Hur är det med försäkring på begagnade prylar? Jag menar, ett stort tele kostar ju hyfsat mycket även begagnat, men kvitton och liknande köpdokumentation kan ju vara ganska skakig. Jag köpte t.ex. precis en telezoom av en privatperson för ungefär två tredjedelar av nypriset. Är det då det priset som ska försäkras för? Jag betalade mot postförskott, så är det då giltigt som kvitto? E-posts-korrespondensen finns såklart sparad också.
Intressant frågeställning. Många begagnade objektiv ligger på runt 70% av nyvärdet trots att de kan vara 5-10 år gamla.
Kameror däremot tappar värde snabbare.
Många hänvisar till hemförsäkringen som ett lämpligt alternativ. Efter närmare granskning verkar det inte vara det.
Låt oss ta försäkringsbolaget If som exempel.
Deras tillägg "Otur" ger ett högsta försäkringsvärde på 50 000 SEK, om skadan inträffar i den bostad försäkringen är tecknad för. Om det ska gälla på annan plats måste du teckna "Stor Hem" försäkring.
För kamera och tillbehör (dvs objektiv) använder de en ersättningstabell - dvs de går INTE efter marknadsvärdet. För ett objektiv som är 6 år gammalt får du bara ut 20% av nypris.
Vad betyder det om jag tappar mitt 6 år gamla Canon EF 100-400 (som funktionellt sett är i alldeles nyskick och alldeles nyligen servat hos Canon RRC) i backen?
Jo, jag får ut 0.2 * 13500 = 2700 SEK. Men självrisken är troligtvis på 2000 SEK (dock så kan man ha 1500 SEK som självrisk men då med en högre premie). Det blir då 700 SEK över. Fast mitt 77mm B+W UV-filter gick sönder också. Behöver köpa ett nytt sådant för 600 SEK.
Yeah! 100 SEK kvar för att hitta ett begagnat 100-400 i mycket fint skick... Dessa objektiv hovrar fortfarande runt 9000-10000 SEK i begagnat skick...
Har jag räknat fel, eller ser verkligheten ut såhär? Isåfall ser det inte bra ut för alla dem som förlitar sig på hemförsäkringen.