köper i stora (som dollar). Dvs den svenska kronans värde sjunker kraftigt, trots att såväl svenska statens som de svenska företagen har mycket välskötta finanser, och inga stora problem. Istället köper man amerikanska dollar - med resultat att denna stiger kraftigt, trots att det är misskötta och korrumperade amerikanska företag och finansinstitut och helt huvudlöst skötta amerikanska offentliga finanser, med skenande budgetunderskott och bytesbalans, som orsakar hela den globala krisen.

Följder för oss små här i Svedala: Dollarn har på kort tid stigit med 35% (de som orsakat krisen belönas!) gentemot den svenska kronan, och den japanska yenen har stigit ännu mer. Detta torde innebära att vi riskerar att drabbas av häftiga prisökningar på fotoprylar när importörerna måste förnya sina lager.

Så mitt stalltips blir - ifall du kan, handla snarast!

Senast ändrad:
Prisvärt måhända, men det är avsett för lättare kameror, inte för systemkameror med teleobjektiv. Digi 725B är betydligt klenare än Manfrotto 190, och dess kulled är fast monterad.

För att svara på din fråga, så hade jag valt 055.
Stod själv i butik och velade mellan dessa två stativ.
Det blev ett 055 XPROB med 804RC2, då den uppsättningen fanns i butik till ett bra pris. (MediaMarkt).
Hade bestämt mig för 488RC2, men 804RC2 kändes bättre för mitt fotande. Även om en kulled är mer snabbjobbad.
Det som fick mig att välja 055, var just att det är betydligt stadigare/stabilare än 190. (Det är lätt att vara efterklok och ångra varför man inte lade till några kronor).

Jag köpte nyligen ett Manfrotto Digi 725B (med kulled 484RC2). 1095kr=Prisvärt!

Hej Andreas! Ja, det var ju iaf ett pris som lät betydligt trevligare än de jag nu sneglar på. Tyvärr så verkar mina ögon i det närmaste fullkomligt ha fastnat på velbonpinnarna nu... ...Eller iaf 055... eller iaf 190;) Lycka till m ditt nya stativ!
/MB

Manfrotto i all ära men det är ena riktiga rangliga plockepinngrejer.Har man en gång bekantat sig med Benbo så är man fast.

Det är ganska många problemrapporter på nätet om Benbo, gängor och skruvar som ger sig och ben som inte går att låsa riktigt efter ett tag. Det låter inte alltför förtroendeingivande, och har fått mej att inte handla även om några modeller ser väldigt intressanta ut.

Det är ganska många problemrapporter på nätet om Benbo, gängor och skruvar som ger sig och ben som inte går att låsa riktigt efter ett tag. Det låter inte alltför förtroendeingivande, och har fått mej att inte handla även om några modeller ser väldigt intressanta ut.
Jag tror att du tänker på stativ från Benro. Kan bara hålla med om att det är stativ som man gör bäst i att undvika. Det handlar om asiatiska kopior av Gitzo, fast kvaliteten ligger mellan dålig och undermålig.

Benbo, däremot, är ett USA-tillverkat stativ, med en något udda konstruktion. Namnet har det fått efter den speciella centrallåsningen med en "BENt BOlt". Det kan "knycklas ner" till ett makroobjektiv.
Se http://www.photax.se/sttv/bnb/bnb.htm
Folk verkar vara tämligen nöjda med detta pga dess unika egenskaper, även om det knappast lär vara lika stabilt som t.ex. CF-630.

Namnen Benbo och Benro är ju så intill förväxling lika, att alla riskerar att blanda ihop dem i början. Det är ju inte alls ovanligt att asiatiska (och andra) tillverkare av skräpkopior gärna väljer något namn som är snarlikt något annat namn, som har god status.

Manfrotto i all ära men det är ena riktiga rangliga plockepinngrejer.Har man en gång bekantat sig med Benbo så är man fast.
Ifall du påstår att samtliga Manfrottos stativ är "rangliga plockepinngrejer", så är det förstås väldigt galet. Manfrotto har ju som bekant ett mycket stort modellprogram, och där finns massor av stadiga (och tunga) stativ. Syftar du på Manfrottos Digistativ-serie, så kan det väl vara befogat.

Sen ska man ju välja ett stativhuvud också... Blir iaf en kulled. Står mellan Mantrotto 488RC0 och Velbon QHD71Q. Manfrottot väger 0,83kg och Velbon'et väger 0,47kg. Är det värt att lägga 600kr extra på Velbonet som väger lite mindre? Vilket är bäst/stabilast?

Sen ska man ju välja ett stativhuvud också... Blir iaf en kulled. Står mellan Mantrotto 488RC0 och Velbon QHD71Q. Manfrottot väger 0,83kg och Velbon'et väger 0,47kg. Är det värt att lägga 600kr extra på Velbonet som väger lite mindre? Vilket är bäst/stabilast?

Jo, kulled absolut! Jag känner nog lite mer för QHD71Q:et iaf. Har sett att man kan få sånt i paket & det känns ju trevligt även om det ju hur man än gör blir mkt pengar!!! Men jag menar, 600 kr, i detta sammanhanget känns som rätt väl ivesterade. Tycker iaf jag. Men jag kan ju inte så mkt egentligen. Någon som har nåt att invända mot "huvudsaken"? ;)
/MB

Efter att ha börjat med ett Manfrotto 190, för att sedan gå över till 055 XPROB (behövde större, stabilare) så vart jag rätt nöjd med mitt byte. Fast det blev ju visserligen tungt att släpa med. Därför övergavs detta till förmån för ett Velbon Kolfiber Pro Carmagne (CF-630). Betydligt lättare att ha med, men aningen för kort för min längd. Men med en vikt på 1,5 kg betydligt trevligare att ha med (mot Manfrottos 2,4 kg).

Max belastning på ett stativ kan man ta lite med en nypa salt. Jag har haft ett 400/2.8 + Nikon D3 monterat, utan problem och mycket tyngre utrustning än så är det förmodligen inte många som använder (totalvikt 6 kg). Bildexempel här. Bilden är tagen med 1/8 sekund, vilket är i det området där man lättast få skakningsoskärpa. Kolfiberstativ har mycket lättare för att ta hand om vibrationer än ett stummare material (som t.ex. aluminium). Jag har varit helnöjd med mitt val, av såväl velbon som av materialval, men som sagt lite för kort för mig. Därför införskaffades ett Gitzo GT3531LSV (efter lite beslutsångest). Det har rätta höjden, rätta vikten (men fel pris ;)) och jag kan bara konstatera att kolfiber är det man vill ha. Även om det kostar...

Men jag menar, 600 kr, i detta sammanhanget känns som rätt väl ivesterade. Tycker iaf jag. Men jag kan ju inte så mkt egentligen. Någon som har nåt att invända mot "huvudsaken"? ;)
/MB

Jo helt rätt! Totalpriset blir det ju ändå inte så stor skillnad på! Det blir nog Velbon kulled för mig sen när jag skaffar mitt också.

Jo helt rätt! Totalpriset blir det ju ändå inte så stor skillnad på! Det blir nog Velbon kulled för mig sen när jag skaffar mitt också.

Mm. Frågan är när det rätta tillfället ska infinna sig;) Jag säger nu, plånboken säger typ om femtio år lr nåt i den stilen!!!

...Bra m så mkt tips man fått iaf:) Den känsla jag hade fr början, men inte ville lyssna riktigt riktigt på, är iaf bibehållen; Investera ordentligt på en & samma gång & slipp en massa onödiga "uppgraderingsköp". Det lär löna sig i längden. För iaf har inte jag ngra som helst planer på å köpa nytt stativ en g/år lr så här framöver. Ett ordentligt, planerat & väl avvägt köp får räcka;)
/MB

Jag har planerat att skaffa mitt stativ till mig själv i julklapp nästa år =) Har en del objektiv jag prioriterar före stativet, så det får vänta lite även om jag nog bestämmt mig för Velbon Sherpa Pro CF-630 + QHD71Q kulleden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar