Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Först skippade de sökaren - nu försvinner displayen också! (QX10 och QX100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror man kan använda dem både fasthakade på telefonen och lösa, men jag vet förstås inte exakt hur det fungerar. Själva idén tycker jag dock är kul, och det är inte omöjligt att jag köper en bara för att ;)
 
Det är helt klart att man kan använda denna "linskamera" såväl separat (inom den trådlösa räckvidden) som fäst på mobiltelefonens baksida, och denna kombination ser då ut som en traditionell kompaktkamera. Först ryktades det om ett magnetfäste, men på de senaste bilderna kan man se fästen som verkar vara avsedda att haka fast mekaniskt i mobilen.

När man har fotat klart kan man ju haka av objektivet och stoppa detta i en ficka och mobilen i en annan, om man inte har någon tillräckligt stor jackficka. Eller ifall man bara vill telefonera nån gång emellanåt... :)
.
 
Magnetfäste skulle nog inte fungera så bra på alla mobiler, så det tror jag inte varit aktuellt. Det jag ställer mig lite frågande till är hur batteritiden blir på en sån här manick, då det inte ser ut att finnas plats för något särskilt stort batteri. Dessutom måste förstås wifi vara aktiverat hela tiden, och det har en tendens att också dra en del ström.
 
Hoppas verkligen att dom släpper nån app som kan läsa raw-filer från dom där också. O gärna som funkar på en gammal iPhone4 också!
 
Att hantera råfiler på en telefon är nog ingen höjdare (prestanda - eller utrymmesmässigt). Som jag ser det är nog rå + jpg att föredra - då kan man vid behov använda jpg-filerna i telefonen och pilla med råfilerna när man har tillgång till en dator.
 
Att hantera råfiler på en telefon är nog ingen höjdare (prestanda - eller utrymmesmässigt). Som jag ser det är nog rå + jpg att föredra - då kan man vid behov använda jpg-filerna i telefonen och pilla med råfilerna när man har tillgång till en dator.

Skulle ju kunna önska sig nån slags s-raw som finns hos canon så man iaf kan hantera dom hyfsat i telefonen.
Aja, är iaf väldigt nyfiken på vad en QX100 och en smartphone med typ Snapseed kan ge för bilder. Kanske kanske nya semesterkameran!
 
Magnetfäste skulle nog inte fungera så bra på alla mobiler, så det tror jag inte varit aktuellt.
---
Uppgiften om magnetfäste var bara ett rykte. Men vi lär väl få klarhet redan nästa vecka verkar det som.


---
Det jag ställer mig lite frågande till är hur batteritiden blir på en sån här manick, då det inte ser ut att finnas plats för något särskilt stort batteri. Dessutom måste förstås wifi vara aktiverat hela tiden, och det har en tendens att också dra en del ström.
Det batteri som QX10 och QX100 ska vara försedda med (enligt rykte) har en kapacitet på 2,3 Wh, vilket för detta motsvarar ca 0,65 Ah. Kan ge en viss ledning.
.
 
Nu finns fler bilder av kamerorna på SAR där det bl.a. framgår hur kameran fästs i telefonen (antingen genom ett slags klämfäste eller med ett speciellt skal till telefonen). Det framgår också att det (förstås) går att använda kameran åtskild från telefonen.

Jag tror att den här kameran kan vara riktigt användbar för t.ex. produkt och annan närbildsfotografering. Hoppas bara att den kan spara råfiler på minneskort - annars går den fetbort för min del tyvärr.
 
Suck.. det måste ju vara en ren mjukvarugrej att ha det aktiverat eller inte. Då blev QX100 plötsligt fullständigt ointressant :(
 
Specarna kan ju visa sig vara fel, och det kan förstås komma en FW-uppdatering som ger möjlighet till råformat. Jag tycker dock Sony tänker fundamentalt fel om de säljer just den dyrare modellen utan den funktionen, då jag tror att den här kameran kan tilltala mer avancerade fotografer. De flesta nöjer sig nog ändå med mobilens inbyggda kamera, och den här är ganska dyr.

Förstår mig inte på Sony ...
 
Just ansiktsigenkänning är inget jag använder, men det finns ju också i Nikons DSLR så det är inget man i så fall ska håna just Sony för :)
 
Mycke gnäll innan de fullständiga specarna kommer ut. Sällan man ser en sån negativ tråd, deprimerande. Jag tycker kameran har en plats i historien eller fickan. Att trycka in kameran i ett grävlingsgryt och fånga den på väg ut, eller på en lång pinne och ta "flygbilder" över huset eller fikafilten. På med ett UV-hus och rikta pinnen nedåt och fånga havet utan att bli våt. Kanske undersöka skorstenen/avloppsröret?
Använd fantasin till att hitta användningsområden istället för nackdelar!
 
Jag var enbart positiv tills det där med råformat kom upp - jag köper inte kameror som inte kan spara bilderna i råformat. I övrigt tycker jag det är en kul idé :)
 
Mycke gnäll innan de fullständiga specarna kommer ut. Sällan man ser en sån negativ tråd, deprimerande. Jag tycker kameran har en plats i historien eller fickan. Att trycka in kameran i ett grävlingsgryt och fånga den på väg ut, eller på en lång pinne och ta "flygbilder" över huset eller fikafilten. På med ett UV-hus och rikta pinnen nedåt och fånga havet utan att bli våt. Kanske undersöka skorstenen/avloppsröret?
Använd fantasin till att hitta användningsområden istället för nackdelar!

Tack Grimmer! :)


Om nu företag X informerar att man ska släppa ett nytt kamerahus för 1995:- nästa vecka, med erkänt bra sensor, men lågbudget för övrig, ska man då gråta ut i forumen? :)


Michael - Skakar på huvudet -
 
Om nu företag X informerar att man ska släppa ett nytt kamerahus för 1995:- nästa vecka, med erkänt bra sensor, men lågbudget för övrig, ska man då gråta ut i forumen? :)
Mycket vill ha mer - man är väl lite bortskämd. Men jag vill verkligen kunna trycka av en (allra helst extern) blixt. Antar att det blir knepigt eller sitter det något där inne? Förutom det tycker jag den verkar både döcool, vågad som attan som produkt (heja Sony) och dessutom känner jag mig rätt 100 på att den kommer att ta alldeles tillräckligt fina kort
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.