Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Först skippade de sökaren - nu försvinner displayen också! (QX10 och QX100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska bli spännande att höra vad du tycker om den :)

Kan vara intressant också att det kommer att finnas API tillgängliga för att göra egna program som kan styra kameran (vilket troligen kommer resultera i att det kommer massor av mer eller mindre användbara appar).

http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?ReleaseID=9087&NewsAreaId=2

Nu vet vi ju inte vad som går att göra via API i dessa kameror ännu, men det är kanske inte omöjligt att det går att göra fler inställningar den vägen än vad som går att göra med appen Sony gjort (fast råformat går nog inte att fixa den vägen). Det kan möjligen göra kameran intressant för betydligt fler än med bara Sonyappar.
 
Aja, är iaf väldigt nyfiken på vad en QX100 och en smartphone med typ Snapseed kan ge för bilder. Kanske kanske nya semesterkameran!

Jag vet ju vad Nex 6 och Snapseed i min iPhone 5 klarar :)

Här jämförs det friskt med den ena högkvalitativa kompaketen efter den andra och det jämförs med den utrustning NI redan har. Jag tror att det här blir en hit för Sony, fotointresset har formligen exploderat å många vill vidare och får här möjligeten att ta väldigt mycket bättre bilder men med sin smartphone som platform, alla vet ju tex att så for man petar på zoomknappen i en smartphone så rasar ju bildkvalitén lavinartat, med QX10 ges tillgång till 10x optisk zoom i en dosa som styrs av din smartphone å ger bilder som redigeras (i första hand) i din smartphone.

Jag tror helt enkelt inte att målgruppen hänger här på Fotosidan forum ;-) jag kommer att köpa en till tjejen men kommer säkert att "låna" den ifall Nexen skulle ligga hemma.
 

:)

På pressvisningen där Sony berättade om de här kamerorna pratade vi just om möjligheten att ta fram diverse olika fästen för de här kamerorna - lite som med Gopro och liknande. I och med att man styr dem från telefonen kan man ju ha en sittande på diverse ställen inom räkvidden för wifi. Den vanliga klämman för att fästa dem på en mobiltelefon är ju en löstagbar platsgrej och kan bytas ut mot något helt annan typ av fäste.

Men idén att sätta en QX på glasögonen kom inte upp :)
 
Dom där glasögonen har nog bättre upplösning är Googles variant, men man behöver nog ett stadigt näsben.

/Karl
 
Mycke gnäll innan de fullständiga specarna kommer ut. Sällan man ser en sån negativ tråd, deprimerande. Jag tycker kameran har en plats i historien eller fickan. Att trycka in kameran i ett grävlingsgryt och fånga den på väg ut, eller på en lång pinne och ta "flygbilder" över huset eller fikafilten. På med ett UV-hus och rikta pinnen nedåt och fånga havet utan att bli våt. Kanske undersöka skorstenen/avloppsröret?
Använd fantasin till att hitta användningsområden istället för nackdelar!

Finns inget övrig kameramärke som häcklats så kraftigt som en Sonykamera, vad som sägs om dessa grunkor är bara som en stilla bris och man reagerar inte alls. Sonyfabriken har mycket riktigt haft flera än en lustighet för sig, och det kan ta lång tid att tvätta bort sådant.
 
Det är snarare så att alla märken "häcklas" i respektive forum, men många tycker att just "deras" märke är värre utsatt än andra ;)

Personligen tycker jag att QX-kamerorna är en rolig idé som säkerligen kan vara användbara på många sätt, men de passar inte just mig p.g.a. begränsningar som tagits upp tidigare.
 
Finns inget övrig kameramärke som häcklats så kraftigt som en Sonykamera

Jag följer sedan många år så gott jag hinner de olika märkesforumen på Dpreview och försöker följa med i debatterna här på FS (även sådana jag inte deltar i) ... Och nej - i perioder är de hela havet stormar kring alla märkena. Sony sticker inte ut så nämnvärt där.

Det man däremot kan se, och som förvånar mig mest är något som också ganska rakt av alla märken: hur fientligt och ibland rent av hätskt nya och lite annorlunda kameramodeller ofta tas emot, både generellt, men ofta i synnerhet just i "sitt eget" märkesforum. Det är mycket vanligt att nya modeller som sticker av från normen så att säga (virtuellt) plockas isär och häcklas i nästan varje detalj. Fotografer verkar vara ett påtagligt konservativt släkte.

Ett annat återkommande tema man då och då kan se i stort sett i alla de olika märkesforumen är just inlägg av typen "varför hackar alla på vårt märke" eller "varför är det så hetsiga diskussioner just i det här forumet" - det verkar som många märkesaentusiaster upplever att de omges av en ganska fientlig och oförstående omvärld som gaddar ihop sig mot just dem :)
 
Jag följer sedan många år så gott jag hinner de olika märkesforumen på Dpreview och försöker följa med i debatterna här på FS (även sådana jag inte deltar i) ... Och nej - i perioder är de hela havet stormar kring alla märkena. Sony sticker inte ut så nämnvärt där.

Det man däremot kan se, och som förvånar mig mest är något som också ganska rakt av alla märken: hur fientligt och ibland rent av hätskt nya och lite annorlunda kameramodeller ofta tas emot, både generellt, men ofta i synnerhet just i "sitt eget" märkesforum. Det är mycket vanligt att nya modeller som sticker av från normen så att säga (virtuellt) plockas isär och häcklas i nästan varje detalj. Fotografer verkar vara ett påtagligt konservativt släkte.

Ett annat återkommande tema man då och då kan se i stort sett i alla de olika märkesforumen är just inlägg av typen "varför hackar alla på vårt märke" eller "varför är det så hetsiga diskussioner just i det här forumet" - det verkar som många märkesaentusiaster upplever att de omges av en ganska fientlig och oförstående omvärld som gaddar ihop sig mot just dem :)

Varför hackar ALLA på vårat märke, är ju rena Halmgubbetaktiken du kör med, nu kan det bli rena cirkusen med förklaringar och rent virrvarr, vilket är ändamålet med Halmgubbetaktik. Ditt mellersta stycke där i mot är nog mycket nära sanningen, det lite okända finner nog dom flesta sig lite avvaktande mot. Man kan se att EVF även om den är lågupplöst vinner områden och uppskattas mera nu, till och med saknad av sökare börjar att så smått godkännas hos vissa kameror.

Jag svarade grimmer på grund av dom negativa åsikterna av dom nya Q100-kamerona, forum på dpreview har jag aldrig följt, så det vet jag inget om. Har aldrig läst att övriga märken skulle ha blivit kallade Kalle Anka kameror, Dinky toys kamera osv. Sony kameror har upprört och skapat känslor på både gott och ont speciellt EVF:n har varit mycket omdiskuterad.
 
Senast ändrad:
Är det inte så enkelt att nya ovanliga saker ställer folks planering av vilka saker dom äger på huvudet och därför behöver samma folk medhåll från andra för att inte behöva avvika från sin inköpsplan?

Så kan det nog vara. QX-kamerorna är ju minst sagt ganska udda skapelser, och de passar garanterat inte alla fotografer.

Angående Kalle Anka-kameror så ger en snabb googlesökning svaret att de enda som använt det uttrycket i Sonyforumet är Sonyägare som hävdar att deras kameror kallats så av andra. Det har dock förekommit i både Nikon- och Canonsammanhang i deras respektive forum ;)
 
Så kan det nog vara. QX-kamerorna är ju minst sagt ganska udda skapelser, och de passar garanterat inte alla fotografer.

Angående Kalle Anka-kameror så ger en snabb googlesökning svaret att de enda som använt det uttrycket i Sonyforumet är Sonyägare som hävdar att deras kameror kallats så av andra. Det har dock förekommit i både Nikon- och Canonsammanhang i deras respektive forum ;)


Jag har inte upptäckt det i andra forum i alla fall, längre tillbaka i tiden när jag började att medverka här på fotosidorna så förekom det periodvis mycket stolligheter, dessa personer försvann mer och mer och allt är betydligt lungnare nu för tiden. Hur noggrant nu Google gjort sin undersökning vet jag inte, men visst fick Sonytrådar påhälsning som inte var så upplyftande om du var Sonyägare, och det berodde mycket på att det var helt annorlunda kameratyper som A55 tex, en kamera måste ha en OVF-sökare bland annat,

I dag får kameror ingen kritik ens om dom så saknar sökare, för dom blir då trots allt så mycket smidigare och framför allt mycket lättare, vilket kompenserar så pass att man accepterar vissa brister.

Gå tillbaka några år och stort grepp på kameran var jätteviktigt, i dag vet man inte riktigt hur man skall hålla dessa små kameror, men dom accepteras i rasande fart, tiderna förändras helt klart. Och vissa vill inte se några större förändringar i alla fall inte om dom kommer för fort.

Jag försvarar absolut inte Sony för allt dom producerar, och dom har haft en del tokigheter för sig som många fler än mig också tyckt. dom har liksom snubblat på mållinjen ett antal gånger, liksom inte gjort riktigt färdigt utan startar om på nytt, mycket har ändå varit mycket bra så modellerna har inte varit dåliga rent generellt, men just det där lilla sista man väntar på, kanske kommer nu med nystarten.
 
Förstår inte riktigt vad du virrar om Bengt, jag har iaf inte alls sett mycket häcklande alls av sony, snarare tvärt om eftersom dom till skillnad från Nikon o Canon faktiskt hittar på nya grejer. Dom kanske inte får fullträffar varje gång, men dom går ju iaf i rätt riktning.
 
Förstår inte riktigt vad du virrar om Bengt, jag har iaf inte alls sett mycket häcklande alls av sony, snarare tvärt om eftersom dom till skillnad från Nikon o Canon faktiskt hittar på nya grejer. Dom kanske inte får fullträffar varje gång, men dom går ju iaf i rätt riktning.


Ja menade nu inte att Sony-kameror är utsatta för några hysteriska attacker. försöker med en förklaring ungefär hur jag menar. Alla märken i sina respektive forum har givetvis en form av gnällande som varierar över perioder, om det nu gäller olja på sensorer eller autofokus som krånglar, det vanligaste kanske är att man saknar vissa finesser eller önskemål om finesser som man samtidigt anar inte är så lätta att genomföra för tillverkaren, men att det med tiden kanske kommer.


Här kan då någon säga att om kamera XXX saknar fokuspeaking så kommer jag i alla fall jag att inte köpa den eller har den inte inbyggd WI-FI så får det vara för mig, allt detta är väl mera normala klagomål eller önskemål hur man nu vill se det. det kan så klart bli lite väl gnälligt i bland och det är nog precis lika i alla märkestrådar. att sedan en och annan tar till lite väl starka uttryck i bland kan ju lätt hända en sen lördagskväll med några öl innanför västen.


Nu uppfattas kanske ordet häckla som magstarkt, kan nog finnas något bättre ordval, men tycker inte att häckla är så farligt ord, Nog tusan har Sonykameror blivit lindrigt mobbade, och jag skrev också tidigare att det förmodligen berodde på att Sony bröt av från gängse normer SLT och EVF var inte vardagsmat i en kamera som skulle tampas med tex en Canon500D eller vad som nu var aktuellt vid den tiden.

Sony´s Live View lösning som kom året efter Olympus, tror jag Gunnar försökt att förklara minst 20-30ggr i trådarna under åren, han tröttnade väl efter några år och gav upp.

EN ny produkt som kommer ut kan som sagt råka lite illa ut om den skiljer sig mera markant från andra märken som tex EVF, jag har själv deltagit i en del lite upprörda trådar som nästan men bakvänt påminde om den fula ankungen som blev en svan, Men Sonykameror växer väldigt långsamt så nästa år kan den vackra Svanen komma. Men Följande Autofokus som en EOS5DmarkIII det tror jag inte att NEX9 får tyvärr.
 
Jag förstår inte riktigt hur du kan få det faktum att en del ogillar SLT eller EVF till mobbing. Jag gillar inte QX-kamerorna för att de har fått en massa begränsningar som inte finns i t.ex. RX100, men inte tusan "mobbar" jag Sony för det ;)
 
Jag förstår inte riktigt hur du kan få det faktum att en del ogillar SLT eller EVF till mobbing. Jag gillar inte QX-kamerorna för att de har fått en massa begränsningar som inte finns i t.ex. RX100, men inte tusan "mobbar" jag Sony för det ;)

Nej du är ju en mera eftertänksam person.
 
Så kan det nog vara. QX-kamerorna är ju minst sagt ganska udda skapelser, och de passar garanterat inte alla fotografer.

Angående Kalle Anka-kameror så ger en snabb googlesökning svaret att de enda som använt det uttrycket i Sonyforumet är Sonyägare som hävdar att deras kameror kallats så av andra. Det har dock förekommit i både Nikon- och Canonsammanhang i deras respektive forum ;)

Uttrycket myntades av en viss Canonägare, hujedamej, som skrev på ett ganska provocerande sätt som gjorde att de inläggen togs bort och vederbörande till slut försvann från forumen och sedan efter en tid dök upp igen under ett annat namn.

Så anledningen att de inläggen inte syns vid sökning är att de är borttagna, men det borde väl du ha koll på.

Att de där kameraobjektivgrunkorna som sätts fast på en mobil är känsliga och inte så tilltalande är nog många fotografer som tycker, men det är ju å andra sidan inte såna som oss som är målgruppen heller.

Hätsk mot dem för att man inte gillar dem behöver man väl inte vara. Behöver inte vara hätsk alls egentligen, det är ju bara mekaniska/elektroniska manicker vi talar om, konstigt att det rör upp känslor alls egentligen.

/Mats
 
det är ju bara mekaniska/elektroniska manicker vi talar om, konstigt att det rör upp känslor alls egentligen.

Just elektromekaniska manicker verkar ofta röra upp starka känslor - allt från hifi-utrustning till datorer och djungeln av tillbehör kring dem. För att nu inte tala om mobiltelefoner.

Fast jag har nog ärligt talat aldrig hört några riktigt heta debatter om skrivare :)

Men jag håller med om att det lite besynnerligt hur starka känslor som prylar väcker. På ett sätt skulle man kunna säga att det väl är ett tecken på att marknadsförarna lyckats i sina föresatser - vi identifierar oss med "våra" prylar och upplever vi att prylarna blir attackerade blir det indirekt en attack på oss, våra val, vår smak och vårt omdöme :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.