Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså, hur jäkla snea snokar har ni egentligen??? När jag sätter mitt vänsteröga till sökaren så hamnar min näsa vid sidan om displayen, typ strax över ISO-knappen ungefär. :-D
 
Re: Då närmar sig julafton med stormsteg

Håkan Erlandsson skrev:
Lade beställningen idag. Tyvärr lär jag väl inte få se den förrän på tisdag. :(

Grattis!! Du kommer att få en underbar kamera.
Det blir väl en låååång helg för dig nu kan jag tro.. men den som väntar på nåt gott....
 
är helt ny här men

ta mig tusan om inte det här var den bästa tråden jag någonsin läst på ett forum. mycket underhållande... går definitivt ner till scandinavian photo o köper mej en 350 imorrn! och där med basta! =)
 
Hmm, lite liten

Jag har väntat länge på att få känna och klämma på 350D och när jag såg att vi hade fått in kameran där jag jobbar tog jag ut den på test direkt. Det var precis såsom jag trodde....

...jag äger idag en D70 och jag tycker helt klart att canon har gjort 350 för liten. Jag har ganska stora händer och jag kan rekomendera alla med stora händer att hålla i den först innan den inhandlas. Min lillfinger fick inte ens plats i greppet och fingrarna klämdes fast mellan objektiv och grepp på ett obehagligt sätt. Förutom det var/är det en suverän kamera. Går inte att säga nåt negativt om den precis som det brukar vara med canon och nikons kameror.

Dessutom kan man ju diskutera vikten. Jag tycker inte att den håller den vikt en systemkamera bör göra, men smaken är som baken.

Inte ont om innehållet men storleken... :) ...

Mvh /Frodo
 
Varför skall lillfingret få plats i greppet fattar jag inte?!? Det har du ju inunder huset…

Själv är jag jättenöjd att äntligen digitala systemkameror är (nästan) nere i den storlek och vikt som kameror hade förr (Pentax). Varför släpa omkring på extra dödvikt helt i onödan?
 
Re: Hmm, lite liten

Foto Fredrik skrev:
...Min lillfinger fick inte ens plats i greppet och fingrarna klämdes fast mellan objektiv och grepp på ett obehagligt sätt.

Jag upplevde det exakt likadant det där med att fingrarna "klämdes" fast mellan objektiv och grepp.
 
Nu börjar jag undra om 350D finns i flera storlekar :eek:)

Jag har hyfsat stora händer, men jag får nästan in tre lillfingrar (men jag har bara kunnat prova med 2 :eek:) längst ner mellan objektivet och greppet. Men som någon annan skrev, jag har alltid lillfingern under kameran.

350D ligger kanon i mina händer och jag är stormförtjust i min nya kamrat!
 
Hehehe... jag tror fortfarande att det är en vanesak. Dvs har man hållit i stora tunga grejer så känns 350D som en liten plutt. När jag första gången tog tag i kameran så var det naturligt att hålla kamerans grep med långfinger och ringfinger medan lillfingret ger support under kameran och pekfingret redo vid avtryckaren eller hjulet. Tummen vilar fint bakom, redo att trycka på någon av knapparna eller bara ge stöd åt kameran. En bekant kom och hälsade på förra helgen och provhöll kameran och han hade ett helt annat grepp runt kameran, lite tjockare fingrar än mig också, och kände sig väldigt obekväm. Jag tror och hoppas att han tillslut bestämde sig för en kamera (det stod och vägde mellan Nikon D70 och Canon 350D, men jag tror jag övertygade honom om att en 20D skulle nog passa honom, även om den var dyrare).
 
Ett grattis till Håkan, som kommer att få hem en alldeles underbar kamera.

Sedan skulle jag bara vilja hålla med Petra. Min näsa hamnar inte heller på displayen, utan snarare vid ISO eller SET knappen.
 
Besviken på Canon350 !!

Hejsan

Jag har precis köpt en Canon 350D.
Jag har tagit en hel del foton och testat olika inställningar.

Jag är jättenöjd med formen funktionerna och allt förutom det viktigaste av allt. BILDKVALITEN

Jag testade på skoj skull att ta några kort med min gamla digitalkamera Olympus C750 (En relativt enkel kompakt digitalkamera) och tog så lika bilder som möjligt med de båda.

Jag ställde in valet P (Program) på båda och tog en inomhusbild med blixt och en utomhusbild och jämförde de båda.

Jag har tagit många fler bilder och jämfört de båda och tyvärr konstaterat samma sak på alla bilder.

Jag får ingen SKÄRPA på Canon-kameran.

Varför ??

Finns ju inget i specifikationer eller recensioner som talar för att Olympus-kameran ska vara bättre på något alls.

Har jag något fel på min kamera eller vad är problemet?

Är inte någon erfaren fotograf men tycker mig dock kunna avgöra att bilderna inte blir så bra som förväntat. (Jämfört med Olympus-kameran)

Snälla. Hjälp mig i mina bryderier.

Jag mailar mer än gärna exempel på detta så jag kan få en åsikt om vad det beror på.

Mvh Matte (En besviken Canon 350D-ägare)
 
Dels så är det ju så att 350d inte skärper upp sina bilder i kameran. Det gör säkerligen den andra. Så kör lite unsharp mask så blir det nog bättre.

Sen så beror det ju på objektivet också.

Själv så tycker jag att min 350d tar bland dom skarpaste bilderna jag någonsin tagit.
 
Bildbehandling

Detta är min första digitala SLR, så jag har inte full koll på allt kanske, men är det så att man måste köra bildbehandling på ALLA bilder man tar med en digital SLR-kamera för att de ska bli jämförbara med en kompakt digitalkamera ??



Objektivet jag använt är det man får med när man köper ett kit (Dvs 18-55 mm)
 
Som sagt, det kan bero på inställningen av skärpa i kameran. dSLR:er ger ofta något lägre skärpa än kompaktkameror eftersom det är lättare att lägga till extra skärpa i efterbehandling men det går inte ta bort skärpa i efterbehandlingen.

Men prova att ändra parameterinställningen i din kamera. Ställ upp skärpa till +2 och pröva också med att öka inställningen på kontrast.

En 350D ger lugnt ett bättre resultat än en "normal" digitalkompakt, men den kräver lite mer arbete.

Det vi betalar lite extra för är ökad kontroll och större möjligheter att påverka slutresultatet, men det går att ställa in kameran så att du inte behöver göra särskilt mycket efterarbete och ändå få ett strålande resultat.

Sedan kan det ju vara så att du har fått ett måndagsexmplar, men jag tror inte det. I mitt fall tog det 2 veckor innan jag fick till min 300D som jag ville, men när jag väl hade lärt mig så har jag aldrig ångrat att jag gick över till dSLR.

--jalle
 
JalleS skrev:
I mitt fall tog det 2 veckor innan jag fick till min 300D som jag ville
--jalle

Har Du lust att dela med Dig av info kring vilka parametrar Du har ändrat jämfört med grundinställningen?

Det finns en hel del att mickla med i de där rackarna :)
 
Jag trodde i min enfald att man med automatinställningarna på en DSLR åtminstone skulle få jämnbördiga resultat med en enkel digitalkamera UTAN bildbehandling.

Och sen är det väl så att om jag gör egna inställningar för skärpa, färgmättnad och så vidare så gäller väl bara dessa för den så kallade "kreativa zonen" ? (Det vill säga de manuella valen och inte automatvalen där man kan välja landskap, porträtt och så vidare)

Det är ju bra om man kan ställa in det så det blir bättre med de manuella alternativen, men då blir ju det automatiska alternaiven helt värdelösa om det ger så dåliga bilder som jag får.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.