Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulrica! Kolla vad kameran tar för slutartider, bländare etc för varje bild med programläget och utgå från dessa värden sen då du kör m manuellt läge. T ex öka bländarvärdet (lägre siffra) för mer skärpedjup etc.

Jag har testat bländarautomatik AV läget redan (fast jag är total nybörjare) och det är inte så svårt. Fick lite problem m vitbalansen men den kan man ju också ställa in vilket jag glömt.

För övrigt så testade jag med inbyggd blixt resp extern Speedlite 420EX igår kväll. Med externa blixten riktad mot ett rel nära motiv blev skillnaden inte så stor jfr m inbyggda blixten faktiskt. Men möjligheten att köra m indirekt blixt (t ex rikta den i taket) gjorde däremot enorm skillnad.
 
Jag tycker det är rätt kul att inte kunna allt just nu. Att få upptäcka och lära sig under tiden man utforskar kameran och fotografins ädla konst.
 
Ja, och vilken fantastisk upplösning den har! Jag har framför mig en annons från Bergstöms Foto i Malmö och där står att Canon EOS 350 D har en upplösning på 8 miljoner megapixlar.
Otroooligt! ;-)
 
Programläget tycker jag man skall undvika om man vill utveckla sitt fotokunnande. Med P-läge blir man lätt omedveten om vad kameran gör för val och hur det påverkar bildresultatet. Då lär man sig ingenting. Tidsautomatik med förvald bländare (Av heter det väl på Canon) är mycket bättre. Fungerar i princip lika enkelt(automatiskt) som P-läget men eftersom man måste välja bländare själv blir man snabbt medveten om hur olika bländare påverkar bilden vid olika brännvidder.
 
Hej!

Håller med om det. Så satt jag och min förkylning och labbade på den nya 350d:n i går.

Låt kameran välja slutartid men själv ställa bländare tyckte jag gav väldigt bra förståelse. Säskilt som om man tar mot samma motiv med olika bländare och ser tiden förändras.

//TH
 
Aton_ skrev:
Tidsautomatik med förvald bländare (Av heter det väl på Canon) är mycket bättre. Fungerar i princip lika enkelt(automatiskt) som P-läget men eftersom man måste välja bländare själv blir man snabbt medveten om hur olika bländare påverkar bilden vid olika brännvidder.
Det kanske var tidsautomatik jag menade då.
 
Alltså, batteriet tar ju aldrig slut!!

Tycker jag tar bilder och bilder och bilder och batteriet säger sig inte ens vara halvfult än, står fortfarande på fulladdat (har tagit kring 450 bilder än så länge på detta första batteri).

Nåja, jag klagar inte... verkar ju vara helt okej om man ska vara ute och fota en hel dag och slippa tänka på att man måste ladda batteriet stup i kvarten.

Nöjd? Jag... jooo!!! :D
 
SLUTA NU!
Jag har ju inte råd med en 350D förrens om tre månader, det sticker i fingrarna efter längtan och allt man läser om kameran är bara bra.

Förstår ni inte hur jag har det?

*andas in, andas ut, ta ett piller*
 
Jorå det tar slut.. Fast det tar ett bra tag. Jag och ett par polare satt och lekte med våra nya kameror i solen igår.. Hann ta 850 bilder och bläddra och titta på alla massa gånger innan det tog slut. Och då fanns det trots att 730 bilder va kvar i minneskortet plats kvar på minneskortet ;) 2gb kommer räcka för långa fotoutflykter...

CyberPet skrev:
Alltså, batteriet tar ju aldrig slut!!

Tycker jag tar bilder och bilder och bilder och batteriet säger sig inte ens vara halvfult än, står fortfarande på fulladdat (har tagit kring 450 bilder än så länge på detta första batteri).

Nåja, jag klagar inte... verkar ju vara helt okej om man ska vara ute och fota en hel dag och slippa tänka på att man måste ladda batteriet stup i kvarten.

Nöjd? Jag... jooo!!! :D
 
Hehehe... låter lovande. Jag har "bara" ett 1 GB (plus ett 512 MB och 256 MB) SanDisk Ultra II, men jag köper nog på mig ett till kort också innan sommaren. Jag hag glömt att stänga av kameran några gånger också förresten... den går i viloläge efter 15 minuter (som jag ställt in) och det verkar inte ha påverkat batterimängden mycket heller.

Ska nog se hur länge jag kan dra ut på detta... riktigt kul är det!

Caffe... trösta dig med att du har allt det roliga framför dig att glädja dig åt. Snart kommer vi bara gnälla över att vi behöver nyare, dyrare och bättre objektiv... det är inte lika kul som att njuta av känslan av en ny kamera och upptäcka små underligheter.

(upptäckte förresten en skum sak idag... autofokusen fick fnatt och for omkring som värsta yra hönan. Ibland så stannade den också, sa att den låst fokus, fast den inte alls gjort det – fick stänga av och sätta på igen och det funkade normalt igen).
 
Skummt värre.. Tur att det löste sig när du starta om i alla fall. Så har aldrig mitt objektiv betett sig.. Men du har kitobjektivet eller?
 
Nä, det var Tamronobjektivet jag hade på just då. Vet inte om jag överansträngde den stackarn, men det jag försökte fokusera på hade milt sagt knappt några kontraster alls. Så allt funkar som det ska nu i alla fall.
 
Dags för ett nytt tips:)

Eftersom kameran (min 20D) startar så snabbt från "sleepläget" så slår jag aldrig av den utan låter den "slockna" av sig själv. Jag har satt "auto-off" till en minut och aktiverar kameran genom att trycka på avtryckaren.

Jag tycker att det är ett smidigt sätt att hantera kameran.

--jalle

CyberPet skrev:
Jag hag glömt att stänga av kameran några gånger också förresten... den går i viloläge efter 15 minuter (som jag ställt in) och det verkar inte ha påverkat batterimängden mycket heller.
 
Okej, då var oron för batteriförbrukningen som bortblåst då. Men är en minut inte lite väl kort, eller? Jag får nog prova mig fram till lagom tid för "sömn" och se vad som passar mig bäst. För visst sjutton är det bra om man kan spara lite batteri genom att kameran somnar lite emellanåt, speciellt om man håller på och traskar omkring för att hitta något fint ställe att fota.
 
finns det inga bilder med rörliga motiv tagna med 350 tillgängligt på internet? någon som vet?
 
FILM) (Caffe skrev:
SLUTA NU!
Jag har ju inte råd med en 350D förrens om tre månader, det sticker i fingrarna efter längtan och allt man läser om kameran är bara bra.

Förstår ni inte hur jag har det?

*andas in, andas ut, ta ett piller*

You'll never walk alone!
Det finns fler stackare. Min väntetid är däremot obestämd, så jag känner mig ännu ynkligare... :(
 
Kan glädja er att nu har mitt batteri äntligen börjat visa lite mattning. Nu står den på halvfull (bara kring 550 bilder tagna totalt sedan första laddningen). :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.