Annons

första rullen misslyckades...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Tjena!

NU har jag framkallat min första rulle, en Tmax 100. Framkallade med Ilford Ilfosol s, sen sköjde jag med vatten och en skvätt ätikka, mellanskölj, Tmax fix och till slut HCA.

Resultatet blev bra men jag fick en konstigt lila slöja på halva filmen, nån som vet vad det kan bero på?
 
Var det på alla bilderna som ena halvan var lilaslöjd? Eller var det de första/sista 18 som helt hade slöjan?
 
Har du använt tillräckligt med vätska? Jag menar så att hela rullen varit under ytan när du inte agiterat. Jag fick en skugga över halva filmen en gång när jag inte använde tillräckligt med framkallare, men i ditt fall är det nog fixet. Bara spekulationer.

Jag brukar köra ett förbad i vatten, 2min i 20°, agitera normalt, för att få bort allt lila innan man börjar framkalla. Funkar utmärkt.
 
Tjena!

NU har jag framkallat min första rulle, en Tmax 100. Framkallade med Ilford Ilfosol s, sen sköjde jag med vatten och en skvätt ätikka, mellanskölj, Tmax fix och till slut HCA.

Resultatet blev bra men jag fick en konstigt lila slöja på halva filmen, nån som vet vad det kan bero på?

Hej, tror att Du fixerat dåligt, då brukar filmen bli färgad och inte helt klar. Fixet är väl färskt och Du har väl agiterat under fixtiden? Tycker också att Du bör använda T-Max framkallare till T-Max film för att få bästa resultat.
MVH Sten-Åke
 
Tjena!

NU har jag framkallat min första rulle, en Tmax 100. Framkallade med Ilford Ilfosol s, sen sköjde jag med vatten och en skvätt ätikka, mellanskölj, Tmax fix och till slut HCA.

Resultatet blev bra men jag fick en konstigt lila slöja på halva filmen, nån som vet vad det kan bero på?

Jag framkallar inte så ofta nu för tiden, men skall börja mer med sv. och neg färg. Själv så använder jag filmframkallare och filmfix med renvatten sköjning emellan, har nästan alltid fått bra resultat oavsett fabrikat på film och kemikalier. Du vet naturligtvis detta men det är lätt att ibland förbise, nämligen att kontrollera datum på särskilt framkallaren ock att den är anpassad för just din film Den lila slöjan kan bero på att filmen inte varit rätt rullad på spiralen. Var noggrann vid fixeringen. Blir en röd färgning vid dålig fixering
Fixeringen kan göras om i efterhand så det är ingen fara/ Mvh NE
 
Tack för svaren!

Det var jag som klantade till det. Jag hade endats spiralen med film framkallningsburken, vilket resulterade i att spiralen ålte upp och den vid agiteringen och säkert fastnat halvägs.

Nu är en ny rulle på sköljen så hoppas det går bättre nu!
 
Tack för svaren!

Det var jag som klantade till det. Jag hade endats spiralen med film framkallningsburken, vilket resulterade i att spiralen ålte upp och den vid agiteringen och säkert fastnat halvägs.

Nu är en ny rulle på sköljen så hoppas det går bättre nu!

Du kan ofta efterfixa den, kör den genom ett normalt fixbad en gång till bara...inte optimalt men garanterat bättre att hela rullen är "kluven".
 
Tjena!

NU har jag framkallat min första rulle, en Tmax 100. Framkallade med Ilford Ilfosol s, sen sköjde jag med vatten och en skvätt ätikka, mellanskölj, Tmax fix och till slut HCA.

Resultatet blev bra men jag fick en konstigt lila slöja på halva filmen, nån som vet vad det kan bero på?

Hej!
Att du får denna effekt med lila slöja på Kodak T-MAX filmer är inte konstigt. Fixet och även stoppbade i det fall har inte löst antihaloskiktet som finns.
Jag gör på följande sätt och löser därmed denna fråga:
1.Efter framkallningen så använder jag ett stoppbad och där använder jag ett "luktfritt" dito med indikator.
2.Kodak har ett eget filmfix som ger bra resultat ("tar hand" om antihaloskiktet.Fixer blir absolut lila!)
3.Efter fixering sköljs filmen i 1 min i 20 grader.
4.Filmen behandlas under 2 min med "sköljtidsförkortare".
5.Filmen sköljs under 20 min i 20-24 graders vatten.
6.Filmen behandlas under 1 min i ett vätmedel.
7.Så slutlig sköljning under 4 min.
Kodak´s T-MAX filmer är kända för att ge denna "lila" reaktion.Andra s/v filmer som jag framkallat har inte denna "sjuka".

Mvh
Ps!
Om du inte har klippt filmen så "spola" upp den i dosan (om du andvänder det). Häll 20 gradigt vatten -för att "mjuka" upp filmen,agitera under tex några minuter,häll ut vattent.Så på med fix och gör sedan om sista delen av det som jag skrivit ovan.

DS
 
Senast ändrad:
Jag har precis också framkallat min första rulle (sedan gymnasiet för runt 9 år sedan), också en T-max 100, och tycker mig också se en svag lila slöjning på färgen.

Hur är det, ska filmen vara _helt_ transparent där perforeringen är?

Hur som helst, jag har klippte inte filmen utan kollade här på forumet först och hittade denna tråd, så nu följer jag tipset med att fixera igen. Kanske slarvade jag vid fixeringen. Hur mycket brukar ni agitera? Jag fyllde upp och vände fram och tillbaks i ca. 30 sek, sedan körde jag ca 3 minuter med agitering (tre vändningar) var 30:e sekund.

Mvh Elvis
 
Hm, ingen märkbar skillnad efter en andra fixering. Kanske är det bara jag och det ska se ut.. Jag får se när jag kopierar (måste hitta någonstans att göra mörkrum).
 
Jag har precis också framkallat min första rulle (sedan gymnasiet för runt 9 år sedan), också en T-max 100, och tycker mig också se en svag lila slöjning på färgen.
Hur är det, ska filmen vara _helt_ transparent där perforeringen är?
Hur som helst, jag har klippte inte filmen utan kollade här på forumet först och hittade denna tråd, så nu följer jag tipset med att fixera igen. Kanske slarvade jag vid fixeringen. Hur mycket brukar ni agitera? Jag fyllde upp och vände fram och tillbaks i ca. 30 sek, sedan körde jag ca 3 minuter med agitering (tre vändningar) var 30:e sekund.
Mvh Elvis

Hej!
Du skriver i ditt sista inlägg "Hm, ingen märkbar skillnad efter en andra fixering. Kanske är det bara jag och det ska se ut.. Jag får se när jag kopierar (måste hitta någonstans att göra mörkrum)."
Att fixera en film i som jag tolkar dig i 3 minuter är alltför lite. Du kan utan problem fixera 7 minuter.Och vilket fix använder du ? är fixet gamalt ?
Men det är enligt min mening stor skillnad på Kodak och tex Fuji´s filmer.Fuji har inte problem med det sk. antihaloskiktet som gör att det blir rosa/lila. Att fixera filmen en 3:e ång kanske inte är så klokt.Min erfarenhet är att vid kopiering så syns inte det rosa/lila.
På din fråga om "ska filmen vara _helt_ transparent där perforeringen är?" Har man en helt transparent/klar "ruta" i början/slutet av filmen har man klart lyckats.
 
Hej!
Du skriver i ditt sista inlägg "Hm, ingen märkbar skillnad efter en andra fixering. Kanske är det bara jag och det ska se ut.. Jag får se när jag kopierar (måste hitta någonstans att göra mörkrum)."
Att fixera en film i som jag tolkar dig i 3 minuter är alltför lite. Du kan utan problem fixera 7 minuter.Och vilket fix använder du ? är fixet gamalt ?
Men det är enligt min mening stor skillnad på Kodak och tex Fuji´s filmer.Fuji har inte problem med det sk. antihaloskiktet som gör att det blir rosa/lila. Att fixera filmen en 3:e ång kanske inte är så klokt.Min erfarenhet är att vid kopiering så syns inte det rosa/lila.
På din fråga om "ska filmen vara _helt_ transparent där perforeringen är?" Har man en helt transparent/klar "ruta" i början/slutet av filmen har man klart lyckats.

Hej Rolf och tack för svaret. På fixet som jag använde så stod det 2-5 minuter, så det var därför jag körde på tre. Men i och med min andra fixering så blev det nog drygt 6 minuter totalt.

Fixet som jag använder är Kodak T-max. Jag framkallade i Calbe R09 ("Rodinal") och använde ett stoppbad med Kodak Max-Stop. Alla kemikalierna är nya (ifrån Photax).

Ja kanske ska jag testa en annan film nästa gång. Det ska bli spännande att se hur det ser ut vid kopieringen.
 
Mina tmax 100 filmer blev alltid jättelila också, kvittade hur länge man fixerade.. konstigt..
 
Nej, precis. Är lilatonen jämn, och framför allt kontrasten i sin ordning så är det inga problem.

En fråga gällde transparens vid perforeringen, tolkar detta som att det handlar om agiteringen. Ty vid alltför hård eller upprepad agitering blir det mörkare spår vid perforeringen där framkallningsvätskan "strömmat" förbi och givit en hårdare framkallning än över resten av bildytan.
Personligen tycker jag det verkar vara svårt att få till en agitering där man inte får några spår alls vid perforeringen. Har jag haft några problem vid kopieringen har det i alla fall inte berott på det.
 
Det lila skiktet kan minskas genom att skölja längre.
Det sägs att det försvinner av UV-ljus. Sätt filmen i fönstret och testa.

Det är inte bara Tmax som blir lila.
Ilford delta
Kodak plusX (ja den där 125 ASA-filmen vad den nu heter)
Som exempel.
 
Mina tmax 100 filmer blev alltid jättelila också, kvittade hur länge man fixerade.. konstigt..

Hej!
Som du och andra skriver så är Kodak och några filmer till lite "besvärliga".Jag har testat lite olika framkallare och även fix.Och tyvärr så ser det ut ur mina enkla test som om det inte blir 100% bra. Men att vissa kombinationer blir bra mycket bättre än andra. Under normala förhållande skall ju detta antihaloskikt följa med framkallare.Detta gör den som sagt på Fuji´s filmer över lag. Jag skrev till Kodak för flera månader sedan och fråga men har ännu inte fått mer svar än att halten av antihaloskitet tydligen är högre i dessa filmer.
Kijana, det du skriver om ränder och fläckar vid perforeringen är helt rätt.Jag uppmärksammade bara inte detta.Sorry.
 
Det lila skiktet kan minskas genom att skölja längre.
Det sägs att det försvinner av UV-ljus. Sätt filmen i fönstret och testa.

Det är inte bara Tmax som blir lila.
Ilford delta
Kodak plusX (ja den där 125 ASA-filmen vad den nu heter)
Som exempel.

Hej!
Visst är sköljning av filmen viktig, så och temperaturen. Men det är inte där som "kampen" mot "antihalo" skall ske.Vad gäller att sätta filmen i fönstret!Eftersom detta skikt läggs på baksidan av filmen eller mellan gelatinskiktet för att förhindra att ljus, som träffar den blanka filmytan,återreflekteras in i emulsionsskiktet och ger en svärtningspridning.I sin mest utpräglade form får man en ring omkring en stark ljuskälla.
Då förstår inte jag varför du vill sätta filmen i fönstret ?
 
Fixera enligt anvisningarna och med färskt fix, så slipper ni slöjan. Varken Plus-X, Tri-X eller T-Max 100 har någon färg i basen om man fixerar rätt. När jag jämför mina Kodak-filmer Plus-X/T-Max/Tri-X med en Fuji Neopan 400 som jag provade, så ser Fujin ngt svagt rosa/lila-färgad ut. Tycker detta verkar konstigt, då det påstås att Fuji inte hade problem med detta?

Tror även att sköljningen ev. kan påverka om man får problem med det här? Försköljning av filmen kan kanske vara ett sätt att få bukt? Kan ju också ha med olika vattenkvalitét att göra? Hårt, mjukt vatten?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.