Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på beg. 6x6 kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlsson

Medlem
Har aldrig testat 6x6 formatet och skulle vilja ha förslag på vad man kan börja med för beg. kamera. Får man något vettigt för max 2000:-?
Tacksam för tips på prisvärda modeller.
 
Hej!

Visst får man tag i en ok kamera för under 2000 kronor. Själv har ett antal äldre mellanformatare av varierande kvalitet. Bland annat har jag en Flexaret IV (http://www.meopta.cz/history/products/cameras/manuals/Flexaret_IVa/normal/) och en Flexaret VI (http://www.meopta.cz/history/products/cameras/manuals/Flexaret_VI/). I mitt tycke är detta bra kameror för svartvit film (särskilt med tanke på att jag gett 300 kronor för den första och 600 för den andra). Ska du fotografera svartvitt kan jag rekommendera tvåögda kameror typ Flexaret, Ikoflex, Rolleicord eller dylikt. De två sistnämnda märkena är lite dyrare och kanske (?) också av bättre kvalitet. En nackdel (?) är dock att du behöver en separat ljusmätare (om du t.ex. inte har en annan modernare kamera att mäta ljuset med).

/ Fredrik
 
Ser att LP-Foto har en Flexaret för 700 kr, och den är i B-skick, alltså mycket fint skick. Belar-objektivet är en kopia av Zeiss Tessar, och kan säkert prestera bra. Kameran är tjeckisk.

LP-Foto har också en Rolleicord IV med Schneider Xenar, som också är ett bra alternativ. 1500 kr vill de ha för den.

Det är nog lättare att få tag i filter och motljusskydd till Rolleicorden, liksom närbildslinser.

Flexareten använder påsticksfilter, och de kan man köpa nya (B+W) genom Aifo.se Tyckte jag läste att Flexareten tar 30mm påsticksfilter, och kanske det finns filter för denna diameter att beställa. Jag har i alla fall fått tag på påsticksfilter i olika diametrar från Aifo.

Som förstakamera skulle jag nog köpt Flexareten i detta fall. Blir du biten av formatet, så kan du ju alltid uppgradera dig senare och sälja denna kamera. Själv är jag Rolleifantast, men för den skull försöker jag vara nere på jorden när jag ger råd. :)
 
Roben skrev:
En Rolleiflex för 2,5...
http://www2.blocket.se/view/1321162.htm?l=0

Kan det vara något?


Wow! Om jag hade pengar så skulle jag köpt den genast! Det är en Rolleiflex 3,5 E, som brukar gå lös på 4000-5000 kr! Dessutom är den utan ljusmätare, vilket jag skulle föredra eftersom många mätare ändå inte mäter rätt efter alla dessa år. Kameran är från runt 1956-58, och har ett superobjektiv!

Tillbehör finns det gott om dessutom på marknaden. Filter, motljusskydd, axelrem, närbildslinser (Rolleinarer) osv...
 
extacn skrev:
Digital-rejset borde driva ner priset på en kompl HBL500 till 3-4tkr snart(?)

Det tror jag inte, med tanke på kvaliteten och den fina optiken. Sedan kommer nog digitalbakstycken som passar, om de inte redan finns. Jag kan inte så mycket om Hasselblad.
 
extacn skrev:
Digital-rejset borde driva ner priset på en kompl HBL500 till 3-4tkr snart(?)

Varför det?
Till HBL köper du bara ett digitalbakstycke istf filmmag... =)

Kamerakroppar, filmmag, objektiv kommer fortsätta att bli billigare.. främst pga att de blir äldre.

Vet inte vad en komplett 500C med Planar 80 kostar idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.