Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första objektivet - Skippa normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gustav Lindh skrev:
Tackar för info!!!
18-50 har ju sån HSM, inbyggd AF-motor, vad är fördelen med det kontra den inbyggda i en d300? (för det finns väl inbyggt i D300an)

Autofokusmotor finns inbyggd i D300 men det är ingen motsvarande HSM, den är långsammare och låter mer och används för objektiv utan egen motor. /FW
 
Ludix skrev:

Jag tycker det värkar lite vågat att inte ha nån zoomoptik som första optik, blir lite att man kanske inte får känna av vilken brännvid man hälst kör på.

Tycker detta resonemang är sunt, om man efter en tid märker att man mest ligger på 30 och inte så ofta på 50 så kanske ett bra första fasta objektiv är just ett 30.
 
frwe skrev:
Autofokusmotor finns inbyggd i D300 men det är ingen motsvarande HSM, den är långsammare och låter mer och används för objektiv utan egen motor. /FW

Okey mao blir HSM tystare.

Jag tog en normalzoom som första objektiv ändå, men suktar redan efter ett 70-200 2,8 VR :)s
 
GARANTI!

Nu hittar jag inte den exakta texten. Men just själva kamerahuset har du enbart garanti på om det är köpt i Europa. Objektiv däremot har du world wide garanti på. Kommer inte ihåg hur det fungerar med blixtar och sådant. Men kom ihåg att du inte har garanti i Europa om ett USA-köpt hus går sönder. Då får du skicka tillbaka till staterna. Sen när moms och tull är betalt är inte D300 så mycket billigare i staterna.

F ö tror jag absolut inte att 50-150 räcker som telezoom för windsurfing och trav där du förmodligen står en bit ifrån. Kör på 70-200 VR med teleconverter. Det är vad jag kommer införskaffa inom kort! 70-200 VR får du för 14k med frakt, tull och moms från B&H.

MVH Niclas
 
Re: GARANTI!

Rockoholic skrev:
Men kom ihåg att du inte har garanti i Europa om ett USA-köpt hus går sönder. Då får du skicka tillbaka till staterna.
Ja, och det blir ju irriterande att behöva betala tull och moms två gånger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.