Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhindra smuts på senorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Nybörjare som jag är undrar jag om man kan sätta något mellan huset och objektivet som skydd för att slippa att damm dras in på sensorn?

Nej

Men du kan låta bli att ta av objektivet i onödan.

Om du tar av objektivet kan du hålla fattningen neråt, det borde minska risken.

Ok.
Konstigt att inte någon sådan lösning finns. Borde inte vara allt för svår att tillverka och jag har en känsla att den skulle sälja bra!!

Lånar tråden lite, och frågar, varför har ingen (eller kanske finns, men jag vet ingen) DSLR nått sorts skydd som åker "för" objektivöppningen/sensorn så den skyddas när objektivet är öppet?

Borde vara relativt enkelt att bygga nån sorts "gardin" eller liknande, som vid en knapptryckning (knappen för objektiv låset) åker för, och därav skyddar sensorn för smuts!

/Jocce

det sitter väl en spegel och slutare framför sensorn, om inte det hindrar dammet hur skulle ytterligare en gardin göra det?

(jag fotar analogt och har inte så bra koll så rätta mig om jag har fel)

Halvgenomskinlig spegel

Damocles skrev:
Jo, det sitter både slutare och spegel framför sensorn.

Vilket kan göras till en fördel. Canon har genom åren tillverkat flera spegelreflexkameror med fast halvgenomskinlig spegel (Pellix, F1 High Speed, EOS RT, EOS-1n RS). Med en sådan fast spegel i en digital ESR skulle sensorn kunna vara helt inkapslad.

En annan fördel med en fast spegel är att man ser motivet hela tiden, även under exponeringen.

Jocce skrev:
Hm, tänkte inte så långt...men hur fan kommer dammet in då, håller inte slutaren 100% tätt alltså?

/Jocce

Det kommer ju in lite damm när du öppnar, och det dammet samlas mellan obj och spegel så att säga när man sätter på objektivet igen, då när du trycker på avtryckaren så vimlas dammet runt, och vips hamnar det på sensorn.

Jag vill minnas att det finns någon Canonkamera som har någon typ av skydd framför sensorn. Typ 1D eller någonting?

Jag tänker inte på Olympus E-system med dammborttagning.

LeadHead skrev:
Jag vill minnas att det finns någon Canonkamera som har någon typ av skydd framför sensorn. Typ 1D eller någonting?
Alla digitala spegelreflexer har ett skydd framför sensorn i form av ett filter. Det hindrar dock inte dammet utan gör det bara lite diffusare eftersom det hamnar en bit framför.

Nä men jag kommer specifikt ihåg att när D30/D60 var nya och diskutterades på, troligen dpreview eller Photo.Net, så var det en massa folk som tyckte att någon annan kamera (troligen 1D) hade en smartare lösning iom. att det satt något form av skydd framför sensorn...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar