Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Förhindra smuts på senorn?
- Trådstartare Yankee
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej
Men du kan låta bli att ta av objektivet i onödan.
Om du tar av objektivet kan du hålla fattningen neråt, det borde minska risken.
Men du kan låta bli att ta av objektivet i onödan.
Om du tar av objektivet kan du hålla fattningen neråt, det borde minska risken.
peternilsson75
Aktiv medlem
Jag gissar även att det är en fördel att ha kameran avstängd när man byter objektiv, för att minska statisk elektricitet.
PN
PN
Jocce
Aktiv medlem
Lånar tråden lite, och frågar, varför har ingen (eller kanske finns, men jag vet ingen) DSLR nått sorts skydd som åker "för" objektivöppningen/sensorn så den skyddas när objektivet är öppet?
Borde vara relativt enkelt att bygga nån sorts "gardin" eller liknande, som vid en knapptryckning (knappen för objektiv låset) åker för, och därav skyddar sensorn för smuts!
/Jocce
Borde vara relativt enkelt att bygga nån sorts "gardin" eller liknande, som vid en knapptryckning (knappen för objektiv låset) åker för, och därav skyddar sensorn för smuts!
/Jocce
Jocce
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Jo, det sitter både slutare och spegel framför sensorn.
Hm, tänkte inte så långt...men hur fan kommer dammet in då, håller inte slutaren 100% tätt alltså?
/Jocce
PMD
Aktiv medlem
Halvgenomskinlig spegel
Vilket kan göras till en fördel. Canon har genom åren tillverkat flera spegelreflexkameror med fast halvgenomskinlig spegel (Pellix, F1 High Speed, EOS RT, EOS-1n RS). Med en sådan fast spegel i en digital ESR skulle sensorn kunna vara helt inkapslad.
En annan fördel med en fast spegel är att man ser motivet hela tiden, även under exponeringen.
Damocles skrev:
Jo, det sitter både slutare och spegel framför sensorn.
Vilket kan göras till en fördel. Canon har genom åren tillverkat flera spegelreflexkameror med fast halvgenomskinlig spegel (Pellix, F1 High Speed, EOS RT, EOS-1n RS). Med en sådan fast spegel i en digital ESR skulle sensorn kunna vara helt inkapslad.
En annan fördel med en fast spegel är att man ser motivet hela tiden, även under exponeringen.
tamino
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Hm, tänkte inte så långt...men hur fan kommer dammet in då, håller inte slutaren 100% tätt alltså?
/Jocce
Det kommer ju in lite damm när du öppnar, och det dammet samlas mellan obj och spegel så att säga när man sätter på objektivet igen, då när du trycker på avtryckaren så vimlas dammet runt, och vips hamnar det på sensorn.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag vill minnas att det finns någon Canonkamera som har någon typ av skydd framför sensorn. Typ 1D eller någonting?
Jag tänker inte på Olympus E-system med dammborttagning.
Jag tänker inte på Olympus E-system med dammborttagning.
Alla digitala spegelreflexer har ett skydd framför sensorn i form av ett filter. Det hindrar dock inte dammet utan gör det bara lite diffusare eftersom det hamnar en bit framför.LeadHead skrev:
Jag vill minnas att det finns någon Canonkamera som har någon typ av skydd framför sensorn. Typ 1D eller någonting?
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Nä men jag kommer specifikt ihåg att när D30/D60 var nya och diskutterades på, troligen dpreview eller Photo.Net, så var det en massa folk som tyckte att någon annan kamera (troligen 1D) hade en smartare lösning iom. att det satt något form av skydd framför sensorn...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det påverkar inte.peternilsson75 skrev:
fördel att ha kameran avstängd när man byter objektiv, för att minska statisk elektricitet.