Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företag stjäl mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jamas skrev:
Aha, kanske inte det, är osäker.

Gäller inte upphovsrätten vad man än skapar?
Tex när man jobbade på LM Ericsson, tillföll alla uppfinnigar man gjorde på arbetstid, företaget, det stod i anställningskontraktet om jag inte minns fel. Dom var iaf tydlig med det.
Lag (1949:345) om rätten till arbetstagares uppfinningar:

3 § Utgör forsknings- eller uppfinnarverksamhet arbetstagares
huvudsakliga arbetsuppgift och har en uppfinning tillkommit
väsentligen såsom resultat av denna verksamhet, eller innefattar en
uppfinning eljest lösningen av en i tjänsten förelagd, närmare angiven
uppgift, äger arbetsgivaren, om uppfinningens utnyttjande faller inom
hans verksamhetsområde, helt eller delvis inträda såsom arbetstagarens
rättsinnehavare med avseende å uppfinningen.

Eller den mycket förenklade versionen, är ditt jobb att uppfinna är det företagets uppfinning...
Och du Tobias hade till och med skrivit på kontrakt om det.

Det löste sig.

Jag har löst det hela med att jag satte mig ned med chefen och pratade om hur jag vill att bilderna skall användas. Han respekterar mina kräv på att fråga om mitt godkännande innan han använder bilderna till något. Så enkelt löste man det!

Precis, tänk så lätt det kan vara, bara sitta och prata om saken, som jag förstår det var du inte ute efter betalnin utan kredit, vilket givetvis i sin tur kan leda till betalning(andra jobb)

Tycker iofs annars att lagen är glasklar, allt som görs under arbetstid, tillfaller arbetsgivaren, oavsett om det är ens huvudsakliga arbetsuppgift eller ej. Man skulle ju kunna dra det så långt att om det inte är din huvudsakliga arbetsuppgift, har du ju till och med kanske försummat denna.....

Tycker sen å andra sidan att företaget ALLTID åtminstonde skall ge erkännande för, i detta fallet, bilderna.

// Anders

Låter som en lysande upplösning av det hela. Tycker det verkar lite klumpigt kanske av företaget att dela ut kopior. Rimligt vore att hänvisa till fotografen för att få kopior om nån frågar efter sådant.

Men för att nån är klumpig tycker jag inte man behöver börja hota med domstol genast. Det handlade ju dessutom om kollegor som bad om fotona.

Jag förstår om yrkesfotografer är måna om att alla alltid tar betalt för varje tänkbar användning av en bild. Men nog tycker jag det lätt blir lite hysteriskt här.

Jag skulle då inte vilja att om jag ber en vän som är elektriker om en att kika på nåt som hastigast om han/hon är på besök så dyker direkt Elektrikerförbundets officiella prislista upp.

Måste väl finnas sånt man även som fotograf kan bjussa på mellan varven?

När nån missbrukar nåt och tjänar egna pengar på det och så vidare är det ju däremot ingen tvekan om att hårdhandskarna ska fram.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto