ANNONS
Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Omnicolor skrev:
En snubbe som testade 350d lyckades knäppa över 3700 bilder innan batteriet la av. Han höll dock inne avtryckaren mest, och stängde nog inte av och på så som man ska göra när man testar... men ändå.....
Jag syftade på normal fotografering, klart man får helt andra siffror om man plåtar konstant tills batteriet tar slut.

Uttryck skrev:
Jaha, men killar vad ska välja nu då? ;-)

Blir bara mer förvirrad av alla argument. Eg skulle jag nog vilja ha en 20D men känns om att den nästan är en fööör proffsig kamera mot det jag själv kan prestera som fotograf just nu. Eller är det fel att tänka så?

Tror du att de nackdelar som Kim räknade upp jämfört med 20d kommer att göra att du tar sämre bilder? I så fall, fundera på en 20d.
Jag är tillräckligt mycket amatör för att tro att 350d kommer räcka mer än nog för mig. Visst, lite fler suddiga bilder i svagt ljus är en risk, men jag tror inte skillnaden är så jättestor där.

Omnicolor skrev:
..// Visst, lite fler suddiga bilder i svagt ljus är en risk, men jag tror inte skillnaden är så jättestor där.
Störst skillnad märker man när man plåtar med mycket kort skärpedjup och då även i bra ljus.

20D fokuserar helt enkelt 3x mer exakt, använder man längre skärpedjup så kommer inte skillnaden synas dock.

Uttryck skrev:

Lyssna på Kim och köp en 20D! Du blir nöjd, men fattigare. Det är en utomordentlig kamera, helt klart. Den är bättre än 350D på de punkter som Kim räknar upp.
Den kostar 11000-14000 beroende på var man köper den.

Min 300D har kraschat och jag hade tänkt köpa en 20D, men så kom 350D (eller rättare sagt "kommer"). Eftersom jag är överygad om att denna marknad fortsätter att galoppera iväg vad gäller utveckling, och det kommer nya kameramodeller som kommer att vilja ha, så har jag tvekat.
jag tycker inte de features som saknas på 350D är något som jag inte kan klara mig utan. Däremot de förbättringar mellan 300D och 350D gör mig glad.
Jag tycker storleken är en feature, även om jag är man med 8 1/2 i handsknummer. Vi är alldeles för konservativa och inskränkta i hur vi tycker en kamera SKA se ut, bara för att de sett ut så de sista 30-40 åren.

Det är inte storleken det hänger på, det är vad du gör med apparaten, för att travestera något gammalt...

Omnicolor skrev:
En snubbe som testade 350d lyckades knäppa över 3700 bilder innan batteriet la av. Han höll dock inne avtryckaren mest, och stängde nog inte av och på så som man ska göra när man testar... men ändå.....
Verkar vara ett väldans slösande på slutaren för övrigt...en ny kostar ju trots allt runt 3000:-

sagan skrev:
Jag syftade på normal fotografering, klart man får helt andra siffror om man plåtar konstant tills batteriet tar slut.

Ja det är klart :)

Verkar vara ett väldans slösande på slutaren för övrigt...en ny kostar ju trots allt runt 3000:-

Håller med. Jag skulle inte gjort så själv. Tror iochförsig att han skriver nånstans att han räknar med att köra slut på slutaren innan garantin går ut.

Förresten, angående 20d/350d batteritid:

Yes, I shot for the better part of a day with two IS lenses (100-400 IS and 500mm f/4L IS) and was able to get around 1500 shots of actual shooting on the battery. This is at least as good as my 20D does so I am very pleased with that aspect of the camera’s performance.
Greg

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=12649149

Uttryck skrev:

Blir bara mer förvirrad av alla argument. Eg skulle jag nog vilja ha en 20D men känns om att den nästan är en fööör proffsig kamera mot det jag själv kan prestera som fotograf just nu. Eller är det fel att tänka så?

Men i o f s som man brukar säga även i andra sammanhang så har ju storleken också en viss betydelse... (fast i det här fallet kanske litenheten är det åtråvärda dock) ;-)
Du kanske borde testa dem själv innan du bestämmer dig, om du har möjlighet.
Det brukar ge sig då, vilken man vill ha :D

Omnicolor skrev:
Förresten, angående 20d/350d batteritid:
Aha, det lätt ju intressant, får se vad Phil kommer fram i sin test sen.

I vilket fall som helst så lär nog batteritiden vara tillräcklig för de flestas behov, ett extrabatteri kostar ju inte många slantar (pirat) :D

sagan skrev:
Du kanske borde testa dem själv innan du bestämmer dig, om du har möjlighet.
Det brukar ge sig då, vilken man vill ha :D

Jo, jag tänker göra det också men vill bara ha alla tekniska fakta, prestanda etc o argument klara för mig först så att jag sen kan låta "känslorna" och plånbocken göra det slutliga valet.

sagan skrev:

I vilket fall som helst så lär nog batteritiden vara tillräcklig för de flestas behov, ett extrabatteri kostar ju inte många slantar (pirat) :D

javisst! Jag är lite sugen på de här till min 350d:

http://www.sterlingtek.com/canbeqba80.html

1100 mAh istället för 720, för en struntsumma - 130kr.
Låter för bra för att vara sant. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

( 1500 (enl. Greg ovan) x ( 1100/720) = 2291. Många bilder på ett batteri. )

Det betyder att du bara behöver ladda batteriet 22 gånger innan slutaren lägger av.

Håller med. Jag skulle inte gjort så själv. Tror iochförsig att han skriver nånstans att han räknar med att köra slut på slutaren innan garantin går ut.
Canon brukar ju bara ge garanti på säg 50000 exponeringar eller 1(eller var det 2) år, vilket som än kommer först. Sliktage är ju alltid sliktage liksom.

"Those who have dough and feel 20D is worth the premium will get 20D, those who don't have dough and have enough natural equipment to get over the "girl" thing and are more concerned about image quality and functionality than about shutter sound will get 350 XT as the next best thing after 20D."

en ganska bra summering...

Rätt usel summering tycker jag, de som är ser till bildkvalitét och funktionalitet i första hand väljer givetvis 20D framför 350D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar