ANNONS
Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
CyberPet skrev:
Men som sagt, det är min personliga åsikt. Jag tycker i alla fall att jag vunnit högsta vinsten på lotteriet med min fina, lilla, 350D.

Håller med fullständigt, det är ett himla lyft med min nya kamera. Jag gillar den skarpt. Den är så lagom på alla sätt. Lagomt stor (för mig och för att släpa på), lagomt avancerad (men ändå nåt att växa i för mig).

oddball skrev:
Mitt nästa mål är ett EF-S 60mm f/2,8 Macro som även Ulrika och Karin har införskaffat. Ni måste berätta sen vad ni tycker om den.

Absolut :)
Jag har inte fått hem mitt ännu, det var lite längre lev.tid på det än kameran, så jag väääääntar med spänning.

Lovar att delge känslan här sen.

Mvh Ulrica

Uttryck skrev:
Håller med fullständigt, det är ett himla lyft med min nya kamera. Jag gillar den skarpt. Den är så lagom på alla sätt. Lagomt stor (för mig och för att släpa på), lagomt avancerad (men ändå nåt att växa i för mig).

Jag håller också med både Karin och Petra.
Jag är helnöjd, lite förälskad nästan ;)

Efter Canons 60mm macro så blir det nog Tamrons 28-75 2,8. Sedan ett riktigt vidvinkel objektiv tex Canons 10-20mm. Hmmm...börja spara.

oddball skrev:
Godmorgon alla glada fotografer. Sitter här på jobbet och lullar. Jag tänkte byta ut mitt kitobjektiv till ett annat. Vilken är bäst, Tamron 28-75 2,8 eller sigma 18-50 2,8 EX DC?

Båda är mycket bra men Sigmans område gillar jag nog bättre, om man måste välja.

Japp, det blir en normalare och upp till (motsvarande) 120mm, ett perfekt porträttobjektiv på en 1.5x eller 1.6x sensorkamera.

sagan skrev:
Enkelt, de skulle bli alldeles för tunga om de var gjorda i metall, iaf om de skulle ha så tjock metall att de skulle vara slagtåliga.

De små handdatorerna är ofta i metall dock, de dyrare varianterna.
Det finns bara två metaller som kan användas som ex. chassi för stora serier, aluminium eller magnesium. Vid tillverkning är det pressgjutning som gäller.
Nackdelen med båda metallerna är att de måste ytbehandlas. Det är inte helt gratis. (men nästan...) Värre är att aluminium sliter ut verktygen (formarna) ganska fort, och de kan kosta miljoner att byta, pengar som fördelas på kamerornas pris, oftast några kronor per detalj.
Magnesium sliter knappt verktyg mer än plast och kan i princip alltid användas istället för plast. Materialkostnaden är någon eller ett fåtal kronor per detalj och totalt är merkostnaden försumbar från köparens perspektiv, men tyvärr inte från tillverkarens...
Fler faktorer spelar in vid materialval, ex. segmentering av produkter (350D vs. 20D).

Nån som fattar hur rabbatthäftet fungerar? Har grunnat på att köpa 420 blixten i snart ett år nu och när man ändå har rabbat så kanske man lika gärna ska passa på. Men är det bara att ta med det till fotoaffären eller är det en massa strul med att man ske få pengarna från canon på nåt sätt?

Aton_ skrev:
Varför franska Pixmania?? Kameran är ju riktigt billig i Sverige! Pix pris som jag kollade just nu är 8.429:- för kamera + objektiv. Fotokungen tar 8.490:-, Cyberphoto 8.795:- och min lokala Expertbutik tar 8.995:- för samma produkt.
Ja, det kan man ju fråga sig. (Bara råd som gavs tidigare.)
Eftersom jag bor i UK är engelska Pixmania ett alternativ - men helst inte med franska instruktioner. Då kan jag acceptera att betala ett par pix till hos någon annan som har instruktionsböcker med färre verbformer.
Är du f.ö. säker på att engelska Pixmania skickar med fransk instruktionsbok?! Jag skulle inte våga mig på en sådan vild manöver om jag var i engelska Pixmania! Engelsmännen är tålmodiga - men inte när det gäller utländska språk (ex. IKEAs svenska namn på prylar kan dom inte sluta att tjata om...) - och att försöka kasta åt dom franska instruktioner, det låter som kravaller och upplopp i mina öron! ;)
/Gitte

Jag valde Tamronobjektivet före Sigma, mest för att Sigma inte har så jättebra rykte och man kan ha riktigt otur med bygget. Jag gillar objektivet skarpt och köper man till ett mindre vidvinkel så täcker man upp den biten, om man är lagd åt det hållet (jag fotar sällan med full vidvinkel).

När det gäller rabattkupongen ska man klippa och klistra och skriva ut och kopiera och greja, sen får man vänta i evigheter på att få pengarna. Tror det nästan går snabbare att få det där "gratis" CF-kortet som de skrev om på kartongen till kameran.

Jag är väl lite enögd, men jag tycker Tamronobjektivet tar fina bilder. Detta är en bild direkt ur kameran tagen i 400 ISO (neddragen med lite Oskarp Mask pålagd efteråt) på min mamma. Jag har inga snygga fotomodeller att tillgå, så det får bli mamma, maken och katterna som får fungera som modeller.

http://www.bazazz.com/pics/test350d/IMG_0386.jpg

Härligt, med våren i sikte ;)

Själv är jag så förälskad i min kamera, men dock så förbenat irriterad att jag inte kan lära mig den och hitta alla effekter på en gång *S*

Jag är urusel på det här med slutartider, bländare och annat matnyttigt och nu bör man ju kunna lite mer om fotografiets teknik för att kunna ta fina bilder, och det kan INTE jag... men jag ska lära mig..

Ni kan väl tycka liiiite synd om mig, jag känner mig urkass just nu.

Ulrica, börja med P-läget... sen kan du leka lite med bländaren och se vad som händer, hur det påverkar skärpedjupet osv. Små, små pyttesteg räcker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar