Annons

Företag stjäl mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

rombo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit porträttfoton av samtliga anställda på mitt företag för att sätta upp på en anslagstavla. Jag har godkänt detta med anslagstavlan, fast nu så har de lagt ut bilderna på nätverket för att alla skall komma åt dem, sedan så lämnar de ut kopior på bilderna åt anställda som vill ha en kopia för privat bruk. Jag har endast givit tillstånd för att bruka dem till anslagstavlan, inte det andra. Hur allvarligt skall jag se på detta? Finns det någon lag som jag kan stödja mig på om jag vill ha ut ersättning från företaget för att de använder mina bilder utan mitt tillstånd?

rombo skrev:
Hej!

Jag har tagit porträttfoton av samtliga anställda på mitt företag för att sätta upp på en anslagstavla. Jag har godkänt detta med anslagstavlan, fast nu så har de lagt ut bilderna på nätverket för att alla skall komma åt dem, sedan så lämnar de ut kopior på bilderna åt anställda som vill ha en kopia för privat bruk. Jag har endast givit tillstånd för att bruka dem till anslagstavlan, inte det andra. Hur allvarligt skall jag se på detta? Finns det någon lag som jag kan stödja mig på om jag vill ha ut ersättning från företaget för att de använder mina bilder utan mitt tillstånd?

Jobbar du där?
Finns det ett avtal skrivet?

Det finns andra trådar på FS om detta, kolla där eller kolla med BLF´s ombudsman Staffan Teste som finns under experterna.

Ilkka

Re: Re: Företag stjäl mina bilder?

Finland skrev:
Jobbar du där?
Finns det ett avtal skrivet?

Det finns andra trådar på FS om detta, kolla där eller kolla med BLF´s ombudsman Staffan Teste som finns under experterna.

Ilkka

Jag är Tillsvidareanställd på företaget. Jag har dock inget avtal på vad som gäller med bilderna. Fast man tycker att det borde räcka med ett muntligt sådant.

Tog du bilderna under arbetstid så ANTAR jag att grundpraxis är att se det som att fotograferingen ingick i arbetsuppgifter du redan fått betalt för, som vilken anställd fotograf som helst?

Magnus Wahlgren skrev:
Tog du bilderna under arbetstid så ANTAR jag att grundpraxis är att se det som att fotograferingen ingick i arbetsuppgifter du redan fått betalt för, som vilken anställd fotograf som helst?

Jag jobbar som ekonom, så fotografering ingår inte precis i mitt avtal. Jag tog bilderna då jag hade fikarast.

Det kan nog vara så illa att företaget anser att bilderna är deras då du tog dem på företaget på arbetstid, även om du använde din privata utrustning, eller så har de helt enkelt inte tänkt på att fråga dig om lov.

Vet att en liknande fråga denna har varit uppe på pellesoft.se, en site för programmerare.

//Anna-Karin

Lite juridik å sånnt:

Du är anställd för att fotografera.
1. Anställningsavtalet (om det finns) gäller.
2. Inget avtal? Då sades följande av de som arbetade fram nya upphovsrättslagen; ”...upphovsrätten skall övergå till arbetsigaren i den omfattning som behövs för att arbetsgivaren skall kunna utnyttja verket på det sätt som parterna på ömse sidor befinnes ha förutsatt...”.

Du är inte anställd för att fotografera men utför då och då fotografiskt arbete i anslutning till tjänsten.
1. Avtal gäller om sådant finns.
2. Inget avtal? Då har den anställde upphovsrätten men arbetsgivaren har rätt att använda bilderna till de ändamål för vilka de togs och bara detta. ”Du mipert, du kan väl ta några bilder på vårt kontor till nästa årsredovisning, du har ju en Hasselbladare?”. Då får bilderna bara användas till årsredovisningen.

Den ideella rätten vad gäller att stå som upphovsman och ha namn under bild har du alltid. Även rätten att behålla negativ och annat fotografiskt materialenligt utslag 1982 nummer 3 i HD.

Du tar under jobbet bilder på eget initiativ som arbetsgivaren vill använda.
Då gäller upphovsrätten som vanligt och arbetsgivaren måste köpa rätten att använda bilden av dig. Priset bör dock justeras nedåt eftersom du tog bilden under avlönad arbetstid. Akta dig för att teckna avtal som ger bort upphovsrätten för dina ”privata” bilder.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Jag förstår dig!
Men om du ska kräva företaget på kosing tror jag inte är någon vidare idée utan istället prata med den ansvarige och säg så som det är. Då att du inte tycker om det utan att dom frågat. Du kan då säkert få en ursäkt sen beror det väl lite på vilken moral dom har om du får ersättning eller inte. Men tänk välldigt noga på hur du formulerar dig.
Gör du det bra så är det bara + för dig...

Om det skulle vara så att du har rätten till bilderna så är det som jag ser det inte värt att bråka. Du kan förlora mer än du kan vinna om de blir på dålig fot med din arbetsgivare.

Jag skulle inte bry mig. Jag skulle se det som PR. Kanske kan du få möjlighet att fota andra anställda utanför arbetstid, och då ta betalt.

Janne skrev: Om det skulle vara så att du har rätten till bilderna så är det som jag ser det inte värt att bråka. Du kan förlora mer än du kan vinna om de blir på dålig fot med din arbetsgivare.

Jag skulle inte bry mig. Jag skulle se det som PR. Kanske kan du få möjlighet att fota andra anställda utanför arbetstid, och då ta betalt.

Hur skall vi fotografer kunna kämpa för ersättning vid stöld av bilder när det råds i detta fallet att skita i det? Jag ser det som en principsak: Ersättning skall ges vid fel användande av foto. Man skall kämpa för sin rätt, genom det stödjer du andra i deras kamp.

Kul att bilderna uppskattas!

Jag kör liknade upplägg på mitt jobb. Får ersättning genom att jag har en liten inköpsbudget av fotoutrustning till kontoret. Kanske en gråzon eftersom det endast är jag som använder stora delar av utrustningen (de andra är hänvisade till de IXUS 430 jag köpt in).

Jag tycker att detta är fair eftersom det kraftigt minskar min privata fotobudget... vad som händer om/när jag slutar är ett senare problem.

Jag skulle föreslå ett liknade upplägg på ditt jobb. Kanske köpa lite studioblixtar eller något som gör bilderna bättre och tillför något i din utrustning.

Edit:
Jag har självklart upphovsrätten över mina bilder, men de får användas fritt av företaget på hemsida, årsredovisning, marknadsföring m.m.

Har även gjort ett större uppdrag för jobbet (en kokbok) där fakturerade jag jobbet från min egna firma.

"Skåningen" skrev:

Hur skall vi fotografer kunna kämpa för ersättning vid stöld av bilder när det råds i detta fallet att skita i det? Jag ser det som en principsak: Ersättning skall ges vid fel användande av foto. Man skall kämpa för sin rätt, genom det stödjer du andra i deras kamp.

Är man mån om sin status som fotograf och att få rätt ersättning så får man ju vara lite aktiv redan i första läget, när man tar bilderna eller redan innan. Utarbeta ett avtal så att man vet vad som gäller.
Att i efterhand komma och begära ersättning för fotografering utförd på betald arbetstid är inte rätt metod om man vill uppfattas som seriös, och inte rätt metod om man vill fortsätta leverera bilder till "kunden". Sedan kan man alltid hävda sin lagliga rätt tills man blir blå i huvudet, men till vilken kostnad?

Hur det ligger till...

Det är inte först och främst ersättning för mina bilder som jag vill ha. Det som jag mest tänker på att få dem att tänka efter innan de använder mina bilder på något sätt som jag inte alls har godkänt. Det som jag vill uppnå är respekt för att det är just mina bilder. Om de inte vill erkänna min rätt till dem, att då bevisa med någon lagtext att det är jag som fotograf som har rätt till dem om inget annat är sagt.
Det sista jag vill är att bli ovän med någon.

Ingen lätt situation, hade varit betydligt enklare om du inte varit anställd på företaget. Som någon här tidigare sa, är det ju lätt att hamna i dålig dager om man slår med stora släggan direkt och kräver ersättningar mm. Man kan ju dock hoppas att klimatet är så öppet att du på ett bra sätt kan påpeka för arbetsgivaren att de gjort fel. Förmodligen vet de inte det. Men var noga med hur du framför det.
Att du har rätten till dina bilder är det ingen tvekan om, oavsett om du har tagit bilderna på arbetstid eller inte. Jag har ett exempel på det:
En f.d. kollega till mig tog ett antal bilder under en resa för jobbets räkning. Han använde arbetsgivarens utrustning och fick även filmen.
Efter en tid fick han se att ett företag (som har världsledande ställning i sin branch och är mkt känt och som hade vissa avtal med vår arbetsgivare) använde en av hans bilder i sin reklam. Kollegan undersökte vad som gällde och det slutade med att han fick en ganska rejäl dosör för övertrampet. Bilderna han tog var inte avsedda för det ändamålet och det fanns heller inga avtal skrivna.

Jamas skrev:
Oftast brukar allt man gör åt företaget och på arbetstid räknas som tillhöra företaget.

Ja, på ett sätt låter det ju logiskt. Håller med. Men tydligen är det inte så när det gäller upphovsrätten. Såvida man inte har skrivit ett speciellt avtal förstås.

Aha, kanske inte det, är osäker.

Gäller inte upphovsrätten vad man än skapar?
Tex när man jobbade på LM Ericsson, tillföll alla uppfinnigar man gjorde på arbetstid, företaget, det stod i anställningskontraktet om jag inte minns fel. Dom var iaf tydlig med det.

Jamas skrev:
Aha, kanske inte det, är osäker.

Gäller inte upphovsrätten vad man än skapar?
Tex när man jobbade på LM Ericsson, tillföll alla uppfinnigar man gjorde på arbetstid, företaget, det stod i anställningskontraktet om jag inte minns fel. Dom var iaf tydlig med det.

Jag kan inte detta i detalj, men i fallet du beskriver finns det ju papper på det. Förmodligen är det också så att det ingår i dina arbetsuppgifter. Som någon skrev tidigare är det ju lite annorlunda med upphovsrätten för den som är anställd som fotograf på något företag. Det är säkert inte självklart i alla fall. Som all annan juridik...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto