Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag varit ute och fotat lite.
Tänkte på er som ville ha exempel på rörliga bilder, har lagt upp en porträttbild i mitt galleri som är taget uppe på en holme på västkusten där det blåser ordentligt. Kan kanske vara lite till hjälp iaf.
 
Jag förstår inte riktigt det där med att kameran skulle vara framtung med ett stort objektiv. Jag har visserligen inte fotat så mycket med någon annan systemkamera än min manuella gamla Nikon FM2 som är ganksa tung. Men jag håller ju ofta kameran i objektivet med vänster hand medan högerhanden snarare sköter kontroller och avtryckare. (Inte för att det skulle finnas så många kontroller på FM2-an...)

Detta gäller ju särskilt om ett tungt objektiv sitter på.

Vore intressant att höra om fler håller kameran som jag och hur de tycker om 350d och tyngre objektiv innan jag byter ut fm2-an mot en 350d.

/matti
 
körde min 350 med 70-200 is och konverter igår.. funkar super...

inga problem med att "hålla" rätt
 
Om det nu är så att man bara beställer huset, innebär detta att man inte får med laddare, batteri, minne etc? Måste fråga nämligen!
 
Så länge du inte köper från en super-ultra-billig-just-nu-firma-som-lurar-dig-i-usa så är det rätt lugnt. ;)

Det enda som skiljer de två olika paketen åt är kit-objektivet på 18-55. Minne brukar aldrig ingå om inte butiken har gjort något eget försäljningspaket.
 
CyberPet skrev:
Kan glädja er att nu har mitt batteri äntligen börjat visa lite mattning. Nu står den på halvfull (bara kring 550 bilder tagna totalt sedan första laddningen). :D

Är detta med visning på eller av? 350D:s batteri verkar ju vara otroligt bra jämfört med 300D.
 
Peter, jag ställde upp visningen från 2 sekunder till 4 sekunder också, för jag tyckte man aldrig hann kika på bilden efter man tagit den med 2 sekunder. Nu hinner jag se den och kan såklart också kika och bläddra emellan flera bilder tack vare supertipset om att flytta visningsknappen till SET-knappen. HUR användbart som helst!
 
Har nyss varit och inhandlat en 350D, jobbigt att man måste ladda batteriet 10 timmar innan man kan använda kameran. :|

Vill pilla nu! :)
 
miiiickee skrev:
Har nyss varit och inhandlat en 350D, jobbigt att man måste ladda batteriet 10 timmar innan man kan använda kameran. :|

Vill pilla nu! :)


Det måste man inte alls det. Det är Li-ion batterier. Kamerahandlarn vet inte vad han pratar om. Ladda tills det är grönt - that's it. Ca 90 minuter.
 
Omnicolor skrev:
Det måste man inte alls det. Det är Li-ion batterier. Kamerahandlarn vet inte vad han pratar om. Ladda tills det är grönt - that's it. Ca 90 minuter.

WOOHOO! Det är juh grönt nämligen. Nu skall det fotas. :) Tackar för infon...
 
Ingen som tycker 350d är för liten? det tyckte iaf jag när jag testade den i butik idag.. Fick inte riktigt in något bra grepp på den, sen använder jag vänster öga för att kolla i sökaren och då blev det tight mellan avtryckarhanden och höger sida av ansiktet.
 
Daniel VR6 skrev:
Ingen som tycker 350d är för liten? det tyckte iaf jag när jag testade den i butik idag.. Fick inte riktigt in något bra grepp på den, sen använder jag vänster öga för att kolla i sökaren och då blev det tight mellan avtryckarhanden och höger sida av ansiktet.

Usch! varför säger du så? Jag använder vänster öga till sökaren och går å längtar till 25april då jag ska köpa mig en 350D.
 
Jag har inte direkt jättestora händer, men när jag provade den kände jag att jag skulle velat ha lite mera plats för händerna. Det varade inte länge dock. Jag vande mig snabbt och nu känns greppet hur bra som helst. Inte heller några problem när jag skall titta i sökaren.
 
Glöm inte heller att om du skulle fortsätta tycka att den känns lite liten, så kan du alltid köpa batterigreppet till efteråt.
 
Ja, då har även jag varit och kännt på 350:n och den sitter som gjuten i min hand. Den är ju helt underbar!! Tusan vad jag måste vänta. Får gå den långa vägen och spara! Det tar nog ett tag, men under tiden så kommer jag att hålla ögonen på denna tråd. Jag har ju redan fått en del trevliga inställningstips och fler lär säkert dyka upp.
 
Jag hade en 10D förut och den låg hemma i stort sett jämt.
Nu när jag skaffat mig 350D så tar jag faktiskt med den ibland tack vare storleken.
Så kompromissa lite med greppet och riskera att ett eller ett par extra kort kan bli tagna för att kameran finns med.

/Lennart
 
CyberPet skrev:
Jag använder vänster öga OCH har glasögon. Inga problem alls. Jag tror det är en vanesak.

Ja naturligtvis så är det en vanesak.. Man vänjer ju sig vid allt. Men man vill ju alltid att första intrycket ska ge den där "vill-ha-dig-känslan".
 
Jag tycker inte att det skiljer mycket mellan olika kameror på den fronten faktiskt. Jag är vänsterögd, har glasögon och ganska stora händer och jag tycker att det går supersmidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.