Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
I vilket fall som helst, jag skulle varmt rekommendera (och har gjort/kommer göra) 350D till vilken nybörjare som helst, den ger otroligt mycket för pengarna.
 
Bravo, Kim! Precis vad jag tycker!
Och visst är 20D bättre än 350D, och sedan är det upp till var och en och bedöma om det är värt mellanskillnaden.
Det är precis likadant mellan 20D o 1DmkII...


tror vi hade samma diskussion mellan 10D o 300D för ganska så länge sedan...
så vi ska nog ha samma diskussion om 400D o 40D också... :)


h/mats
 
Hm..jag vill sälja min 10D och byta ut den mot en 350D som andrahus, men det verkar vara kört..inte en "jävel" som vill köpa en 10D som gått 26 000 exponeringar.
 
Jag vill oxå tillägga att jag tycker att till skillnad mot 300D, så är 350D ett helt okej kamerahus.
 
Okej, jag slänger helt misslyckade bilder, åh andra sidan lägger jag till redigerade bilder, så det borde ungefär gå jämnt ut :D

26 000 exponeringar är givetvis ingen exakt siffra, men den torde stämma ganska bra.
 
Tja, jag slapp bryet att sälja min 300d med 18000 exponeringar.

Men jag väntar med att investera i mellanskiktskamerahus till nästa omgång.
350D har det jag behöver nu, och det räcker långt vare sig man är nybörjare eller ej.

Säger det inte något då, Kim, om att utvecklingen har sin gång, dvs en 10D som var en utomordentlig kamera för 2 år sedan nu känns omodern (eller utsliten..)?

Min första dyra kamera, en Nikon F2 hade jag i åtta år...


h/mats
 
sagan skrev:
Rätt usel summering tycker jag, de som är ser till bildkvalitét och funktionalitet i första hand väljer givetvis 20D framför 350D.

Läs summeringen igen. Även om sista meningen var lite motsägelsefull så står det faktiskt på slutet:

"...will get 350 XT as the next best thing after 20D."
 
Men om nåt år då, vilken kamera står sig bäst då tror ni? 20D eller 350D? I båda fallen:
"jag har kvar denna även om det kommit nya bättre modeller"
eller
"jag säljer denna för att byta till nåt bättre".

Jag får för mig att 20D kommer ha ett högre andrahandsvärde faktiskt, kanske beroende på att den är "lite rejälare" i huset b la. Är ju högre inköpspris också.

Nä, jag tror att det kommer bli storleken o känslan som får avgöra i mitt fall (+ plånboken då). Sen vilken det blir vet jag förstås inte förrän jag fått prova 350D o jfr m 20D.
 
Jag har precis köpt en 20D och är mycket nöjd, jag tycker formatet på den är alldeles utmärkt, mindre hade inte gått, dvs. tror jag 350D kommer bli lite väl liten (i alla fall för mig). Jag tror man ska känna på båda innan man väljer, och fundera över sitt köp, bättre att köpa en 350D och bättre optik..

/m
 
Räkna aldrig på andrahandsvärdet på sådana här prylar i en utvecklingsfas. Räkna på vad prylen är värd för dig nu istället.

Räkna annars med en avskrivningstid på två år. Datorhårdvara har en avskrivningstid på tre år.

10D, som är två år gammal, har inget högt andrahandsvärde, och det lär inte bli bättre.
300D likadant. Den lär gå att få för runt 4' begagnad, eller mindre, om en ny kostar 6'...
Det gör alltså ett beg.pris på runt 50% av nypriset för 1,5 år sedan.
Det lär bli likadant för 350D, kanske över två år istället för 1,5 beroende på om modellen har barnsjukdomar och när efterföljaren kommer. Modellcykeln för prosumermodellerna (10D, 20D, 300D, 350D) har legat runt 18 månader. Den är längre för proffsmodellerna.

Men, men, ett sätt att minimera förlusten är att köpa 350D, den modell man får mest "bang for the bucks" för, utan tvekan. Dessutom det som man inte investerar i kamerahus kan man ju lägga på objektiv, som är en investering som är säkrare och har längre avskrivningstid.

Men man lever bara nu, och kanske inte sen... :)

h/mats
 
Jag tror också man får "mest" för pengarna med ett 350D hus.

MEN vilket också är det stora men-et för mig är att jag är lite tveksam till detta m lite kraftigare objektiv (tyngre/längre) på denna. Feldimmensionerat tror jag det kommer att kännas som. Och det kan också vara ett argument för att köpa en 20D istället även om 350D räcker gott o väl till mig i dagsläget eg.

Men jag inser ju att om jag går på 20Dn som kommer det kalaset att kosta lika mkt som mitt växthus! (kanske inte säger er nåt men det är inget vanligt växthus)
 
Efter att ha haft en kompakt kamera (ganska i alla fall) ett långt tag nu så tror jag inte storleken kan bli ett problem. Möjligt att den har lite mer kompakt känsla än systemkamera känsla.

Viktigast för mig var att jag nu fick en 350D + 17-85IS för samma pengar som en 20D med 18-55 kit objektiv.
Ett beg tele och ett beg makro objektiv och sommaren är räddad :)
 
Jag har kombinationen 300D + 17-85, och även den kombinationen är framtung, och det är den säkert med med 20D.

350D med batterigrepp kan nog balansera bättre än både 300D o 20D utan batteritag.

Så ska du få en balanserad kamera med ett tele på, så får du nog räkna med att införskaffa ett batterigrepp också. S är min plan i alla fall. Har redan beställt ett BG-E3...



Ditt växthus lär du inte tycka är lika snabbt förålrat som denna teknologi om några år!


h/mats
 
Senast ändrad:
lite mer kompakt känsla än systemkamerakänsla.

[/B]



Vad är systemkamerakänsla? Att det är tungt, eller att det är kompetent?
Se storleken hos 350D som en feature. Tillsammans med ett batterigrepp så är det ju en mycket flexibel lösning!

Du kommer att bli kanon(!)-nöjd med 350D o 17-85, det lovar jag.

h/mats
 
bla bla för liten i förhållande till objektivet.

hur är det om ni trycker på ett 400 mm på era 20D? är inte det samma sak? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.