ANNONS
Annons

Första köp av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120624

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har planer på att köpa en Nikon D50.
Min fråga är bara vad jag ska köpa för objektiv.
Jag vill ha ett lagom dyrt, bra allaround-objektiv till att börja med. Har ni något att rekommendera?

Jag skulle även vilja ha en länk till eller en beskrivning på vad man ska leta efter när man söker objektiv, vad siffrorna betyder osv.

Jag tänkte handla på Dustin home.

Tack på förhand
Alexander

Ett mycket bra startobjektiv är 50/1.8. Ljusstarkt och skarp. Och billigt!

Låter som om du har tänkt att köpa D50:n utan kit-objektiv. Kan vara en bra idé, jag har hört att kit-objektivet inte ska vara någon höjdare.

Själv handlar jag oftast på Cyberphoto.se (eller Scandinavianphoto.se), men det är ju en smaksak. Har bara fått för mig att Dustin är dyrare, men jag kanske har fel. Det är dock aldrig fel att jämföra priser.

Här är en bra intro i foto (vad siffror står för etc) här på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/

Besvära dig med att leta lite i forumen.
Ämnet är uppe varje dag.

Fast optik är inget jag rekommenderar till ngn som inte vet vad man vill ha.

Tack för svaren!

En sak är säkert, jag ska läsa igenom den där guiden (tack Olof) innan jag bestämmer mig :)

Erik:
Jag kollade igenom nikonobjektivforumet lite, några andra delar av forumet jag borde läsa?

olofkl skrev:
Själv handlar jag oftast på Cyberphoto.se (eller Scandinavianphoto.se), men det är ju en smaksak. Har bara fått för mig att Dustin är dyrare, men jag kanske har fel. Det är dock aldrig fel att jämföra priser.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/

Min egen uppfattning säger att du verkligen har fått fel för dig vad gäller Dustin (syfter på www.dustinhome.se). Köpte precis D50 + kit + 1GB minne + UV-filter och betala cirka 1000:- mindre än vad jag skulle ha fått göra hos Cyberphoto eller Scandinavianphota.

Dustin home är verkligen bra, billiga och snabba med leveransen. Dessutom bjuder de på frakten om man handlar för över 500:-. Är totalnöjd med dem!

1) Många tycks vara väldigt nöjda med 18-70/3,5-4,5. Mikael Risedal här på fotosidan som är mycket kunnig har testat och lovordat det objektivet även i jämförelse med Nikons proffsvariant 17-55/2,8.

2) Annars om man vill ha mycket ljusstyrka, Sigma 18-50/2,8. Många bra omdömen.

3) Vill man ha större zoomomfång, Sigma 18-125/3,5-5,6.

Alla gluggar innebär kompromisser. 1) Är det vanligaste alternativet till en vettig glugg. Lagom omfång att räcka som enda objektiv. 2) lite mindre zoomomfång men mer ljusstyrka för aningen bättre möjligheter med suddiga bakgrunder och foto i dåligt ljus. 3) För lite mer zoomomfång.

18-55 varianten är säkerligen mycket prisvärd men en glugg som många snabbt växer ur.
MVH, Niclas Vestman.

PS "fasta brännvidder gillar jag själv då de ofast ger aningen bättre skärpa mm, men fungerar sällan som enda objektiv, och det blir lite mer meck med objektivbyten, sensorrengöring samt ibland missade bilder".

Vissa serier av den gluggen var riktigt bra , speciellt på 35mm tillsammans med film, tyvärr ojämn.
Nackdelar, roterar hela frontstycket vid focusering, samt att denna zoom är sensorns fiende nr 1 vad det gäller damm, veritabel cyckelpump med dragfunktionen, vilket blåser Luft/damm mot sensorn vid zoomning.
Gammalmodig zoom som passar bäst till filmbaserade kameror.
Mvh Mikael

Jag köpte det objektivet innan du hann svara. Får se hur det är, det finns ju alltid öppet köp.

Annars kanske jag sparar det och lär mig en läxa :/

Är mycket nöjd med Nikons kit-zoom!

Jag skulle absolut köpt "kit-zoomen" (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 mm/3.5-4.5G IF-ED) - ett bra objektiv med bra zoomomfång till sjysst pris.

alexer skrev:
Jag köpte det objektivet innan du hann svara. Får se hur det är, det finns ju alltid öppet köp.

Annars kanske jag sparar det och lär mig en läxa :/

Jag tycker först och främst du skall se resultatet, ett av dessa jag hade var optiskt mycket bra. "cyckelpumpskonstruktionen "är doch mindre bra med tanke på damm.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar