Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstör duplex bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag gör alltid så här när jag "framkallar" mina negg i PS.

Jag tar in dem och tar bort allt damm. Sen omvandlar jag bilden till svartvitt (via menyalternativet) och därefter till 8 bitar. När jag har gjort det så kan jag använda mig av duplex och det är något jag alltid gör. Då jag har märkt att bilden tenderar att bli lite mörkare när man lägger på duplex så gör jag det ganska tidigt i mitt förfarande.

Sen omvandlar jag tillbaks till RGB/16 och fortsätter med att tex efterbelysa och ändra levels och sånt.

Nu undrar jag om jag tappar väldigt mycket information då jag omvandlar till 8 bitar och därefter till 16?

Duplex är det enda sättet jag har hittat för att få den tonen som jag har i mina bilder och jag älskar dem tonerna.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Nu undrar jag om jag tappar väldigt mycket information då jag omvandlar till 8 bitar och därefter till 16?
Jag förutsätter att du läser in bilderna med 16 bitar. Förlusten ska ställas i relation till vad du ska använda bilderna till. För att visa (så gott som) gråskalebilder på webben för nära och kära? Då är förlusten rätt liten.

Glömde skriva det. På min scanner ställer jag in 48 bitar eller är det 42? Jag kommer inte ihåg. Det är en epson 3170 i alla fall och det är det högsta som går att skanna in i.

Jag tycker inte att jag ser så stor förlust, men jag tänkte börja skicka iväg bilderna för att få dem utskrivna i lite större format (25x25) och då undrar jag om det kommer att bli dåligt just pga det avseendet.

/ Marcus

Ja du tappar väldigt mycket information
16bitar är 65536 nivåer
8bitar är 256 nivåer

Men alla* grafikkort ändå arbetar med 8bit/pixel är det omöjligt att se någon skilland vid konvertering från 16 till 8 bitar.
Du kommer heller inte att se någon skillnad om nivåerna ändras lika mycket i hela spektrumet.
Vad som däremot gör skillnad är när du drar isär antingen hela eller delar av spektrumet.
I extremfallet så kan du från en bild med bara 1 synlig färg få fram 256 färger i 16bit läge.

Alltså, sålänge justeringarna är små är förlusten försumbar sålänge bilden håller sig på skärmen. Färgdjupet hos skrivare eller digital framkallning kanske kan vara bättre än 8bit och då är det möjligt att det märks skillnad

*utom matrox Parhelia som arbetar med 10bit eller 30bit om vi pratar färg.

Jag borde kanske starta en ny tråd, men om jag ska få samma känsla som duplex, finns det något sätt jag kan göra det på i 16-bitars läge?

Jag har testat att lägga in ett fotofilterlager eller vad det nu heter (har inte PS där jag är nu) och det blir ju bara jättetråkiga färger.

[edit]
Jag startar en ny tråd så får vi se om det finns någon/några som vet hur.
[/edit]

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag tycker inte att jag ser så stor förlust, men jag tänkte börja skicka iväg bilderna för att få dem utskrivna i lite större format (25x25) och då undrar jag om det kommer att bli dåligt just pga det avseendet.
De där 8 extra bitarna per färg kommer framför allt till sin rätt när man gör större ändringar i nivåerna eller i kurvorna. När man väl ska visa upp bilden spelar det ofta mindre roll eftersom de flesta bara jobbar med 8 bitar per färg. Hör med labbet.

ANNONS