Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Trycker man alla bilderna stup i ett utan att chimpa eller fokusera och bara springa runt en massa med kameran är det nog möjligt. Jag tycker det är slöseri att testa så dock.

Jag hade inte slut batteri efter kring 650 bilder, men bytte för att jag skulle ut och fotografera med stativ i mörkret och hade ingen lust att skruva loss kameran *om* batteriet skulle ta slut. Detta var den 31 mars. Har ännu inte bytt batteri i kameran sedan dess (vad blir det, 11 dagar?). Batteriindekatorn visar på halvladdat nu, men trots att jag lämnar kameran på i 15 minuter innan den går i vila, så verkar batteriet ändå inte slut ännu. Så nu testar jag hur många bilder jag hinner ta innan detta extrabatteri tar slut (har nu blivit ungefär samma mängd bilder som innan jag bytte batteri första gången, så det ska bli spännande att se!). Men det ser lovande ut inför långresa om man har nog med minneskort i alla fall.

850 bilder sedan så dog det första gången för mig.. Och då hade jag tittat och lekt mycket med displayen. Hann testa allt. Serietagning, spegeluppfällning blixt osv.. Har väl laddat det tre gånger nu sen jag köpte kameran ;) Och är över 1500 bilder...

Har inte provat "det vanliga" CF-kortet man fick gratis från Canon jämfört med kortet som jag köpte till (Sandisk Ultra II). Nu har jag inte skrivit RAW-filer så jag kan inte svara på om jag anser det vara något problem. Däremot så märkar jag aldrig skrivtider på kortet när jag fotar med mitt Ultra II, även när jag håller ner slutaren och tar en serie bilder (har väl blivit upp till 10 st på raken som mest, inte för att det tog stopp utan för att jag inte ansåg behöva mer). Att köpa Extrem III verkar i allafall extremt. :D

Däremot ska jag köpa mig en firewirekortläsare, för jag har inte USB2 på min dator, så det går lite långsamt att föra över bilder via PCMCIA-kortet, även om det är snabbare än vanliga USB.

Jag fotar raw-bilder hela tiden och det går fort. Jag har ett 4gb Ridata 80x. Tiden är inget man tänker på i något annat sammanhang än slutartid på den här kameran.
Jag har en fråga angående ljusinställningarna dock. På min cp4500 hade jag -0,7 stegs inställning som standard för att undvika ljusklipp.
På 350d trodde jag att det skulle vara ok med +-0 men jag tycker att överexponeringar blev mer regel än undantag (som med cp4500 fast inte alls lika mycket). Nu kör jag -0,3 som standard men kollar hela tiden på histogrammet så att det är ok.
Jag fotar med Av (slutarautomatik och fast bländare). Samt med matrix som regel och ibland med centervägt. Sällan medspotmätning.
Nån som vet något om detta?

Det vore intressant att höra hur skrivtiderna upplevs av någon som använder vanliga "långsamma" CF-kort. Ofrivilliga pauser eller inte?

Jag har använt microdrive och en gammal slö 256Mb kort på 20D, nog märks det att kameran får jobba länge med att lagra bilderna på korten när man kör serietagning, men eftersom bufferten är så stor så är det ytterst sällan något problem i praktiken.

350D har mindre buffert, men jag tror inte heller där att de är något problem annat än i sällsynta undantagsfall, särskilt då serietagningen är långsammare.

Nu pratar jag om JPG så klart, plåtar man i raw så blir det ju en annan sak, då är det mycket stor fördel att ha snabbare kort.

Senast ändrad:
What the..!!? Jag trodde att 350D skulle ta max 14 bilder i följd. MAX alltså. Men nu när jag pepprade ut genom fönstret (fick den idag!) tog den 17 i följd! Då tänkte jag att det kunde ha med den relativt långa exponeringstiden att göra (skymning) - att den "hinner" lagra undan medans man skjuter, så jag testade att skjuta med 1/4000 sekund. Resultat: underexponerade bilder (såklart), men ett EVIGT skjutande! Jag släppte avtryckaren nånstans mellan 25-30 bilder! Vad är detta?!!

Inget man blir ledsen av precis, men mysko är det. Jag har ett Elite Pro 1 gig...

Inget mysko, bara teknik.

Det får plats 14 bilder i bufferten, men samtidigt som du skjuter vidare så lagrar den ner till korten. Ett snabbt minneskort hinner lagra någon bild eller två per sekund. Så skjuter du i 3 BPS, så är det bara en av dem som hamnar i bufferten då.

Kontra så borde du hinna skjuta i 14 sekunder i 3 bps eller så innan det tar stopp beroende lite på storlek på bilderna som är avhängigt av motiv och komprimeringsgrad.

Ok, så det förklarar varför de underexponerade och troligen mindre innehållsrikare bilderna sparades undan snabbare och lät mig ta hur många bilder som helst i följd...

Jag trodde nämligen att det du beskrev skulle avgöra antalet bilder i följd, men UNDER 14 bilder, men att 14 skulle vara max av något annat tekniskt skäl. Så 14 är egentligen mer i stil med det medelsnittliga antalet seriebilder...

Hur som helst - Elite Pro 1 gig duger fint för detta, ni som (liksom jag) undrat!

Lite slumpmässiga tankar:
Har haft den ett par veckor nu och jag är mycket nöjd med själva kameran, med vertikalgreppet är greppet perfekt och hastigheten i kameran gör att övergången från analogt till digitalt inte känns särskilt drastisk.

Upplever dock att bildresultatet ofta har lite dassiga färger, men jag får nog lära mig att våga dra lite mer i bilden i efterbehandlingen.

Tror mig även få viss oskärpa med mitt Sigma EX 70-200 2.8, även med stativ och korta tider. Funderar på om det är reflektioner mellan sensorn och baklinsen som spökar? Skarpa kanter är oftast lite skimrande så att säga.

Detta är alltså min första dslr och precis som jag alltid trott tycker jag brännviddsförlängningen på 1.6x är fruktansvärt tragisk, jag hade lovat mig själv att vänta tills fullformatssensorerna blivit billigare, och jag känner fortfarande att kompromissen med mindre sensorer är den stora nackdelen på dslr för hobbyfotografer.

I övrigt en mycket prisvärd kamera!

350:ans återhämtning vid sportfoto

Den här snabba återhämtningen av 350:an är jag väldigt avundsjuk på.
Men om du skjuter RAW så blir det väl inte så många innan minnet är fullt?
Man kan väl ställa ner JPG till minsta storlek?
Eller ta bort det helt?

Jag fotar fotboll i RAW och akilleshälen i 300:an är just väntetiden efter varje serie och serien kan bara vara 4 bilder.
Måste kanske skynda på bytet. 350-huset är nu nere i 6400 kr i Tyskland. Hade tänkt vänta ett tag till men prisutvecklingskurvan verkar ha planat ut lite.

Sedan hoppas jag det blir ett rysshack på 350:an också så att det går att köra ISO3200 som på 300:an när ljusförhållandena är usla.
Bättre tvättbart brus än otvättbar rörelseoskärpa.

Re: 350:ans återhämtning vid sportfoto

Christer1 skrev:
Sedan hoppas jag det blir ett rysshack på 350:an också så att det går att köra ISO3200 som på 300:an när ljusförhållandena är usla.
Bättre tvättbart brus än otvättbar rörelseoskärpa.

– Har stött på detta förut, men jag har aldrig förstått det riktigt, du kan ju fortfarande ta med vilken slutarhastighet du vill, så istället för att rysshacka till 3200 borde du kunna underexponera ett steg med ett steg snabbare slutartid som du ville. Och sen lätta upp i photoshop. Skulle man verkligen få mindre brus med ISO3200?! För mig tycks det vara samma sak. Men jag är ingen expert…

Nä precis, det blir inte lika många RAW-bilder i sträck... När jag skjuter på datorskärmen här framför mig blev det 4-5 bilder i sträck och 2-3 sekunders återhämtning innan jag kunde ta fler. Har Elite Pro 1G.

Beställt 350 etc

Nu har jag beställt min 350 D tillsammans med ett Tamron 28-75/2.8 och ett 1 gig scandisk ultra extreme III. Leverans i nästa vecka pga av inkommande helg (hade gärna fått den innan så att man kunde utnyttja hela helgen åt kameran).

Re: 350:ans återhämtning vid sportfoto

Christer1 skrev:

..Måste kanske skynda på bytet. 350-huset är nu nere i 6400 kr i Tyskland. Hade tänkt vänta ett tag till men prisutvecklingskurvan verkar ha planat ut lite.

Inflikar bara en fråga;
Var är 350´n nere i 6400? =)

Det finns en på Tradera för 5000:- med optik om man köper den direkt det är en Svensk säljare man kan hämta kameran om man inte vill ha den levererad på posten.
/Leo

Tysk pricerunnertjänst, (http://geizhals.at/eu/a139446.html) billigaste 350D, endast hus ligger på 670€ + frakt. Dock så kan man konstatera att många av dessa återförsäljare har många dåliga omdömmen. Är det värt att spara de extra slantarna? Vidare så ska man inte lita på att lagerstatusen stämmer överens med verkligheten. Jag mailade själv runt till ett tiotal av dessa återförsäljare för att kolla om de hade huset inne. 9 av 10 hade ej det i lager och osäker leveranstid. Eftersom man nästan alltid måste betala i förskott från tyska företag valde jag att snåla mindre och köpa huset från www.mediacheckpoint.de som jag tidigare beställt av. Där har man möjligheten att betala Cash on Delivery, till UPS när varan levereras. Känns bättre, blev dock något dyrare

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar