Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur tänker ni som tittar i sökaren med vänster öga??? Är det inte väldigt "obekvämt"? Varför gör ni det?
 
Så här skriver Jesper Ekvall i tråden jag länkade till:

Man tar väl sitt finger och täcker över en punkt lite längre bort och sedan blundar man med respektive öga.. Det ögat där det flyttar sig minst på är ditt dominanta öga (eller nåt) och det är det som är bekvämast att använda.. Typ så minns jag det
 
För oss med vänsterdominant öga känns det helt avigt att använda höger öga.. Så enkelt är det. Så man använder det som är bekvämas. Lite som vänsterhänta människor.
 
Tack för tipset!
OK, när jag blundar med höger öga är fingret helt stilla. Med vänster öga flyttade sig fingret lååångt åt vänster! Alltså är mitt högra öga dominant. Perfekt, då kan jag fortsätta fota med högerblick och kika på omgivningen med vänster öga under tiden. Förövrigt vill jag påpeka att jag är helt åt det kreativa/oordnade hållet så mina ögon är nog inte kopplade som de borde:) (apropå höger/vänster hjärnhalva i den andra tråden...)
 
Aton_ skrev:
Hur tänker ni som tittar i sökaren med vänster öga??? Är det inte väldigt "obekvämt"? Varför gör ni det?

Hur man tänker? Är man vänsterögd, dvs ögat är dominant över höger öga så använder man det dominanta ögat. Det är väl inget man tänker på direkt?? Det är samma som om du är vänsterhänt, du tänker inte på att du plockar upp pennan med din vänsterhand istället för höger (eller om du är högerhänt och plockar upp pennan med höger hand).

Förstår inte hur du tänker med din fråga. Är man dominant på ett öga använder man det, oavsett liksom. På samma sätt som man använder en viss hand om man är höger- eller vänsterhänt.
 
Aton_ skrev:
Hur märker man vilket öga som är starkast?

Håll upp ett finger framför något vertikalt (ett träd eller vad du vill) med båda ögonen öppna. När fingret täcker trädet enligt båda dina ögon. Blunda med ett öga och sedan byt till det andra. Flyttar sig inte trädet från positionen du valt med båda ögonen öppna så är det ögat som är dominant. Man märker det rätt klart vilket öga som är dominant när trädet flyttar sig flera meter (beroende på hur långt ifrån du står) när du ser med det icke dominanta ögat.
 
JalleS skrev:
Vid första blicken så såg jag inte att du hade kameran på objektivet:)

Vad är det för objektiv? 80-200/2.8 IS?

--jalle

300, 2,8 IS

Jag blev väldigt förvånad över hur liten och smidig 350:n är. Har heller aldrig sett 300D live.
Här har Canon lite att sträva efter, storleksmässigt, när det gäller andra modeller.

Ska prova den på lite tranfotografering i morgon tillsammans med 500 4/IS och 1,4 tc. Ska bli väldigt spännande att se vad sensorn kan prestera.
Efter det lär jag inte se mycket mer av den eftersom den tillhör andra hälften av familjen.

Jerry
 
Hur är det med sökarbilden storlek? Möjligt att det kommenterats men jag orkar inte leta genom allt...
Jag tycker 10D är precis på gränsen till OK. Enligt pbase.com är ju bilden klart mindre.
Vad säger man om det?
Jag funderar på en 350D som rese/andrahus.
 
Jerry Gladh skrev:
Första intrycket. Den är söt!

Jerry
Ha ha ha! Det ser verkligen lite lustigt ut måste jag säga.

Är säkert nåt superduper objektiv men jag skulle nog hellre sätta ett Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM på 350Dn istället...
 
objektiv: ja, visst marker man skillnad.
Jag korde med ett kitobjektiv (28-90, f4,5 5-6)
till min canon under ganska lang tid, och nar jag bytte till
sigma 18-55 f 2,8 markte jag en enorm skillnad, fantastisk bildkvalite och skarpa.
sa jag skulle hellre lagga lite extra pa objektiv, som sa manga tidigare har papekat.
 
Om man har svårt med att använda vänster öga så håll kameran upp och ner, då blir det rätt för ögat och ser lite tricksigt ut! Alltid imponerar det på någon innan man blir inspärrad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.