millhouse
Aktiv medlem
Fixera enligt anvisningarna och med färskt fix, så slipper ni slöjan. Varken Plus-X, Tri-X eller T-Max 100 har någon färg i basen om man fixerar rätt. När jag jämför mina Kodak-filmer Plus-X/T-Max/Tri-X med en Fuji Neopan 400 som jag provade, så ser Fujin ngt svagt rosa/lila-färgad ut. Tycker detta verkar konstigt, då det påstås att Fuji inte hade problem med detta?
Tror även att sköljningen ev. kan påverka om man får problem med det här? Försköljning av filmen kan kanske vara ett sätt att få bukt? Kan ju också ha med olika vattenkvalitét att göra? Hårt, mjukt vatten?
Hej Nils!
Eftersom jag har skrivit att jag ser en skillnad mellan Kodak och Fuji så känner jag mig manad att svara på det du skriver.När jag ser på Kodak filmer i "bildarkivet"sedan 45 år kan jag se skillnad mellan gårdagens och dagens neg.Där gårdagen inte har denna rosa/lila färgning.
Så åter till nutid.Jag har framkallat samtidig Kodak och Fuji,( läs i samma dosa). Jag påstår att det är skillnad.Nu har jag inte allvarliga problem med rosa/lila från Kodak filmer.Men den finns där helt klart. Fuji blir helt klar. Min framkallningprocess vad gäller färsk kemi rätt igenom och ett bra vatten fungerar tydligen.
Nej, jag tror att "boven" heter antihaloskitet som finns i Kodak-filmer och att detta skikt är för "mycket" av.
Du skriver om försköljning. Ja, med rätt temp så hjälper det lite, men inte som jag ser det fullt ut.
Nu hävdar jag att om man har ett svagt rosa/lila på Kodak så inverkar detta inte vid kopiering, vilket jag har testat.