Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Först skippade de sökaren - nu försvinner displayen också! (QX10 och QX100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bra för att vara så kompakt. Tillsammans med sensor och mjukvara så presterar det bra enligt mig.

Edit: På analogtiden hade det däremot ansetts ganska uselt...

Cropmöjligheterna måste bli begränsade om man fotograferar med ett så "dåligt" objektiv. Om man använder upplösningen till att korrigera objektiv så finns det ingen anledning att spara JPG-filen i full upplösning, beroende på hur mycket man måste korrigera borde slutresultatet skalas ner.

/Karl
 
Så här ser skillnaden ut med RX100 på motsvarande 28 mm, med och utan distorsionskorrektion:
.
 

Bilagor

  • Sergelstorg.jpg
    Sergelstorg.jpg
    81.1 KB · Visningar: 184
  • Sergelstorg2.jpg
    Sergelstorg2.jpg
    80.6 KB · Visningar: 180
RX100 II är nog den kompaktkamera som ger bäst bildkvalitet just nu (om man inte räknar RX1 som kompakt förstås), och jag ser ingen anledning att QX100 skulle vara sämre.

Om du vill tro att Lumia ger bättre bilder får du förstås göra det, men jag håller det inte för särskilt sannolikt.
 
RX100 II är nog den kompaktkamera som ger bäst bildkvalitet just nu (om man inte räknar RX1 som kompakt förstås), och jag ser ingen anledning att QX100 skulle vara sämre.

Om du vill tro att Lumia ger bättre bilder får du förstås göra det, men jag håller det inte för särskilt sannolikt.

RX100 II har en större sensor, så vissa prestanda kommer givetvis vara bättre på den. Jag är dock övertygad om att Lumia 1020 kommer kunna slå RX100 II på fingrarna på ett antal punkter.

/Karl
 
RX100 II har en större sensor, så vissa prestanda kommer givetvis vara bättre på den. Jag är dock övertygad om att Lumia 1020 kommer kunna slå RX100 II på fingrarna på ett antal punkter.

/Karl

Har nu tittat på vad Lumia 1020 är för kamera och det visade sig att det är en mobil med en bra kamera i. Därmed är nog "en rad punkter" att ta i. Även om kameran är bra så har den en fast optik och om man zoomar med en sån så beskär man bilden ganska hårt. Lite äpplen och päron här. Med 4ggr zoom så lär Lumia 1020 inte ha en chans mot RX100:as optiska zoom.
 
Har nu tittat på vad Lumia 1020 är för kamera och det visade sig att det är en mobil med en bra kamera i. Därmed är nog "en rad punkter" att ta i. Även om kameran är bra så har den en fast optik och om man zoomar med en sån så beskär man bilden ganska hårt. Lite äpplen och päron här. Med 4ggr zoom så lär Lumia 1020 inte ha en chans mot RX100:as optiska zoom.

Fast det är en mobil med en 5x så stor sensor som en vanlig (iphone5, Galaxy s4 osv) mobil. En Lumia 1020 kommer slå dom flesta kompakter med undantag för RX 100II på i stort sett alla punkter då den har en större sensor.
Att Lumia 1020 har högre upplösning än QX100 och fast optik kommer givetvis ge den ett antal fördel mot QX100.
Ska man jämföra mot QX100 får man räkna med att Lumia 1020 har 1.5-2x zoom lite beroende på hur mycket upplösning QX100 tappar på upprätningen av bilden, så RX100 II har givetvis en fördel i teleläget om lång brännvidd är det som efterfrågas.
Vill du ha kort skärpedjup så är också QX100 klar vinnare.

Vi får helt enkelt invänta testerna av dom och se var styrkorna och svagheterna ligger hos dom.

/Karl
 
Skulle Sony byggt in kameran i en telefon hade dom inte fått använda Zeisslinser. Skall bli intressant att se om Nokia/Microsoft kommer klaga över detta.

/Karl

På vilka grunder skulle de klaga? QX-kamerorna är inga telefoner (och de går att använda utan att paras ihop med telefon eller padda, om än lite bökigt då man blir utan sökare).
 
På vilka grunder skulle de klaga? QX-kamerorna är inga telefoner (och de går att använda utan att paras ihop med telefon eller padda, om än lite bökigt då man blir utan sökare).

Det är i gråzonen även om du förmodligen har rätt i att den är på rätt sida.

Utan att veta vad som står i kontrakten mellan Zeiss och Sony och Zeiss och Nokia är det dock omöjligt att säga.

/Karl
 
Fast det är en mobil med en 5x så stor sensor som en vanlig (iphone5, Galaxy s4 osv) mobil. En Lumia 1020 kommer slå dom flesta kompakter med undantag för RX 100II på i stort sett alla punkter då den har en större sensor.
Att Lumia 1020 har högre upplösning än QX100 och fast optik kommer givetvis ge den ett antal fördel mot QX100.
Ska man jämföra mot QX100 får man räkna med att Lumia 1020 har 1.5-2x zoom lite beroende på hur mycket upplösning QX100 tappar på upprätningen av bilden, så RX100 II har givetvis en fördel i teleläget om lång brännvidd är det som efterfrågas.
Vill du ha kort skärpedjup så är också QX100 klar vinnare.

Vi får helt enkelt invänta testerna av dom och se var styrkorna och svagheterna ligger hos dom.

/Karl

38Mpix vid full vidvinkel, 26mm (småbild)
vid 2ggr zoom 52mm, är upplösningen nere på 38/4=9,5Mpix
vid 4ggr zoom 104mm = 9,5/4=2,4Mpix

Redan vid 2ggr zoom är Lumia:n omkörd med råge. Lägger man till att Lumian har mindre bländare och mindre sensor så blir resultatet att Lumian klår Sonyn bara vid fullt dagsljus, låg kontrast och full vidvinkel. Lumia:n är bra som mobilkamera men det är fortfarande en bit kvar till "riktig" kamera.
 
38Mpix vid full vidvinkel, 26mm (småbild)
vid 2ggr zoom 52mm, är upplösningen nere på 38/4=9,5Mpix
vid 4ggr zoom 104mm = 9,5/4=2,4Mpix

Redan vid 2ggr zoom är Lumia:n omkörd med råge. Lägger man till att Lumian har mindre bländare och mindre sensor så blir resultatet att Lumian klår Sonyn bara vid fullt dagsljus, låg kontrast och full vidvinkel. Lumia:n är bra som mobilkamera men det är fortfarande en bit kvar till "riktig" kamera.

Att den är bättre för fågelfotografer är helt klart.

/Karl
 
Olika tillfällen

Om man bara är ute efter en bra kamera ska man nog inte köpa QX10 eller QX100. Men som ett komplement att ha i väskan/fickan är den intressant.

Jag har både en NEX-7 och en NEX VG30 med en massa objektiv. När jag ska filma/fota på "riktigt" tar jag med utrustningen. Men som informationschef finns det en mängd tillfällen som dyker upp när jag skulle behöva ta bättre bilder än jag kan göra med iPhonen och jag samtidigt inte har tagit med mig hela kamerautrustningen (antingen för att jag inte orkat bära eller för att jag inte visste att jag behövde utrustningen). Då skulle det vara perfekt att ha en QX100 liggande i väskan som jag kan hala upp och ta lite bilder. Att jag dessutom kan fjärrstyra den från iPhone/iPad är mycket intressant, exempelvis när det inte riktigt funkar/passar sig att springa runt och fotografera då det skulle störa för mycket.

Därför har jag beställt en QX100 från Scandinavianphoto. De hoppas kunna leverera i månadsskiftet sep/okt. Kan återkomma när jag testat den i fält.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.