ANNONS
Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det har nämnts tidigare, men 350D är på väg ut i butik och ska finnas ute imorrn.

mazeson skrev:

Pixmania började leverera igår
Zebra på fredag
Dustin, Cyberphoto o Scandinavia i april
JME Data i slutet av mars

Cyberphoto har en uppgift på sidan men uppger på gjord beställningen att den kommer in för lev: 17 mars

//Håkan

Här kommer en mini-mini-recension, var inne strax innan kl. 18 på Scandinavian Photo i Mölndal och klämde på deras demo-ex de fick in tidigare idag. Det blev väl en 10 minuters klämmande.
Kan börja med att säga den är liten precis som utlovat, men den kändes gedigen och känslan i plasten var helt annorlunda mot 300D. Vikt kontra storlek kändes väldigt bra.
Det var även en fin känsla i mode-ratten och power-spaken. Greppet var helt ok, men kanske i minsta laget om man har händer över medelstorlek. Lillfingret får vila under huset.
Upplevde slutarljudet som betydligt tystare än kompisens 20D som å andra sidan lät betydligt mer än hans gamla 10D vid en direktjämförelse.
Fick prova kameran med ett EF-S 10-22 objektiv och tyngdpunkten hamnar väl lite längre fram än på 20D men absolut inte så att den kändes fånigt framtung. Men kameran blir nog väldigt smutt med ett 50/1.8 påmonterat. Samma objektiv på en 10D med batterigrepp ser ju lite lustigt ut... ;-)

Mycket mer hann jag inte med, nu är det bara att vänta på att de får in exemplar till försäljning också, så att jag kan få mitt sedan 3 veckor bokade exemplar. Tyvärr hade de inget besked på när de kunde börja leverera 350D utan kit-objektivet, men de hade fått in med kit-objektivet till deras butik i Bankeryd. Det verkar som om Canon levererar 350D-kartonger med objektiv och andra kartonger med bara 350D. Och jag som trodde det bara var en prispolitisk fråga om man köpte till 18-55:an och att den levererades separat i egen kartong...

Mvh,
Mikael

;) Va det ett demo som dom kommer ha där eller var det en kamera som ska ut till en kund? Är det värt besväret att åka till mölndal? Är ju så nyfiken.

Jag var och köpte en 350D på Scandinavian i Bankeryd med kit-lins (+17-85). De hade, om jag förstod saken rätt, ett tiotal kvar. Jag var också lite skeptisk till greppet på förhand (194 cm lång och fingrar i proportion till det) men med lillfingret under var det inget problem för mig heller. Med kit-lisen kändes den inte mycket mer besvärande att bära omkring på än en större kompaktkamera (typ G6 eller Pro 1) men balansen funkar även när vänsterhanden bär det mesta av vikten med 17 - 85. (Med reservation för att jag laddar batterierna nu och inte testat fota mer än några bilder i butiken än...) Upplever jag kameran som liten med större objektiv köper jag till ett batterigrepp.

Trevligt förresten med den väldigt "klara" mattskivan i sökaren, vilket uppväger den mindre storleken jämfört med den i 20D.

/Anders

Jag vet vart det finns en!

Om det är någon som är sugen på en EOS 350D så finns det en på Rosen Foto i Huskvarna, jag vet inte om det är en demo eller om den är för försäljning det får ni ringa om själva (enrio har telefonnummret).

sjohan skrev:
;) Va det ett demo som dom kommer ha där eller var det en kamera som ska ut till en kund? Är det värt besväret att åka till mölndal? Är ju så nyfiken.

Säljaren jag pratade med sa att det var deras demo-ex så den skulle inte ut till någon kund. De var tydligen lite förvånade när den kom idag, de hade inte väntat sig att den skulle komma redan idag, grundat på tidigare erfarenheter de haft av Canon.

Mvh,
Mikael

Anders74 skrev:
Jag var och köpte en 350D på Scandinavian i Bankeryd med kit-lins (+17-85). De hade, om jag förstod saken rätt, ett tiotal kvar. Jag var också lite skeptisk till greppet på förhand (194 cm lång och fingrar i proportion till det) men med lillfingret under var det inget problem för mig heller. Med kit-lisen kändes den inte mycket mer besvärande att bära omkring på än en större kompaktkamera (typ G6 eller Pro 1) men balansen funkar även när vänsterhanden bär det mesta av vikten med 17 - 85. (Med reservation för att jag laddar batterierna nu och inte testat fota mer än några bilder i butiken än...) Upplever jag kameran som liten med större objektiv köper jag till ett batterigrepp.

Trevligt förresten med den väldigt "klara" mattskivan i sökaren, vilket uppväger den mindre storleken jämfört med den i 20D.

/Anders

Gick det att köpa 350D med 17-85 som ett kit??? Eller köpte du kameran med 18-55 + 17-85?
Vill veta eftersom jag helst viljat köpa 350D med 17-85 som ett kit, men det verkar vara Canon som bestämmer vilka kit som skall säljas... 20D säljs ju i kit med 17-85.

Mvh,
Mikael

Jag köpte kameran med 18 - 55, vilket jag gjort även om de haft 350D utan kit-objektiv i lager, eftersom det är så lätt och smidigt tillsammans med den kameran. En solig dag på långpromenad när man mest använder vidvinkel kan kvalitetskillnaden uppvägas av viktskillnaden. (Vill jag skaffa ett rejälare hus om något år är det nog dessutom lättare att sälja kameran med än utan objektiv.) Jag räknar med att behålla 17 - 85 även efter byte av hus så kostnaden känns lättare att bära då. (Just nu försöker jag övertyga mig själv om att det inte var vanvettigt att lägga ut så mycket på en kamera med diverse tillbehör...)

Tyvärr har jag inte hittat något kit med 350D och 17 - 85 än, kanske är det något Canon lanserar när konkurrensen börjar hårdna före nästa modell, men köper man många prylar bör man förstås resonera lite kring priset...

m v h
Anders

Anders74 skrev:
(Just nu försöker jag övertyga mig själv om att det inte var vanvettigt att lägga ut så mycket på en kamera med diverse tillbehör...)

Äh, det är sånt man måste förtränga vet du... :) Ska snart shoppa loss jag också. Det blir kuuul m en ny kamera.

Uttryck skrev:
Äh, det är sånt man måste förtränga vet du... :) Ska snart shoppa loss jag också. Det blir kuuul m en ny kamera.

Jag är på god väg att lyckas med lite matematik. Innan slutarmekanismen är slut är jag nere på några tioöringar per bild ;)

Laser skrev:
Säljaren jag pratade med sa att det var deras demo-ex så den skulle inte ut till någon kund. De var tydligen lite förvånade när den kom idag, de hade inte väntat sig att den skulle komma redan idag, grundat på tidigare erfarenheter de haft av Canon.

Mvh,
Mikael

Då vet jag vad jag ska göra på lunchen idag ;) Hoppas att det inte är mycket folk där för det tar 20 min dit från jobbet ;)

s60761 skrev:

Ser bra ut. Det enda som jag ställer mig lite frågande till är "sökaren" (x0.8) och dess storlek och ljusstyrka. Kan man komponera bilden fullt ut, se skärpedjup osv?

Sökaren verkar vara lika stor som på Nikon D70?!

Jag har förvisso inte större erfarenhet av DSLR än en lånad 20D för lite tester, men upplever inte sökaren i 350D som sämre, bara lite mindre. Den mattare mattskivan i 20D tyckte jag gjorde fokuseringen något besvärligare i vissa situationer, så enda svagheten med 350D i den jämförelsen är nog när man vill se små strukturer, speciellt i svagt ljus. Att t ex se om en 6 punkters text är skarp i 17 mm läget (testar med 17 – 85 nu) är ju förstås inte lätt när man knappt ser texten, så där antar jag att en större sökare är bättre.

Skärpedjupet i centrum går ganska bra att bedöma i hyggligt ljus, men med liten bländare ser man inte mycket av hörnen i bilden i nedbländat läge. (Det kanske är som det brukar vara?)

/Anders

Undrar angående buffern...

hur känns buffern på 350D gemfört med 300D, Tänkte mest då när plåtar i raw...

Får man fortfarande vänta i evigheter innan den töms?

Re: Undrar angående buffern...

T_M skrev:
hur känns buffern på 350D gemfört med 300D, Tänkte mest då när plåtar i raw...

Får man fortfarande vänta i evigheter innan den töms?

Kolla gärna på följande länk där Rob Galbraith testar CF-kort på ett gäng olika kameror, dock inte 350D än.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Men nya 20D med Digic II-processorn är ca 4 gånger snabbare på att skriva till kortet än 10D och 300D med gamla Digic-processorn och skillnaden mellan 300D och 350D borde bli ungefär den samma. Den stora skillnaden i skrivhastighet kan man tacka Digic II-processorn för. Den sitter ju i nya 350D också.

Mvh,
Mikael

Ok, har kommer lite intryck:
Jag var på Fotokungen tidigare idag och köpte 350d. Fick reda på att den fanns där via detta trevliga forum :)
Dom verkade förvånade att de hade fått så många kameror, när andra får vänta till april. När jag ringde och ville lägga undan en till eftermiddagen, så sa dom att det absolut inte behövdes. Go figure. Undar hur många dom fick in?
Nåväl. Det första jag gjorde i affären var att jämföra med 300d och 20d. Båda dom kändes betydligt bättre i handen.(jag har små händer BTW) 350d är inte lika bekväm.Å andra sidan tyckte jag 20d var för tung (Slå mig inte, jag är nybörjare) Nåväl, man vänjer sig. Och det där med att det blir märken efter naglarna är ingen big deal. Materialet är sådant att du bara stryker över med tummen så försvinner alla märken.
Iallafall, det blev en 350d. Jag har inte råd med 20d, och tog jag 300d skulle jag ångra mig. (jag känner mig själv)
Annars fanns den där i svart, med batterigrepp och USM-objektiv för 7390:-. Hoppla.

I övrigt kändes 350d väldigt bra. Tyngre än jag trodde, och solitt intryck. Mindre plastig än 300d. Bra balanserad med kitobjektivet. Imponerande.

Under dagen har jag fotat en hel del, men tyvärr hade ju solen hunnit försvinna så det har bara blivit inomhusbilder än så länge. Autofokusen är en dröm jämfört med min gamla A80. Helt otroligt.
Sen att kunna ställa in ISO1600 och bara köra på utan blixt är ju underbart, speciellt som bilderna inte är så brusiga.

Blixten är ett kapitel för sig. Den är helt otroligt bra. Inga röda ögon och rent magiskt bra avvägd för exponeringarna. Underbart.

Knappar och menyer funkar intuitivt. Jag har meckat med det mesta hittills, och har ännu inte behövt titta i manualen.

LCD'n är helt ok, inget att klaga på. Ser mycket bra ut.

Har testat att tanka över bilder direkt från kameran via min gamla dataöverföringssladd till A80'n. Det fungerade bra. Jämförde med den medföljande sladden för att se om den var speciellt gjord för usb2.0, men det gick exakt lika snabbt som med den andra sladden.
(Har ingen kortläsare ännu, ska skaffa sandisks extremeIII-läsare)

Dumt: Varför syns inte ISO i sökaren eller LCD'n utan bara i menyn?
Dumt:...eh..försöker komma på något annat...återkommer....

Bra: Typ allt annat. Ser fram emot att testa i dagsljus.

Några testbilder än så länge, på min galna dotter:
http://hem.bredband.net/content/canon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar