ANNONS
Annons

Först skippade de sökaren - nu försvinner displayen också! (QX10 och QX100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja kan eller inte se något fel om någon vill uttrycka lovord för sin nyinköpta kamera, manick eller vad det månde vara. Mycket få människor är så där totalt neutrala över livets olika inköp av manicker, att göra en bra affär som man kan prata om på jobbet är mycket vanligt, om det nu gäller att hitta bästa pris så använder i dag många datorn, flera på jobbet handlar från Kina och betalar halva priset och ofta är det olika reservdelar.

Vi upplever också våra kameror olika, läser om hur någon inte lyckas att få skärpa på max tele med sin RX100 utan att det bara är ren tur när den lyckas. Min RX100 missar sällan att sätta skärpa, och man lär sig också vilka begränsningar kameran har under tid. Inte riktar jag min Rexa med full zoom ( bl/5,9 ) inomhus i dåligt ljus som exempel, alla kameror har sina egenheter och begränsningar som man ofta kan komma runt om man är lite kreativ.

Att så fort någon går i svarsställning för sin kamera, så har det blivit vanligt att snabbt plocka in orden som fanboy eller märkeskramare, ibland kan det så klart vara så och då dödar det effektivt tråden då kritiska diskussioner ofta är viktiga, för vissa svagheter kan man komma runt med sin kamera och samtidigt få idéer om hjälp.

Att det skall var så viktigt att framstå som så neutral och i praktiken likgiltig över sina kameraköp det köper jag inte hur lätt som helst och jag förstår det inte eller.

//Bengt.

Vi upplever också våra kameror olika, läser om hur någon inte lyckas att få skärpa på max tele med sin RX100 utan att det bara är ren tur när den lyckas. Min RX100 missar sällan att sätta skärpa, och man lär sig också vilka begränsningar kameran har under tid. Inte riktar jag min Rexa med full zoom ( bl/5,9 ) inomhus i dåligt ljus som exempel, alla kameror har sina egenheter och begränsningar som man ofta kan komma runt om man är lite kreativ.

Ja, det är verkligen tråkigt att ingen annan här än du och en viss herr Borg vet hur man fotograferar och hanterar sina kameror! Tänk om vi övriga kunde bli lika duktiga som ni är!

Sätt dig en kväll på en uteservering där det är tillräckligt mörkt för att autofokusen på RX100 inte ska fungera fullt ut. Ta en halvkroppsbild med manuell fokus och försök få fokuspeakingen att visa dig var skärpan ligger. Ta nu 100 sådana bilder under kvällen och räkna ut hur många keepers du har morgonen därpå. Antalet keepers är ett bra mått på hur bra en kamera fungerar under olika omständigheter (men det visste du ju redan!). När du har gjort övningen kan du väl berätta för oss hur många bilder du fick till med RX100 där skärpan ligger på ögonen och hur många du har där skärpan ligger på magen eller brösten.

Lyckas du inte får du väl vara lite kreativ! Ta med en stor ficklampa och be tjejen vid grannbordet lysa folk i ansiktet så kamerans autofokus fungerar! Men det är klart, inte ska man väl ta med sig en liten fickkamera ut på kvällarna när det är så mörkt att autofokusen inte fungerar, då har man ju inte lärt sig dess begränsningar! Att sedan alla andra kameror man äger skulle klara denna situation galant säger ju absolut ingenting om egenskaperna hos RX100.

With all due respect som jänkarna säger, du pratar en förfärlig massa strunt!

Ja, det är verkligen tråkigt att ingen annan här än du och en viss herr Borg vet hur man fotograferar och hanterar sina kameror! Tänk om vi övriga kunde bli lika duktiga som ni är!

Sätt dig en kväll på en uteservering där det är tillräckligt mörkt för att autofokusen på RX100 inte ska fungera fullt ut. Ta en halvkroppsbild med manuell fokus och försök få fokuspeakingen att visa dig var skärpan ligger. Ta nu 100 sådana bilder under kvällen och räkna ut hur många keepers du har morgonen därpå. Antalet keepers är ett bra mått på hur bra en kamera fungerar under olika omständigheter (men det visste du ju redan!). När du har gjort övningen kan du väl berätta för oss hur många bilder du fick till med RX100 där skärpan ligger på ögonen och hur många du har där skärpan ligger på magen eller brösten.

Lyckas du inte får du väl vara lite kreativ! Ta med en stor ficklampa och be tjejen vid grannbordet lysa folk i ansiktet så kamerans autofokus fungerar! Men det är klart, inte ska man väl ta med sig en liten fickkamera ut på kvällarna när det är så mörkt att autofokusen inte fungerar, då har man ju inte lärt sig dess begränsningar! Att sedan alla andra kameror man äger skulle klara denna situation galant säger ju absolut ingenting om egenskaperna hos RX100.

With all due respect som jänkarna säger, du pratar en förfärlig massa strunt!

Inte tror jag att du tar hundra bilder, om dom första missar fokus du kollar väl skärmen. Men jag har faktiskt inte provat fokuspeakingen på RX100, jag har inte eller provat så många andra inställningar eller som Nattporträtt, eller handhållet läge, kör ofta på A-läge. men autoplus-läget klarade av vissa motljusscener personer vid fönster som jag inte trodde, den jobbade då med någon sorts process så det dröjde en stund innan det blev klart.

Självklart klarar inte RX100 av alla möjliga motivsituationer det har jag aldrig påstått, och den sämre ljusstyrkan på full-tele ger så klart begränsningar särskilt om det är mörkt. jag vet inte riktigt hur mörkt du menar nu, har nog inte provat om det ser för mörkt ut bara, mina bilder har väl helt enkelt haft lite mera ljus. så jag säger inte i mot dig där.

Har inte du den nya 5DMIII inte jämför väl du med den får jag hoppas.

Uttrycket myntades av en viss Canonägare, hujedamej, som skrev på ett ganska provocerande sätt som gjorde att de inläggen togs bort och vederbörande till slut försvann från forumen och sedan efter en tid dök upp igen under ett annat namn.

Så anledningen att de inläggen inte syns vid sökning är att de är borttagna, men det borde väl du ha koll på.

Att de där kameraobjektivgrunkorna som sätts fast på en mobil är känsliga och inte så tilltalande är nog många fotografer som tycker, men det är ju å andra sidan inte såna som oss som är målgruppen heller.

Hätsk mot dem för att man inte gillar dem behöver man väl inte vara. Behöver inte vara hätsk alls egentligen, det är ju bara mekaniska/elektroniska manicker vi talar om, konstigt att det rör upp känslor alls egentligen.

/Mats

På Sony Rumor finns en autofokustest mellan 70D och A77.

Följande autofukus låter flashigt men själv skulle jag nöja mig med en avståndsskala så jag kan ställa fokus manuellt till 1m...

Ja, där skulle de gärna få ta efter Fuji som visar mellan vilka avstånd man har skärpa på vald bländare. QX-kamerorna tror jag inte över huvud taget går att fokusera manuellt (och det går heller inte att ställa in exponeringen manuellt).

Japp, så är det. Vet alla som flyttar in på SAR då och då.
MEN hur hänger det ihop med det jag skrev, eftersom du citerar hela inlägget och sen "svara" med det?

/Mats

Du är ju före detta Nikonägare och nu snart Canonägare, trodde inte att du var inne särskilt ofta på SAR ville bara tipsa dig. Skulle jag väntat in ett perfekt tillfälle så hinner väl 90D komma. Du säger som sagt att du skall köpa 70D.

Du är ju före detta Nikonägare och nu snart Canonägare, trodde inte att du var inne särskilt ofta på SAR ville bara tipsa dig. Skulle jag väntat in ett perfekt tillfälle så hinner väl 90D komma. Du säger som sagt att du skall köpa 70D.

Vi får se. Det var planen, men det kanske blir en NEX-9 istället .-)

Eller en Sony A990 om det kommer nån sån.
Eller en Nikon D600 igen (ångrar mig lite :), det var delvis av pengaskäl jag sålde den så snart. )

Eller nåt annat...

Tack för tipset i alla fall!

(Jag brukar bläddra förbi SAR, CanonRumors, Canonwatch, NikonRumors, MirrorlessRumors osv. lite då och då.)

/Mats

Vi får se. Det var planen, men det kanske blir en NEX-9 istället .-)

Eller en Sony A990 om det kommer nån sån.
Eller en Nikon D600 igen (ångrar mig lite :), det var delvis av pengaskäl jag sålde den så snart. )

Eller nåt annat...

Tack för tipset i alla fall!

(Jag brukar bläddra förbi SAR, CanonRumors, Canonwatch, NikonRumors, MirrorlessRumors osv. lite då och då.)

/Mats

Det ordnar sig nog med kamera kan jag tänka, Autofokustestet var intressant tyckte jag mellan 70D och A77, där då 70D är en ny kamera med en annan lösning av autofokus ( mycket omskriven ) A77 har sitt SLT koncept och är lite äldre. och alla kan läsa testet och göra sina egna bedömningar, och som sagt SLT förlorar lite ljus också.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar