Annons

Första kamera för nybörjare (mest kamera för pengarna)

Produkter
(logga in för att koppla)

littman

Medlem
Vet att det kan bli tjatigt med sådana här trådar, men jag är ännu en nybörjare utan någon att rådfråga. Jag ska resa snart och tänkte införskaffa en kamera, samt smått börja lära mig lite enkla tricks för att kunna fota bra bilder för privat bruk. Det jag undrar är förstås vilken kamera jag ska välja. Prisklass, se nedan.

Jag kommer att fota allt från människor till gator och landskap. Video ej viktigt. Tanken är inte att bli fotoproffs, men jag kommer att lägga ner lite tid för att lära mig grunderna till att börja med. Jag har funderat på spegellösa kameror med tanke på portabiliteten, men om ni anser att "vanliga" systemkameror ger mer bildkvalitet för pengarna i min situation så kan jag tänka mig det också. Pris allt från 2000 och upp till ca 7000 om ni anser att det är värt det och att det kommer att göra skillnad utifrån mina behov och kunskapsnivå (amatör). Är rädd att göra bort mig genom att köpa en mycket dyrare kamera än vad jag egentligen kommer att få nytta av.

Tacksam för förslag!
 
DigitalRev TV hade ett program nyligen där de köpte begagnade systemkameror för sådär 1000kr.

För din budgets nedre gräns kan du få riktigt bra grejjer om du kan tänka dig att backa några generationer och köra begagnat. Handgreppen är samma oavsett om du har en ny eller gammal kamera, så inget du lär dig på en är "bortkastat" på en annan.

För den övre kan du få en fin nytillverkad spegellös (eller DSLR om du nu hellre går den vägen) med ett dugligt objektiv.

Du har ett rätt stort spann, och verkar vilja göra lite allt möjligt med kameran. Har du några mer önskemål eller kriterier? Då blir det kanske lättare att hitta rätt i djungeln.