Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranskning av oskarp mask, problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Har ett litet mysko problem med PS som jag funderar över.

När jag lägger på oskarp mask & har förhandsgranskningen ibockad så ser jag självfallet förändringarna på min bild. När jag sedan trycker OK & filtret läggs på så ser man helt klart att effekten blir något mindre än den såg ut i förhandsgranskningen?

Varför blir det så? Jag måste alltid lägga på lite mer oskarp mask än vad som ser bra ut i förhandsgranskningen.

Larsa

förhandsgranskningen visar resultatet i 100%. Kanske är det så att du jobbar med bilden i en annan skala? Då blir effekten inte lika stor.. du bör zooma till "faktiska pixlar" (100%) när du lägger på USM

Jeppe skrev:
du bör zooma till "faktiska pixlar" (100%) när du lägger på USM

Det stämmer bra för webbilder. Om du lägger på oskarp mask på bilder för tryck eller utskrift kan det däremot vara bättre att titta på bilden i 50% för att få en bättre uppfattning om det ungefärliga resultatet.

gors skrev:
Det stämmer bra för webbilder. Om du lägger på oskarp mask på bilder för tryck eller utskrift kan det däremot vara bättre att titta på bilden i 50% för att få en bättre uppfattning om det ungefärliga resultatet.

Ok, men vilken ska jag gå efter, förhandsgranskningen eller resultatet efter det att filtret lagts på. Känns omständigt att höfta till lite extra efter att ha bedömt förhandsgranskningen.

Larsa

Vid tryck/utskriftsbilder kan du ställa in både det vanliga bildfönstret och förhandsvisningsfönstret på 50% om du vill.

Jag håller med om att detta är en irriterande begränsning i PS. Drömmen vore om man kunde använda USM i ett effektlager och därmed ha ett original som man sedan anpassar efter utskriftskanal. PS 8 kanske?

Göran; varför 50%? Jag har läst om detta förut men hajar inte riktigt varför, har du – eller någon annan - någon förklaring?

Om man tittar i 100% för tryckbilder lägger man i regel på för lite oskarp mask. Pixlarna packas så tätt vid tryck/utskrift att man måste överdriva för att effekten ska nå fram. Jag menar, i den färdiga bilden ser det inte alls så överdrivet ut som på bildskärmen i 100%.

Att titta på bilden i 50% är ganska lagom för att få ett ungefärligt korrekt intryck. Att man väljer 50% och inte 67% eller 33% beror på att de flesta har sitt Photoshop inställt på "snabbinterpolering" i de lägena. Bildkvaliteten på skärmen är för dålig i lägen som inte är rena halveringar från 100%.

100%, 50%, 25%, 12.5% är ganska bra interpolerade. Inga andra visningslägen. Detta går dock att ändra under inställningar.

joker skrev:
Jag håller med om att detta är en irriterande begränsning i PS. Drömmen vore om man kunde använda USM i ett effektlager och därmed ha ett original som man sedan anpassar efter utskriftskanal. PS 8 kanske?

Jag har samma dröm som du. Det vore fint som snus det.

gors skrev:
Jag har samma dröm som du. Det vore fint som snus det.

Adobe har säkert en hel rad med färdigutvecklade finesser som man pytsar ut i takt med att nya versioner av PS släpps. Undrar vilka finesser man drömmer om när man sitter med PS 11.0? Eller PS 27.0?

joker skrev:

Göran; varför 50%? Jag har läst om detta förut men hajar inte riktigt varför, har du – eller någon annan - någon förklaring?

Man kan skärpa medelst ett lager genom att kopiera bilden till ett nytt lager som man täcker över bakgrunden med efter att man kört ett högpassfilter på den för att plocka fram kontrastrika partier.

Då kan man ju ändra skärpan efterhand och ha olika varianter utan att behöva sabba originalet....

Hur lägger man på ett högpassfilter på en bild för att plocka fram kontrastrika partier?

mvh
Calle

- öppna bilden
- kopiera bakgrundslagret.
- markera denna kopia av lagret.
- Kör filter->Annat->Högpass. Ja, jag har svensk Photoshop. Nån med engelsk kan väl översätta åt mig. Ingen aning nämligen vad det heter där....
- Pröva lite olika radie inställningar i filtret så att du får fram konturer (areor med hög kontrast) En radie på 1-3 kan vara bra att börja med.
- And now for the magic trick... Välj ur lagerblandningsalternativen (eller vad tusan det nu heter, längst uppe i lagermenyn iaf) "Täcka över" istället för "Normal".

Vips, så har du en bild som ser skarpare ut...

Det fiffiga är ju då att man kan ju gå in i det nya lagret man skapat och rita och sudda där med dom vanliga verktygen om man vill ha mindre skärpa på vissa ställen... Och så sabbar man inte originalet...

gors skrev:
Om man tittar i 100% för tryckbilder lägger man i regel på för lite oskarp mask. Pixlarna packas så tätt vid tryck/utskrift att man måste överdriva för att effekten ska nå fram. Jag menar, i den färdiga bilden ser det inte alls så överdrivet ut som på bildskärmen i 100%.

Att titta på bilden i 50% är ganska lagom för att få ett ungefärligt korrekt intryck. Att man väljer 50% och inte 67% eller 33% beror på att de flesta har sitt Photoshop inställt på "snabbinterpolering" i de lägena. Bildkvaliteten på skärmen är för dålig i lägen som inte är rena halveringar från 100%.

100%, 50%, 25%, 12.5% är ganska bra interpolerade. Inga andra visningslägen. Detta går dock att ändra under inställningar.

Detta var mycket informativt, tack Göran. En liten till fråga bara.

Du säger att det är lagomt att då titta på bilden i 50%, nu visar den ju dock skärpningsgrad vid 100% i förhandsgranskningsläget. När jag trycker ok & filtret läggs på så sänks ju skärpeintrycket. Vilket läge ska jag bedöma efter, förhandsgranskningsläget eller det färdiga resultatet, skillnaden är ju ganska så stor?

Larsa

Senast ändrad:
Välj 50% både i den lilla förhandsrutan i dialogrutan för oskarp mask och i bildens arbetsfönster så slipper du välja.

Själv brukar jag ha förhandsvisning ikryssad och titta i bildens arbetsfönster. Jag brukar klicka i och ur rutan "förhandsvisa" flera gånger för att försöka se vad jag åstadkommit så långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar