Annons

förslag på nytt forum

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag tycker det vore roligt att testa ett nytt forum som tex kan heta "en fotograf"

det är fritt för var och en att skriva ett inlägg om en fotografs bilder, man kanske är upprörd över något, fascinerad av något, förälskad i något, osv osv och så kan man lämpligen länka till fotografens bilder. sen finns det ju många bilder som inte finns tillgängligt på nätet och det är ju synd och jag vet inte hur man löser det med copywright osv men det kanske nån annan vet bättre.

hursomhelst ; syftet är att sätta igång bilddiskussioner. jag tycker också att det ska finnas en viss "övervakning" så att inte diksussionerna urartar i i att handla endast om teknik. sen att man kanske kommer in på det " hur är dessa bilder gjorda?" osv är väl lätt hänt och ska väl inte förbjudas rakt av, men tyngdpunkten bör ligga på bilderna i sig, inte tekniken bakom. tycker jag.

forumet överlag är just nu ganska fyrkantigt och präglat av diverse teknikfrågor, inget fel i det, men det blir lite tråkigt när fotografering och bilder handlar om så mkt mera än detta.

tja, av samma anledning som att andra forumkategorier finns. för att skapa ordning och för att lyfta ut det ena ämnet från det andra.

ett sätt att skapa status åt ämnet. en signal om att ämnet väger så pass tungt att det förtjänar en egen kategori. typ.

tycker du att du väger för lätt för att ha en egen kategori för det?

Nejdå, jag tycker inte det väger för lätt. Men jag tror att det lätt kan bli foruminflation så att ingen kan överblicka alla ämnen och placera sina trådar på rätt plats. Det märker man t ex efter uppdelningen av teknikkategorierna efter märken.

Personligen förespråkar jag mer linjen att införa nya forum när man märker att ett ämne tar stor plats. Men visst förstår jag också vad du menar med att ett eget forum kanske bidrar till att skapa lite uppmärksamhet. Men varför inte prova att dra igång en diskussion och se vad som händer?

forumet skulle lika bra kunna heta "bildiskussion" eller något liknande.

jag menar lite att jag tror inte att det är helt oväsentligt att det inte finns något sådant här forum nu, även om alla här på fotosidan skulle kunna skapa en tråd i något av de andra forumen. det är ingen omöjlighet, och inget som hindras rent teoretaiskt av att det inte finns någon kategori. men rent praktiskt så tror jag att det har betydelse. dvs att motivationen skulle öka om det fanns ett separat och eget sånt forum.

( jag skrev det här innan jag läst ditt andra inlägg. ska läsa det nu...)

I det håller jag med dig. "Bilddiskussion" är bredare och utesluter inte andra typer av bilddiskussioner än den du började med. Det skulle ju vara mer logiskt att börja med ett "Bilddiskussion" för att eventuellt senare expandera till underkategorier där.

jimh skrev:
Nejdå, jag tycker inte det väger för lätt. Men jag tror att det lätt kan bli foruminflation så att ingen kan överblicka alla ämnen och placera sina trådar på rätt plats. Det märker man t ex efter uppdelningen av teknikkategorierna efter märken.

Personligen förespråkar jag mer linjen att införa nya forum när man märker att ett ämne tar stor plats. Men visst förstår jag också vad du menar med att ett eget forum kanske bidrar till att skapa lite uppmärksamhet. Men varför inte prova att dra igång en diskussion och se vad som händer?

visst kan man göra det, men...då blir det oftast i fritt forum som inte visas på förstasidan och som det händer rätt mkt i (tror jag) och så åker diskussionen ner och så dör den. typ. vore bättre då om det fanns ett eget forum så skulle det förmodligen inte komma in så mkt nya trådar titt som tätt utan man kunde skriva något om en fotografs bilder när man kände för det. det är ju inte alltid att man har något att säga samma dag, eller samma vecka. eller samma månad heller för den delen.

ett trögare forum med andra ord.

jag ser inte riktigt problemet med överblick som du tar upp...självfallet så finns det en gräns där man ordnat så mkt att det blir oordning istället, men jag tycker att det råder en klar brist över ett bilddiskussionsforum. bilddiskussioner dyker ju upp titt som tätt, lite varstans och om det fanns ett bildiskussionsforum så skulle väl de flesta inte tveka att lägga dem i den tråden?

jimh skrev:
I det håller jag med dig. "Bilddiskussion" är bredare och utesluter inte andra typer av bilddiskussioner än den du började med. Det skulle ju vara mer logiskt att börja med ett "Bilddiskussion" för att eventuellt senare expandera till underkategorier där.

vilka typer av andra bildiskussioner syftar du på? jag tror det är svårt att föra bilddiskussioner utan att utgå från en eller flera specifika bilder....

sen tror jag det kan vara mer hämmande att diskutera medlemmars bilder. jag tycker det iaf, man blir rädd att trampa nån på tårna liksom. tror att fokus skulle hamna i det positiva om bilden isåfall och kanske inte bli helt ärligt och då känns det lite poängslöst tycker jag.

som bildiskussion betraktat.

Men det måste väl ändå finnas fler utgångspunkter för bilddiskussioner än "en fotograf"???

jag vet inte.

har du några exempel?

för du har inte missuppfattat mig med att hela forumet ska handla om en enda fotograf väl?

Men "En fotograf" antyder ju individfokusering. Och utesluter samtidigt på något sätt fokusering på en enda bild. Nog är väl ändå bilddiskussion bättre i så fall?

jo, titeln var väl kanske inte så bra, men jag la inte så stor vikt vid det när jag skrev inlägget, eftersom det inte var huvudpoängen.

men en underrubrik kanske vore på sin plats då jag tycker att bilddikussion är lite för brett. det kanske kommer att bli ett nytt kritikställe bara där folk lägger in sina egna bilder. typ.
alltså nån form av begränsning får man kanske ha ändå och liksom förklara vad som är syftet med forumet.

skulle det kännas för smalt tycker du om forumet hette "bilddiskussion" med underrubrik " här diskuterar vi olika fotografers bilder och stilar. hänvisa gärna med en länk med fotografens bilder. " ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar