Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första officiella bilderna från F828!

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Ja, när man kan se sökarbilden i LCD-skärmen som bör vara vrid och vinklingsbar t ex. När man kan komplettera bilden med ljudanteckningar. När man får ett vinklingsbart okular. När man kan programmera exponeringar i intervall. När IS är inbyggt i huset. När de blir ljudlösa, dvs ingen rasslande o skymmande spegel i vägen. Sen gör det väl inget om man bygger in möjligheten att filma, det kan inte kosta nåt extra.

Hej och tack för svar!

Tja, jag gissar att du i grunden har rätt. Det vore trevligt om det funnes DSLR-hus med de finesser du nämner, så att den som vill ha dem kan välja ett sådant hus. För egen del känns de inte så nödvändiga. Sökarbilden har jag inget som helst behov av att ha på LCD - jag gillar att ha den i just sökaren. Vinklingsbart okular har jag däremot stor användning av, men det kan fixas genom en vinkelsökare. Film och ljud ligger inte alls för mig.
Istället uppskattar jag den stora CMOSen i min kamera som ger mig mycket brusfria bilder och just det faktum att min kamera är medlem i Canons systemfamilj - med otaliga tillbehör at ta till...

Men detta är ju mina preferenser och som sagt: det vore trevligt om kamerafamiljen utökades med dessa möjligheter, så att hugade spekulanter kan välja dem...

mvh Janne

KGS skrev:
Ja, när man kan se sökarbilden i LCD-skärmen som bör vara vrid och vinklingsbar t ex. När man kan komplettera bilden med ljudanteckningar. När man får ett vinklingsbart okular. När man kan programmera exponeringar i intervall. När IS är inbyggt i huset. När de blir ljudlösa, dvs ingen rasslande o skymmande spegel i vägen. Sen gör det väl inget om man bygger in möjligheten att filma, det kan inte kosta nåt extra.
Intervalltagning och ljudanteckningar tror jag nog finns på flera av yrkesmodellerna.

Loj skrev:
Istället uppskattar jag den stora CMOSen i min kamera som ger mig mycket brusfria bilder och just det faktum att min kamera är medlem i Canons systemfamilj - med otaliga tillbehör at ta till...

en stor CMOS utesluter inget av ovan nämnda... räkna med att så småningom så kommer allt detta på DSLR o mycket mer som vi inte ens tänkt på idag.

Jag är t ex övertygad om att man kan utveckla, de av många sedda över axeln, programlägena så att vem som helst verkligen kan ta ett alldeles utsökt o korrekt exponerat porträtt t ex, med oskärpa o allt som "ska" vara där. Olika former av intelligent igenkänning av objekt så kamerans automatik gör det bästa möjliga i olika situationer. Givetvis kommer ingen att erkänna att han/hon använt ett motivprogram, men det gör detsamma...

DSLR kameror idag är som bilen på 1910 talet, hästkärror med motor... vänta bara till det kommer ABS, AC o Xenonlysen också...

KGS skrev:
DSLR kameror idag är som bilen på 1910 talet, hästkärror med motor... vänta bara till det kommer ABS, AC o Xenonlysen också...

Jag ser fram emot det! Gillar att gotta mig åt ny teknik även om jag inte alltid köper den...

mvh Janne

KGS skrev:
Jag är t ex övertygad om att man kan utveckla, de av många sedda över axeln, programlägena så att vem som helst verkligen kan ta ett alldeles utsökt o korrekt exponerat porträtt t ex, med oskärpa o allt som "ska" vara där. Olika former av intelligent igenkänning av objekt så kamerans automatik gör det bästa möjliga i olika situationer. Givetvis kommer ingen att erkänna att han/hon använt ett motivprogram, men det gör detsamma...

Jag har inget emot programlägen om dom kan göra saker bättre än vad jag kan göra manuellt.

När dom gör det så kommer jag att ta emot dem med öppna armar, eller utveckla mig själv så att jag överglänser dem...

Larsa

jimh skrev:
Men du ville ju inte ha en digital spegelreflex?

Njae, om spegeln inte sitter i vägen för LCD´n o dessutom rör sej tyst så har jag ingen spegelnoja precis *s*. Jag tror man kan lösa det mycket enklare än med speglar i framtiden. Och bättre. Med DSLR menar jag systemkameror, digitala... vad kallar vi dem när vi tar bort spegeln?

Ett alternativ vore ju att vidareutveckla Olympus ide med prisma. Min E-10 kan använda den vinklingsbara LCD displayen som sökare, samtidigt som jag har en klart duglig optiskt sökare på den.

Ingen spegel att fälla upp då den använder prisma. Dock stjäl detta prisma lite ljus, så motsvarande ISO tal är 80/160/320.

Mig veterligen är detta den enda dSLR som kan använda LCD'n som extra sökare.

Jo jag har funderat på E-10:ans variant som dock måste bli bättre för att ersätta spegeln, den är dock klart bättre än dom evf:sökarna som funnits hittils.

Jag tycker att det är dags för något nytt på den här fronten, spegelreflexen har ju onekligen nackdelar vad det gäller vibrationer samt ljudnivå.

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar