Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

micael81

Aktiv medlem
Skall införskaffa Nikon D90 nu efter nyår....går man in till Expert förespårkar de en försäkring a la flera tusen...nu till min fråga:
Räcker vanlig hemförsäkring eller råder Ni att man tillläggsförsäkrar sin utrustning (mitt värde på hela utrustningen kring 17 000:)?

Tips!

Tack på förhand!

Om du har drulleförsäkring (som brukar heta "allrisktillägg" eller liknande) är nog butikens försäkring i stort sett bortkastade pengar.

Skall införskaffa Nikon D90 nu efter nyår....går man in till Expert förespårkar de en försäkring a la flera tusen...nu till min fråga:
Räcker vanlig hemförsäkring eller råder Ni att man tillläggsförsäkrar sin utrustning (mitt värde på hela utrustningen kring 17 000:)?

Tips!

Tack på förhand!

Säljarren tjänar bra på försäkringarna. Kontrollera noga vad försäkringen omfattar och hur skador regleras. Undersök din egen befintliga hemförsäkring vad den täcker för skador.

Sätt även priset på försäkringen i relation till din egna upplevda klantighet där försäkringen kan träda in. Kan du vara ditt eget försäkringsbolag är en annan fråga du bör ställa dig, d v s, kan du ersätta en förlorad kamera (begagnad eftersom det är en sådan du förlorar). Kameror faller snabbt i pris,

Min erfarenhet är att försäkringarna är dyra i förhållande de skador de täcker. Normal aktsamhet i kombination med en vanlig hemförsäkring räcker mer än väl.

Det blir i längden dyrt att köoa försäkringar till:
Kamera
Objektiv
Blixt
TV
Video
Dator
MP3-spelare
Telefon
Rakapprat
Brödrost
GPS-navigator
Stavmixer
E t c

för egen del så måste jag säga att hemförsäkringen räcker ganska långt. Har faktiskt utnyttjat den för första gången ganska nyligen. Gick fruktansvärt smidigt måste jag säga. Ringde och förklarade vad som var fel och vad jag tyckte kameran i fråga var värd, efter lite diskussion så kom vi tillsammans fram till ett bra värde och jag hade mina pengar på kontot tre dagar sedan. Inget tjafs och inget skickande med grejer fram och tillbaka. Kan tillägga att detta var för en kamera som har drygt 3 år på nacken. Känns som att man generju ellt är ganska dålig på att utnyttja försäkringar till det dom är till för. Finns ganska mycket pengar att hämta om man anstränger sig lite.

Bara hemförsäkringen räcker nog inte. Du bör ha det tillägg som Erland talar om (kallas HemPlus hos mitt försäkringsbolag). Jag tappade min kamera med dyraste objektivet i stengolvet i somras. Det kostade 1200 i självrisk. Om jag inte haft tilläggsförsäkringen hade jag fått punga ut med 11000 i reparationskostnader. Tillägget kostar mig 342 per år och täcker skador upp till 30000. Det räcker gott för mig.

Det stämmer att allrisk, drulle och vad det nu heter täcker det mesta och bland annat på Plus på TV tror jag de sågat alla dessa extraförsäkringar som erbjuds.

Men en sak som är viktig är att om man har eget företag och köpt in sina fotoprylar på företaget så gäller inte hemförsäkringen för dessa prylar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar