Smaken är som baken... tycker inte alls plasten känns "plastig", utan kameran känns solid och stadig i handen. Jag kommer ihåg debatten när Coolpix 995 kom och det var ett himla liv om att halva kameran var av plast. Uj, uj. Trots det är det en av de mest långlivade kamerorna (om man kan kalla 3 år långlivat inom digitalmarknaden idag) och min funkar lika bra som den gjorde när den kom ut.
Plast och plast... de flesta av er har en dator, säkert många också en bärbar dator. De är ofta av plast. De är byggda för att klara lite små smällar och stötar, eftersom de är bärbara. Så varför är inte alla bärbara datorer gjorda av metall? Mmm.... kan man ju undra kanske, men kan det vara så att tekniken att framställa olika plastmaterial har kommit lite längre än för säg 20 år sedan?
Metall blir dessutom lättare buckligt, medan plast antingen spricker eller så studsar de och tar ingen större skada. Har i alla fall själv tappat en bärbar "plastdator" i golvet två gånger utan en skråma.
Jag anser det finns många fördelar med plast, speciellt för mig som är hobbyfotograf och inte har detta som ett jobb, en lättare kamera gör att jag kan ta med mig kameran överallt... annars förtar det ju lite vitsen med att ha en kamera om man upptäcker en bra bild och kameran ligger hemma för att den är för tung att kånka på. Sen köper väl proffsen inte en 350D heller, möjligen som backupkamera, men inte som vardagskamera, då deras kameror verkligen får utsättas både för väder och vind, förutom snabba ryck och lite ovarsam hantering.
Men som sagt, det är min personliga åsikt. Jag tycker i alla fall att jag vunnit högsta vinsten på lotteriet med min fina, lilla, 350D.