Annons

Första rullen på framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Ahhh!! Lämnade in min första mellanformats rulle på framkallning idag! Tagen med en Seagull. Att det ska bli kul och se den kan ni haja! Helt manuell fotografering är ju inte varje dag man sysslar med så vi får väl se på kvaliteten imorrn.
Återkommer med scannade negativ för kritik!
 
framkallning själv?

Har precis börjat fota icke-digitalt. Har skaffat mig två mellanformatare. Hur gör man filmen ljuskänslig och sedan kunna scanna dem? Finns tydligen nån burk/blandare som man kan ha hemma om man inte har tillgång till ett helt mörkrum. Var finns dessa att köpa? Hur mycket kostar de?
 
Re: framkallning själv?

undergrounder skrev:
Har precis börjat fota icke-digitalt. Har skaffat mig två mellanformatare. Hur gör man filmen ljuskänslig och sedan kunna scanna dem? Finns tydligen nån burk/blandare som man kan ha hemma om man inte har tillgång till ett helt mörkrum. Var finns dessa att köpa? Hur mycket kostar de?
Hur gör man filmen ljuskänslig?
????? Är inte filmen du köpt ljuskänslig??

Det finns flytande emulsion att köpa om man vill gjuta den själv på glas/filmbas/annat som man vill använda att få en bild på men det är inget jag rekommenderar, framför allt inte att försöka göra en film som skall in i kameran.
Köp färdig film i stället. Kodak/Ilford/Fuji/Efke etc. gör det oändligt mycket bättre än du någonsin kan göra själv. Men Kodak har i varje fall haft flytande emulsion att sälja. Det är alltså en silversaltlösning (bromid vill jag minnas.....?) som är i gelatinlösning. Ganska slabbigt och kletigt och eftersom allt försiggår i absolut mörker är det omöjligt att veta var emulsionen hamnar.
Us
 
Re: framkallning själv?

undergrounder skrev:
Har precis börjat fota icke-digitalt. Har skaffat mig två mellanformatare. Hur gör man filmen ljuskänslig och sedan kunna scanna dem? Finns tydligen nån burk/blandare som man kan ha hemma om man inte har tillgång till ett helt mörkrum. Var finns dessa att köpa? Hur mycket kostar de?

Vet inte riktigt vad du är ute efter här, men är du medveten om att film måste framkallas och fixeras för att kunna betraktas och användas i dagsljus?

Den burk du talar om är förmodligen en framkallningsdosa. http://www.photax.se, har en hel del tillbehör för att framkalla film själv.
 
Du kan använda en mörkrumspåse som finns på photax och ladda film och framkalla s/v film i badrummet. Eller ännu bättre gå med i en fotoklubb där det finns grejer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.