ANNONS
Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Något som jag tycker underlättar en hel del när det gäller
att komma underfund med hur man hanterar alla funktioner
och inställningar är att inställningarna visas under "Properties"
i det första översiktsfönstret i ZoomBrowser EX. Histogram
och fokuspunkter går ju att kika på när man kommit hem
och man kan fundera över varför vissa bilder blev bra och
varför annat inte blev som man tänkt.

Jag har ägnat några dagar åt de olika ljusmätningsmetoderna
som finns och tagit många bilder med samma inställning men där
ljuset varierat så mycket som möjligt. (Kostar ju gratis att ta
massor av bilder som rena övningar) Ljusmätningen på min
kompaktkamera hade lite egna hyss för sig och att plötsligt ha
tre olika varianter med olika egenskaper gör det lite virrigt nu
i början.

Som tidigare nämnts så är ju fokusering ett alldeles eget kapitel
som kräver lite övning och manualläsande. Lite knepigt att skilja på
skakningsoskärpa, rörelseoskärpa (från motivet) och val av fokuspunkter.
Om man då kan plocka fram massa information från när bilden togs
så finns det ju lite stöd för att hitta orsaken till oskärpan eller
att exponeringen blev tokig.


Jag är hur som helst helnöjd med kameran och nu återstår "bara"
att lära sig resten om den och att sedan hitta motiv, komponera bilder
och vänta på rätt ljus.

Hoppas sommaren blir extra lång i år!
 
Jag tyckte också att det blev dålig skärpa när jag tagit de första bilderna med den,när jag jämförde med min minolta 7hi.Men när jag började använda AV läget och ställa in bländaren själv,och sen också ställa in fokuspunkten själv,blev bilderna mycket bättre än dom någonsin blivit med minoltan.
 
Ett tips att tänka på (när ni använder blixt)

Ett litet tips när ni använder blixt:

Blixtexponering är annorlunda. Här har ni två länkar som beskriver hur blixten fungerar. Photonoteslänken betraktar jag som "standardverket" för att beskriva E-TTL/E-TTLII:)

http://photonotes.org/articles/eos-flash/
http://eosseries.ifrance.com/eosseries/en/flashwork/flashwork_intro.html

I korthet så rekommenderar jag M-läget när ni ska använda blixt. Välj den slutartid som ni vill ha och den bländare som ger det skärpedjup som ni vill ha och låt sedan E-TTLII ta hand om resten.

Bekymra dig inte om exponeringsmätaren som visar hur omgivningen/bakgrunden exponeras; dvs, den del av motivet som inte lyses upp av blixten. Detta är ingeting konstigt eftersom du väljer blixt eftersom det är för mörkt för att fotografera utan blixt. (Ok, det finns undantag såsom utfyllnadsblixt:)

Så om du kör i manuellt läge så kan bakgrunden bli underexponerad, vilket är naturligt eftersom blixten trots allt inte räcker till för att lysa upp allting. Är du bara tillräckligt nära så lyser blixten upp allting och då är det E-TTLII som bestämmer styrkan på blixten och exponeringen.

När det gäller blixtfotografering så kan du se P-läget som en form av manuell exponering fast kameran väljer en slutare som ger väldigt kort skärpedjup. Om du väljer M-läget så kan du själv bestämma hur du vill ha det.

Av och Tv fungerar lite annorlunda. Där väljer kameran en exponering som passar bakgrunden och blixten blir utfyllnadsblixt. Jag är själv väldigt dålig på att använda dessa lägen med blixt och har ingen direkt koll på hur de fungerar:)

Men som sagt, kolla upp länkarna, de är bra.

--jalle
 
mazeson skrev:
Använd RAW-filen och gör svartvitkonverteringen i Photoshop istället för bättre resultat, via Channel mixer - Klicka för "mononcrome" och blanda sedan med RBG-kanalerna (helst upp till 100% totalt), så får du svartvita bilder med mycket mer stuns i.
Vet inte exakt vad du menar m Channel mixer, jag kör m svensk version av Photshop 7. Jag brukar dra ner mättnaden först i bilden så den blir svartvitt o sedan göra ett extra lager som jag blandar m mjukt ljus mellan lagrerna. Kanske är nåt sånt du menar men jag kallar det nåt annat.
 
Re: Ett tips att tänka på (när ni använder blixt)

JalleS skrev:
Av och Tv fungerar lite annorlunda. Där väljer kameran en exponering som passar bakgrunden och blixten blir utfyllnadsblixt. Jag är själv väldigt dålig på att använda dessa lägen med blixt och har ingen direkt koll på hur de fungerar:)

För lite festbilder prövade jag Tv-läget på 1/4s, vilket gav rätt trevliga bilder med både hyfsat skarp blixbelyst förgrund och hyfsat ljus (och gulglödande) omgivning. Tror jag hade blixten nedkompenserad med -1 också, men är inte säker på hur det inverkar. Blixtautomatiken verkade hursomhelst klara det hela bra.
Den verkade köra bländaren vidöppen, vilket kanske inte är idealt med kitobjektivet. Nästa gång får jag pröva att blända ner lite och se om det blir ännu bättre (eller så har jag hunnit köpa ett skarpare objektiv till nästa fest).

Det är helt klart mycket mer att tänka på än med en kompaktkamera. Själv är jag mest van vid en 26 år gammal systemkamera, där det inte fanns så många inställningar att klanta sig med.
 
Omvärdering

Som jag förstått efter alla inlägg här i forumet och mycket bra mail-hjälp från Jalle så får jag väl helt enkelt inse att jag måste bli mycket bättre på fototeknik för att få ut bra resultat från en Digital SLR.

Dock så måste jag nog tillstå att jag skulle önska att automatlägena skulle vara "snällare" och mer lika en enkel digitalkamera.

Tycker att man med hjälp av automat-läget på ett lätt sätt ska kunna ta fullt acceptabla bilder utan krav på efterbehandling och full koll på vilken bländare och slutartid kameran väljer att använda.
Även om det även här beror på lite dålig kunskap om kameran blir det ett stort steg att gå från en digital kompaktkamera till en dito SLR, när även automatlägen kräver bra förståelse hur kameran tänker.
När man sen lärt känna kameran ordentligt och vet var man hittar alla inställningarna kan man gå över i manuellt läge och utnyttja kamerans fulla kapacitet, och verkligen använda de möjligheter en digital SLR ger.

Men som sagt:
Jag får krypa till korset och konstatera att jag behöver lära mig kameran och kameratekniken bättre innan jag kritiserar kameran som enligt alla andra verkar fantastiskt bra.

Och det glädjer mig för då har jag i alla fall köpt en mycket bra kamera, som jag kan växa med.

Och jag har inte ens tittat på programvarorna till kameran. Det verkar ju finnas en hel bra grejer där med.

Återkommer med ett uppdaterat intryck när jag är redo :)

Tack för alla intressanta inlägg, och särskilt till dig Jalle som fick mig att inse att det antagligen inte var något fel på kameran utan på han som höll i den :)
 
Uttryck skrev:
Vet inte exakt vad du menar m Channel mixer, jag kör m svensk version av Photshop 7. Jag brukar dra ner mättnaden först i bilden så den blir svartvitt o sedan göra ett extra lager som jag blandar m mjukt ljus mellan lagrerna. Kanske är nåt sånt du menar men jag kallar det nåt annat.

Karin, på svenska heter det Blanda kanaler och du hittar den under Bild - Justeringar, eller som justerinslager (vilket jag tycker är absolut smidigast!).

Oavsett vad de säger om tidningen DigitalFoto så måste jag säga att jag tycker deras förklaring av hur man blandar kanaler var rätt bra i senaste numret som kom ut nyligen.

Om du drar ner mättnaden så känns bilderna extremt platta, men prova med att göra det på ett justerinslager och sen väljer du att blanda justerinslagret med färg, då får du lite mer stuns i det svartvita. Dock anser jag att blanda kanaler är klart överlägset (glöm inte kryssa i rutan Monokrom). Men det är lite trixigt innan man fått koll på reglagen. De säger att man ska totalt få 100 i värde när man blandat kanalerna, men jag brukar sällan göra det, jag brukar ligga på kring 110. :-D
 
Mats, låt dig inte nedslås alls av att du inte hunnit växa i kameran. Jag har själv problem med vissa delar som gör mig enbart frustrerad. Det finns en inlärningströskel och det är rätt kul att lära sig. Tack vare snälla killar som Jalle så blir det klart mycket roligare då man får trevliga och bra tips på vägen!
 
Jag tycker inte kameran känns plastig. Jag har en gammal EOS 10 att jämföra med och det är nästan så att 350D'n känns rekorderligare. Jag använder ofta mitt 100/2.8 Macro som är ett gediget objektiv på den, då är det bara skönt att huset är så lätt. Har inte hittat några svaga punkter på den (än).
 
Intressant och lärorik tråd. Tack vare fotosidan, forumet och framförallt denna tråd har jag nu beställt en EOS 350D. Hoppas nu kameran är lika bra som alla här säger...
 
Mitt första intryck, WOW... :D

Måste ha små händer eller nåt, den ligger perfekt. Jag var lite nervös eftersom det var min första dslr, men det hade jag inte behövt, den känns lättanvänd.
 
Har nu använt 350 i en dryg vecka och är nöjd. Har fortfarande inte vant mig med det nya mindre formatet (van 300D) , men det kommer väl. I värsta fall får jag väl skaffa batterigrepp.
Jag tycker klart det var värt att uppgradera från 300D till 350. Tycker den är betydligt snabbare än 300, inte bara i uppstart utan allt känns kvickare.

Enda negativa är att jag fått ett antal "skadade" bilder. typ att inte kameran lyckats skriva alla punkter till minneskortet.
 
Ni som vet, hur skiljer sig 350Ds grepp i känsla mot gamla analoga 300? Tycker greppet på min analoga 300 är i minsta laget.
 
Darren skrev:
Är du säker på att det inte är döda pixlar på sensorn det handlar om?

Jag hoppas att det bara var något skrivfel mot minnet. Det var olika punkter som var felaktiga på olika bilder, och de var större en en pixel.
Jag nu tagit ca 200 bilder, utan att se felet...kanske hade jag inte fått dit minneskortet ordentligt *optimistisk*.
 
Det kan ju ha varit fel på minneskortet. Jag har drabbats av liknande problem någon enstaka gång och då brukar jag formatera om minneskortet.

-jalle


EggEye skrev:
Jag hoppas att det bara var något skrivfel mot minnet. Det var olika punkter som var felaktiga på olika bilder, och de var större en en pixel.
Jag nu tagit ca 200 bilder, utan att se felet...kanske hade jag inte fått dit minneskortet ordentligt *optimistisk*.
 
FILM) (Caffe skrev:
Ni som vet, hur skiljer sig 350Ds grepp i känsla mot gamla analoga 300? Tycker greppet på min analoga 300 är i minsta laget.
Har inte testat 300 (analog) själv utan bara jämfört 350D med 300D och mellan dem var det stor skillnad. Gillade inte 300D, plastig känsla o klumpigt grepp tyckte jag.
 
Jag tycker greppet på 350D är mindre fast mer gediget än på den analoga 300:an. 350D ligger helt klart bättre i min hand än den analoga, och den känns mer massiv (mer som en kamera än en leksak). Framförallt tycker jag att kvaliteten på motivväljaren (eller vad den heter) är hundra gånger bättre på den digitala än den analoga.
 
Jag har kört både 300 och 300D innan 350.
Har inte någon 300 kvar, så jag kan inte förmedla någon exakt jämförelse, men som jag kommer ihåg så är 350 väldigt lik analoga 300 form & storleks mässigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.