Annons

Försäkringar utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

GigaPixel

Ny medlem
Hej!

Vad finns det för försäkringar som gäller utomlands för privatpersoner och företag?

Jag ska ut och backpacka i Australien och Asien om bara en månad och trodde att jag hade hittat en bra försäkring, men inte då. Så nu behöver jag hjälp med att hitta en ny som täcker kamera utrustning + en dator värt nästan 80.000kr.

Jag vet, det kanske är lite mycket att resa med, men jag vill ju gärna båda delarna. Tänkte jobba som fotograf på resan.

Vad finns det för försäkringar som gäller utomlands för privatpersoner och företag?
Jag har ej företag registrerat, men det är inte omöjligt att göra.
 
En bra sak med Gefverts försäkring är att man kan ha en försäkring som gäller för grejorna i Sverige men om man ska ut på en resa kan man ange vad man tar med sig och utöka försäkringen för dessa grejor under resan. Det har iallafall gått att göra så förut och jag tror de fortfarande har kvar den möjligheten.
 
Är det bra eller det är ett sätt att mjölka pengar ur försäkringstagaren? Jag tror det är det sistnämnda. Borde självklart ingå.
 
Är det bra eller det är ett sätt att mjölka pengar ur försäkringstagaren? Jag tror det är det sistnämnda. Borde självklart ingå.

Så om du köper en kamera tycker du att alla objektiv du skulle kunna ha behov av "borde självklart ingå"?

Att en försäkring som gäller i hela världen kostar mer än en som gäller i Sverige är självklart. Att Gefvert låter kunden välja exakt vilken period man vill betala för den dyrare varianten tycker jag är utmärkt.
 
Jag är faktiskt emot alla specialförsäkringar sålänge det finns ett bra hemförsäkringsalternativ. I detta fall är sakerna värda under 80.000kr och Folksam täcker det. Sen har man mer än så är det ett alternativ att täcka en Annan hemförsäkring ifall det överstiger 80.000kr. 2 st blir 160.000kr med självrisk 1500kr.
Hemförsäkring med allrisk fungerar för allt man tar med sig ju och kostar inget extra att åka utomlands. Gefvert och såna försäkringar förstår jag ifall man har ett företag, men som privatperson så tycker jag det är dumt med såna försäkringar. Det påminner mig om UV-filter diskussionen där man prackar på att det är
En billig försäkring.
 
Jag skickade en förfrågan till Gefverts vad det skulle kosta att försäkra en utrustning i ett år över hela världen som kostar i nyinköp 100 000 :-

Svaret blev 8 000 :-
Förvisso billigare än nyanskaffning, men ändå.
 
Jag skickade en förfrågan till Gefverts vad det skulle kosta att försäkra en utrustning i ett år över hela världen som kostar i nyinköp 100 000 :-



Svaret blev 8 000 :-

Förvisso billigare än nyanskaffning, men ändå.


Vad är sedan självrisken?
Och om man skaffat en Kamera värt 100.000kr för 3 år sedan och tecknar försäkring hos dom. Och sedan blir det stulet. Får man 100.000kr då från som eller man får vad det är värt värt vid nytecknandet?
 
Vad är sedan självrisken?
Och om man skaffat en Kamera värt 100.000kr för 3 år sedan och tecknar försäkring hos dom. Och sedan blir det stulet. Får man 100.000kr då från som eller man får vad det är värt värt vid nytecknandet?
Som jag minns det (hade försäkring genom dom förra året) så får man nyanskaffningsvärdet upp till fem (5) år, men jag är lite osäker på den uppgiften. Bäst är att läsa igenom deras hemsida med alla villkor och friskrivningar m m, för att vara säker på att få rätt information.
 
Låter väldigt förmånligt att i efterhand 4.5år senare efter man köpt en dyr utrustning teckna fullvärdig försäkring och sedan vid stöld
Få tillbaka hela summan.
 
Låter väldigt förmånligt att i efterhand 4.5år senare efter man köpt en dyr utrustning teckna fullvärdig försäkring och sedan vid stöld
Få tillbaka hela summan.
Fast man får nog räkna med en väldigt noggrann granskning, om man köper och försäkrar en utrustning som efter 4,5 år plötsligt "försvinner". Men återigen, för att du (och alla andra som ev. läser detta), är det bäst om ni går in på Gefverts hemsida, för att få korrekt information.
 
Är det bra eller det är ett sätt att mjölka pengar ur försäkringstagaren? Jag tror det är det sistnämnda. Borde självklart ingå.

Att det är dyrare utomlands beror självklart på att det risken för att något går sönder/blir stulet är större.
Det är knappast rimligt att den som enbart använder sin utrustning inom norden, skall betala en högre premie, för att täcka upp riskerna för dem som använder sin utrustning utomlands.

Kan ju också tillägga att de två gånger jag åkt till USA, så har extrakostnaden för att tillfälligt utöka försäkringen hamnat på några hundralappar.

Jag är faktiskt emot alla specialförsäkringar sålänge det finns ett bra hemförsäkringsalternativ.
...

Använder man sin utrustning som privatperson, så absolut.
Men så fort du använder din utrustning för ett yrkesutövande.
Så gäller inte hemförsäkringen.
(Såvida man inte vill ägna sig åt försäkringsbedrägeri, men jag utgår från att du inte uppmanar till det).
 
Håller med om att hemförsäkringen oftast är tillräcklig, men se till att läsa igenom den ordentligt så det inte finns några undantag som kan bli aktuella för just dig. Folksam som nämns gäller tex bara de 45 första dagarna (vilket är ok i de flesta fall men kan ställa till det för en del).
 
Att det är dyrare utomlands beror självklart på att det risken för att något går sönder/blir stulet är större.

Det är knappast rimligt att den som enbart använder sin utrustning inom norden, skall betala en högre premie, för att täcka upp riskerna för dem som använder sin utrustning utomlands.



Kan ju också tillägga att de två gånger jag åkt till USA, så har extrakostnaden för att tillfälligt utöka försäkringen hamnat på några hundralappar.







Använder man sin utrustning som privatperson, så absolut.

Men så fort du använder din utrustning för ett yrkesutövande.

Så gäller inte hemförsäkringen.

(Såvida man inte vill ägna sig åt försäkringsbedrägeri, men jag utgår från att du inte uppmanar till det).


Absolut inte! Hoppas mina inlägg inte är riktad åt det.
Det är komplicerat om privatpersonen åker utomlands, jobbar som fotograf (jag antar att det är betalt i uppdrag annars räknas det inte).
Går kameran sönder eller blir stulen under jobb så gäller inte hemförsäkringen, men sker det utanför jobbet så täcker det. Faktiskt täcker inte ens hemförsäkringen kläderna man har på sig, smycken, klockor etc under arbetstid.
Men såna fallgropar är en parantes.
Som hobbyfotograf som även gör en hel del betalda uppdrag så arbetar jag även som fotograf jämt inom ramen för hobbyfotografen. Då gäller hemförsäkringen.
 
Vad är sedan självrisken?
Och om man skaffat en Kamera värt 100.000kr för 3 år sedan och tecknar försäkring hos dom. Och sedan blir det stulet. Får man 100.000kr då från som eller man får vad det är värt värt vid nytecknandet?
Kolla noga det skiljer från bolag till bolag.
FS har ett samarbete (Tror det är Gefvert) där du får ett nytt objektiv/kamera om den inte är mer än 3 år... eller var det 5..
LÄS på!
Kostnaden är ca 5% av försäkringsvärdet utomlands.
 
Skall man vara borta längre än ... har för mig 45 dagar... så gäller inte vanliga hemförsäkringen om jag kommer ihåg rätt.
Det finns sätt att utöka med speciella reseföräkringsdelar. Kolla med ditt försäkringsbolag.

I mitt fall funderade vi på att ta en extra reseförsäkring genom resebolaget.
Det visade sig att det var halva priset att gå upp i försäkringsnivå på hemförsäkringen för villa för att få samma försäkringsskydd som reseförsäkringen erbjöd. Dessutom är villan mer heltäckande försäkrad på samma gg.

Så mitt råd är att vända o vrida på argumenten o bombardera försäkringsbolagen med frågor innan man bestämmer sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.