Annons

första rullen misslyckades...

Produkter
(logga in för att koppla)
Fixera enligt anvisningarna och med färskt fix, så slipper ni slöjan. Varken Plus-X, Tri-X eller T-Max 100 har någon färg i basen om man fixerar rätt. När jag jämför mina Kodak-filmer Plus-X/T-Max/Tri-X med en Fuji Neopan 400 som jag provade, så ser Fujin ngt svagt rosa/lila-färgad ut. Tycker detta verkar konstigt, då det påstås att Fuji inte hade problem med detta?

Tror även att sköljningen ev. kan påverka om man får problem med det här? Försköljning av filmen kan kanske vara ett sätt att få bukt? Kan ju också ha med olika vattenkvalitét att göra? Hårt, mjukt vatten?

Hej Nils!
Eftersom jag har skrivit att jag ser en skillnad mellan Kodak och Fuji så känner jag mig manad att svara på det du skriver.När jag ser på Kodak filmer i "bildarkivet"sedan 45 år kan jag se skillnad mellan gårdagens och dagens neg.Där gårdagen inte har denna rosa/lila färgning.
Så åter till nutid.Jag har framkallat samtidig Kodak och Fuji,( läs i samma dosa). Jag påstår att det är skillnad.Nu har jag inte allvarliga problem med rosa/lila från Kodak filmer.Men den finns där helt klart. Fuji blir helt klar. Min framkallningprocess vad gäller färsk kemi rätt igenom och ett bra vatten fungerar tydligen.
Nej, jag tror att "boven" heter antihaloskitet som finns i Kodak-filmer och att detta skikt är för "mycket" av.
Du skriver om försköljning. Ja, med rätt temp så hjälper det lite, men inte som jag ser det fullt ut.
Nu hävdar jag att om man har ett svagt rosa/lila på Kodak så inverkar detta inte vid kopiering, vilket jag har testat.
 
Hej!
Visst är sköljning av filmen viktig, så och temperaturen. Men det är inte där som "kampen" mot "antihalo" skall ske.Vad gäller att sätta filmen i fönstret!Eftersom detta skikt läggs på baksidan av filmen eller mellan gelatinskiktet för att förhindra att ljus, som träffar den blanka filmytan,återreflekteras in i emulsionsskiktet och ger en svärtningspridning.I sin mest utpräglade form får man en ring omkring en stark ljuskälla.
Då förstår inte jag varför du vill sätta filmen i fönstret ?
Man sätter filmen i fönstret när filmen är färdigframkallad och låter solens UV-ljus bryta ner antihaloskiktet.

Menar du att en färdigramkallad film skulle påverkas av det?
Jag vet inte, jag har aldrig provat.
 
Man sätter filmen i fönstret när filmen är färdigframkallad och låter solens UV-ljus bryta ner antihaloskiktet.

Menar du att en färdigramkallad film skulle påverkas av det?
Jag vet inte, jag har aldrig provat.

Hej!
Jag vet inte hur du förvara dina färdigaframkallade filmer. Men det är väl inte att "svära i kyrkan" om man säger att i något fönster med sol skall dom inte vara.
Lämplig kunskap på området är att via www.photax.se och vidare söka undet fotoböcker. Där finns minst två bra böcker på området antihaolskikt och förvaring av film.
Så avslutar jag för min del denna diskution.
 
Man sätter filmen i fönstret när filmen är färdigframkallad och låter solens UV-ljus bryta ner antihaloskiktet.

Menar du att en färdigramkallad film skulle påverkas av det?
Jag vet inte, jag har aldrig provat.

Jo,såg efter att kort varit inne på Google och slagit in "förvaring av negativ" så finns det hur mycket som helst att ägna kvällen åt när det gäller förvaring av filmneg och varför man inte har dom i solljus.
 
Hej!
Jag vet inte hur du förvara dina färdigaframkallade filmer. Men det är väl inte att "svära i kyrkan" om man säger att i något fönster med sol skall dom inte vara.
Lämplig kunskap på området är att via www.photax.se och vidare söka undet fotoböcker. Där finns minst två bra böcker på området antihaolskikt och förvaring av film.
Så avslutar jag för min del denna diskution.
Man skall inte förvara negativen i fönstret.
Man tar bort dem när det lila har försvunnit.
Men återigen: jag har aldrig testat, jag har bara läst om UV-nedbrytningen.
Själv tar jag upp rullen ur dosan och tittar på den. Är den lila sköljer bara lite längre.
 
Hej Nils!
Eftersom jag har skrivit att jag ser en skillnad mellan Kodak och Fuji så känner jag mig manad att svara på det du skriver.När jag ser på Kodak filmer i "bildarkivet"sedan 45 år kan jag se skillnad mellan gårdagens och dagens neg.Där gårdagen inte har denna rosa/lila färgning.
Så åter till nutid.Jag har framkallat samtidig Kodak och Fuji,( läs i samma dosa). Jag påstår att det är skillnad.Nu har jag inte allvarliga problem med rosa/lila från Kodak filmer.Men den finns där helt klart. Fuji blir helt klar. Min framkallningprocess vad gäller färsk kemi rätt igenom och ett bra vatten fungerar tydligen.
Nej, jag tror att "boven" heter antihaloskitet som finns i Kodak-filmer och att detta skikt är för "mycket" av.
Du skriver om försköljning. Ja, med rätt temp så hjälper det lite, men inte som jag ser det fullt ut.
Nu hävdar jag att om man har ett svagt rosa/lila på Kodak så inverkar detta inte vid kopiering, vilket jag har testat.

Jag tror vad jag ser. Den Fuji Neopan 400 jag framkallde för ett tag sedan har svagt rosa-lila färgstick. Jämförde med en Tri-X som framkallts i samma kemi, dock inte samtidigt. Framkallare D76 1+1. Fixering 6 min i Unifix 1+4och sköljning i 30 minuter. Lade upp dom på ljusbordet och fotade av dom med digitalkameran och auto vitbalans. Inga som helst efterjusteringar mer än skärpning efter nedskalning.
 

Bilagor

  • PICT0091forum.jpg
    PICT0091forum.jpg
    15.3 KB · Visningar: 111
Tog mig friheten att vitbalansera Nils exempel så att problemet framstår tydligare. Och visst det går säkert att få färgstick i alla filmer, ett känt faktum är dock att kodaks filmer är känsligare än många andra när det gäller fixering och sköljning. Detta är visat och bevisat så många gånger så detta är väl egentligen ingen idé att tjafsa om.

Nils neopan 400 tyder på antingen att fixeringen inte blivit som den skall eller att sköljningen inte varit tillräcklig. Ett långsökt alternativ skulle vara att det var fel just på denna rulle.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    14.7 KB · Visningar: 109
Det är inte bara Tmax som blir lila.
Ilford delta
Kodak plusX (ja den där 125 ASA-filmen vad den nu heter)
Som exempel.

Jag har inte märkt någon lila ton på den Plus-X 125 jag framkallade förra veckan. I Neofin Blå, Perstorpsättika i stoppbadet, Ilfords universalfix i 3-4 minuter. Jag skulle beskriva neggen som kallt grå.
 
Bifogar ett eget exempel avfotograferat från ljusbordet och endast vitbalanserad i efterhand.
Överst en Tmax TMY-2 rätt fixerad och sköljd, i mitten en Tmax TMY-2 med otillräcklig fixering/sköljning och nederst en neopan 400.

Detta kan som sagt dyka upp på alla filmer jag känner till, men kodak är känsligare (man får byta fix oftare) än de andra filmer jag använder mig av (ilford, fuji).

Sedan finns även naturliga skillnader i olika filmbaser.
 

Bilagor

  • tmax.jpg
    tmax.jpg
    27.8 KB · Visningar: 109
Hoppar in igen som nybörjare här i diskussionen och kan konstatera att i alla dessa bilder som ni postat så är det ingen av negativen som har en helt klar bas, så jag ställer min tidigare fråga igen (kanske var jag otydlig); Ska de helt oexponerade delarna av negativet, t.ex. de i filmens utkant vid perforeringen, vara helt transparenta? Undrar eftersom det ifrån bilderna att döma alltid verkar som man får någon typ av "slöja", må den vara lila, rosa eller grå.

Kort sagt; är det omöjligt att få en 100% genomskinlig bas på filmen efter framkallning?
 
Angående ej helt klara filmer efter framkallning och fixering så har det skrivits rätt mycket här om detta problem.

Då jag framkallat film sedan 50-talet har jag också råkat ut för detta.

Tycker problemet var mer förekommande på en del filmer förr i tiden, till ex. Adox Kb 17, framk. i Neofin, som man blev rekommenderad att bada i ett svagt sodabad om inte ljusgårdsskiktet var helt upplöst, provade det någon gång men färgningen försvann inte helt, bilderna kunde dock kopieras helt OK.

Tycker mej märkt att om Tri-X förvarats länge i en frys så verkar filmbasen bli grå och ej helt klar vid framkallning.

Tycker också att till ex. Tri-X har en lite gråare filmbas numera, detta kanske gäller andra filmer också

Anser egentligen att filmer skall behandlas efter tillverkarens rek.
samt att man skall inte fixera onödigt länge då det finns risk för att för lång fixering "Fräter" på filmskiktet.

Det bästa är att alltid använda helt färska vätskor och om man använder HCA eller liknande inte skölja mer än nödvändigt, film som behandlas med HCA behöver inte sköljas mer än 5 min. i rinnande vatten och sedan dras genom en vätmedelslösning ett par gånger innan den blanka sidan av filmen torkas av med ett rent mjukt och vått sämskinn, för att undvika torkfläckar, före den hängts upp till tork.
/Sten-Åke
 
Senast ändrad:
Jag tror vad jag ser. Den Fuji Neopan 400 jag framkallde för ett tag sedan har svagt rosa-lila färgstick. Jämförde med en Tri-X som framkallts i samma kemi, dock inte samtidigt. Framkallare D76 1+1. Fixering 6 min i Unifix 1+4och sköljning i 30 minuter. Lade upp dom på ljusbordet och fotade av dom med digitalkameran och auto vitbalans. Inga som helst efterjusteringar mer än skärpning efter nedskalning.

Hej!
Vad är grundproblemet? Jo, att ett antal personer och även du inte får bort antihaloskiktet.Detta som finns i alla filmer och tydligen i olika mängd.Jag skriver att jag ser en skillnad mellan Kodak och Fuji.Det är vad jag ser.Tyvärr så har jag inte kvar "filmändrarna" från bla. det tillfälle jag beskrev.Om jag haft det skulle även jag kunnat lämnat "bildbevis".Nu intstämmer jag i vad Alf J skriver ."Tog mig friheten att vitbalansera Nils exempel så att problemet framstår tydligare. Och visst det går säkert att få färgstick i alla filmer, ett känt faktum är dock att kodaks filmer är känsligare än många andra när det gäller fixering och sköljning. Detta är visat och bevisat så många gånger så detta är väl egentligen ingen idé att tjafsa om.
Ja, vi kan hålla på hur länge som helst med denna fråga och lämna bildbevis.För mig är det viktigare att finna metoder hur man får bort antihaloskiktet om man nu har problem med det.
Jag har tidigare nämnt att jag skrivit till Kodak och frågat men inte fått något bra svar.
Nils,kanske även du kan skriva och möjligen få ett mer utförligt svar än det jag fick.
 
Hej!
Vad är grundproblemet? Jo, att ett antal personer och även du inte får bort antihaloskiktet.Detta som finns i alla filmer och tydligen i olika mängd.Jag skriver att jag ser en skillnad mellan Kodak och Fuji.Det är vad jag ser.Tyvärr så har jag inte kvar "filmändrarna" från bla. det tillfälle jag beskrev.Om jag haft det skulle även jag kunnat lämnat "bildbevis".Nu intstämmer jag i vad Alf J skriver ."Tog mig friheten att vitbalansera Nils exempel så att problemet framstår tydligare. Och visst det går säkert att få färgstick i alla filmer, ett känt faktum är dock att kodaks filmer är känsligare än många andra när det gäller fixering och sköljning. Detta är visat och bevisat så många gånger så detta är väl egentligen ingen idé att tjafsa om.
Ja, vi kan hålla på hur länge som helst med denna fråga och lämna bildbevis.För mig är det viktigare att finna metoder hur man får bort antihaloskiktet om man nu har problem med det.
Jag har tidigare nämnt att jag skrivit till Kodak och frågat men inte fått något bra svar.
Nils,kanske även du kan skriva och möjligen få ett mer utförligt svar än det jag fick.

Har inte haft några problem med färgade slöjor på någon film över huvud taget, utom första gången jag framkallde en T-Max 100 som blev kraftigt rosa (försvann efter extra fixering). Så det finns inget att fråga om för min del. Svagt rosalila ton i filmbasen, som på den Fujifilm jag framkallde, har inget praktisk betydelse varken vid scanning eller kopiering och vissa filmer har en svag färgton och är inte helt neutrala. Tycker även se ett litet svagt rosalila stick i Affes Fujifilm. T-Maxens bas (rätt fixerad) är mera neutral som jag upplever det. Så jag tror inte min iaktagelse med Fujifilmen är onormal eller beror på felaktig fixering/sköljning. Jag upplever den som klarare än Kodaks T-Max/Tri-X bas men med ett lite mera rosalila stick.
 
Överst arista trix och underst neopan 400. Jag upplever neopanens filmbas som lite mer åt det varma hållet än trix/tmax, däremot har den inget lila stick om den är riktigt fixerad och sköljd.
 

Bilagor

  • filmbas.jpg
    filmbas.jpg
    57.5 KB · Visningar: 84
Steve Anchell tipsade om hur man skall komma tillrätta med detta "problem".

1. Kolla alltid klarningstiden innan fixering och fixera tre gånger denna tid (inte två vilket är vanligare). När klarningstiden närmar sig den dubbla jämfört med nytt fix byter man fix.

2. Efter fix och ev HCA skölj i en minut i rinnande vatten. Därefter fylls dosan med vatten och får stå i fem minuter, byt vatten och upprepa ytterligare en gång 5 minuter. Avsluta med sköljning i 10 minuter som vanligt.

Enligt Anchell beror problemet som regel på sköljningen och inte på fixet, därför tyckte han inte att man skulle förlänga fixtiden över vad han föreslår då det kan ge andra problem.

The film developing cookbook av Anchell rekommenderas till alla som vill fördjupa sig i ämnet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar